תוכן ויזואלי הוא אחד הכלים העוצמתיים ביותר לשיווק באינטרנט. למרות שאנחנו מורגלים בקריאת טקסט, רובנו נעדיף לצפות בסרטון וידאו קצר, מאשר לקרוא מאמר ארוך וסרטון תדמית לעסק מייצר אפקט רחב ומעביר את המסר בצורה מהירה ומדויקת. אם נצא לרגע מעולם השיווק ונסתכל על עולם העיתונות (דיגיטלית, או מודפסת) כמה מאיתנו באמת קוראים את תוכן הכתבות בעיתון ולא מסתפקים בכותרת בלבד? ואם נבחר להעמיק מעבר לכותרת, מה נעדיף לקרוא, או לצפות בכתבה המצולמת?
רוצים לדעת למה כדאי לכם להשקיע בסרטוני וידאו? צפו בסרטון
הפקת סרטונים שיווקיים
בכל הקשור לשיווק, ולשיווק דיגיטלי בפרט, הדברים לא שונים. העדפות הצרכן נשארות זהות בין אם הוא צורך תוכן חדשותי, או צרכני. מכירה באינטרנט היא אומנות החיבור של הצרכן למותג שלנו וככל שננגיש עבורו את המידע באופן המתאים לו ביותר, כך סביר שהעדפותיו לרכישת המוצר אצלנו תגבר.
למעשה, רוב הבחירות שלנו כמעט שאינן מבוססות על לוגיקה – כלומר, מחשבה רציונלית של עלות מול תועלת – אלא כולנו (או רוב מוחלט של האוכלוסייה) מונעים בעיקר מרגש. אם תבחנו את הפרסומות של המותגים הגדולים בעולם, תגלו שהם אף פעם לא מוכרות את המוצר עצמו, אלא פונות לרגשות והתחושות שלנו. היתרון הגדול של שימוש בסרטון וידאו הוא היכולת להעביר מגוון תחושות ורגשות באמצעות צליל ותמונה הפורטים על מגוון חושים בו זמנית.
הפקת סרטון תדמית
כל מי שעוסק בפרסום בפייסבוק, מכיר את הערך העצום של שיווק ויראלי וגם, את הקושי להצליח לייצר פוסט ויראלי כזה. אך על דבר אחד ניתן להסכים באופן כמעט מוחלט, לסרטון וידאו יש סיכוי הרבה יותר גבוה להפוך לוויראלי, מאשר לפוסט המבוסס על טקסט או על תמונה סטטית (סטילס) וזאת, כאמור, כי הצפייה בוידאו לא רק שאינה דורשת מאיתנו מאמץ, היא גם מפעילה מגוון חושים הפורטים על הרגשות שלנו.
אם נחזור רגע לעולם העיתונות, אנו רואים מגמה של מעבר לשידור כתבות וידאו, במקביל להתבססות הולכת וגדלה על שידור חי באינטרנט אשר בא על חשבון הערוצים המסורתיים כגון עיתוני דפוס ואפילו, ערוצי הטלוויזיה. אומנם מהדורות החדשות המרכזיות עדיין שולטות בכיפה, אך המגמה של מעבר לשידורים אלטרנטיביים בהחלט מאיימת על ההגמוניה הזאת (נושא מרתק למאמר אחר).
מה שניתן וחשוב ללמוד מאופן עבודתם של ערוצי התקשורת העצמאית, הוא היכולת לייצר שידור וידאו איכותי בתקציב אפסי. התפיסה הרווחת היא שהפקת סרטונים שיווקיים לעסק היא עניין יקר ומורכב. ראשית, צריך לומר בכנות, הפקת סרטון וידאו מקצועי דורש משאבים (מיד נרחיב עליהם) אך שיווק באמצעות וידאו יכול להיות עניין זמין ונגיש לכל אדם, באמצעים פשוטים ביותר העומדים לרשות כל אחד ואחת. למעשה, כל מה שדרוש הוא טלפון בעל מצלמה ומיקרופון באיכות טובה.
סרטון תדמית לעסקים קטנים
המשימה היא להעביר מסר בצורה ברורה ובדרך הכי נוחה ונעימה לגולש, ממש כמו בניית אתר תדמית שבו אתה רוצה להציג את כל השירותים שלך בדף אחד, לאותה מטרה נכוון שנרצה לייצר סרטון לעסק שלנו. כדי להבין כיצד ניתן לייצר סרטוני תדמית באמצעים פשוטים וביתיים, קודם כל חשוב להבין שתדמית, אינה נבנית על בסיס פעולה אחת. לכן עם כל החשיבות לסרטון תדמית מושקע – ויש לו חשיבות – ניתן לייצר תדמית מקצועית ואסטרטגיה שיווקית מוצלחת על בסיס סדרת סרטונים קצרים ופשוטים להפקה. הכוונה היא לסדרת סרטונים קצרים, באורך של עד דקה אחת אותם כאמור ניתן לייצר באופן עצמאי.
נקח לדוגמה איש מקצוע המעוניין למכור קורס שיווק באינטרנט. לצורך כך הוא מעוניין להעביר סדרת מסרים קצרה אשר תחשוף את יתרונות הקורס לקהלי היעד שלו. אפשרות אחת שעומדת לרשותו היא התקשרות עם סוכנות פרסום דיגיטלי ויצירת סרטון וידאו מושקע בעלות כספית גבוהה. עלי פי רוב, בסופו של דבר התוצר שיתקבל יהיה סרטון שלו עומד על רקע אחיד, בו הוא מסביר למה מומלץ להירשם לקורס שלו. יתכן שבהשקעה נוספת יתווספו לדבריו כמה טקסטים על המסך, או אנימציות גרפיות בסיסיות.
לחילופין, יכול אותו אדם לייצר בעצמו את סדרת הסרטונים באמצעיים ביתיים, כל שנדרש הוא איתור מקום שקט בביתו, עם רקע אסטטי ונקי, אפשר לומר אפילו, משעמם (לא ארונית הבגדים המבולגנת) להקפיד על תאורה נעימה, עימוד הפריים בצורה נכונה, להישיר מבט למצלמת הטלפון ולהעביר את אותו המסר בדיוק.
אם תרצו להשקיע מעט יותר, תוכלו להוסיף על הסרטונים כמה אפקטים או אנימציות באמצעות אחת מתכונות עריכת וידאו, כמו פרימייר או, קמטסיה וגם כאן, תוספת העלות של רכישת התוכנה יכולה להשתלם לכם, במיוחד אם תאמצו את הטקטיקה של העברת מסרים בווידאו כחלק מובנה של בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק שלכם.
בהמשך, נציג רשימת טיפים ועקרונות להפקת סרטון שיעזרו לכם להפיק סרטון באמצעים ביתיים.
מה חשוב לדעת על הפקת סרטון תדמית
כאמור, תדמית היא חלק משמעותי ביותר במיתוג העסקי של כל עסק. כל יועץ שיווק דיגיטלי יסביר לכם שהאופן שבו אנו נתפסים על ידי קהלי היעד שלנו הוא הדבר שיגרום להם להתקשר איתנו, או לא. כמובן שהתדמית עובדת עד לרגע ההתקשרות של הלקוח עם בית העסק. אם חלילה יתגלו פערים בין התמיד למציאות, אזי הנזק שיגרם לבית העסק עלול להיות חסר תקנה.
על מנת שהפקת סרטון תדמית תייצר את התדמית אותה אנו רוצים להעביר, חשוב לשים דגש לכמה אלמנטים קריטיים בזמן צילום הסרטון. לדברים אותם אנו אומרים יש כמובן חשיבות, אולם יתכן שתופתעו לגלות שהם לא הדבר המרכזי אליו יש לשים לב (אם כי כמובן חשוב לשים אליהם לב ולחשוב טוב מה אתם אומרים). אם יצא לכם פעם לצפות בסרטון בו הסאונד מלווה ברעשים, או שהתמונה קופצת או מטושטשת אתם בוודאי יודעים על מה מדובר. לא משנה כמה הדברים הנאמרים בסרטון חשובים, או כמה מנסה הדובר לשכנע אותנו בחשיבות דבריו, כאשר התמונה או הסאונד אינם "חלקים" ונקיים, הדברים מאבדים את המשמעות והמסר או שאינו עובר, או במקרה גרוע יותר, מתקבל בדיוק באופן ההפוך ממה שרצינו.
קווים מנחים להפקת סרטון תדמית
בחלק זה ננסה לתת כמה טיפים שיעזרו לכם לייצר סרטון תדמית איכותי ויסייעו לכם להעביר את המסר שלכם בצורה מקצועית ואמינה
מצלמה: אם אתם לא צלמים מקצועיים, ההמלצה הראשונה היא לא לנסות לייצר תנועה של המצלמה, אלא לשים את המצלמה במקום קבוע וסטטי. זכרו שכל קפיצה קטנה של היד, או רעידה קטנה, מורגשת היטב דרך המצלמה ויוצרים חווית צפיה לא נעימה. קצת כמו נסיעה על דרך עפר קופצנית.
מיקום: העדיפו לצלם בתוך מבנה ולא בחוץ. הדבר יחסוך לכם הרבה בעיות הן של רעשי סאונד והן של העמדת התמונה.
תאורה: תאורה היא מרכיב חשוב מאד בצילום שלא רבים מתייחסים אליו. לעולם אל תצטלמו כאשר אתם חצי בצל וחצי באור. שימו לב שהתאורה מאוזנת ורכה. אור חזק מדי "ישרוף" חלקים מהתמונה ויהפוך את התמונה לקונטרסטית מדי – חדות גבוהה מדי בין החלקים המוארים לחלקים המוצללים. אור אחורי ישים אתכם בצל ולכן, אל תצטלמו על רקע של חלון. תאורה מהצד יכולה לייצר עומק לתמונה, אך אם החלק המוצלל כהה מדי והפרטים הולכים לאיבוד, נסו להוסיף מקור אור מהצד השני ליצירת איזון.
סאונד: צליל הוא גורם נוסף שיכול להרוס סרטון. היו בטוחים שאתם נמצאים בחלל סגור ושקט לחלוטין. כל צליל נשמע היטב בצילום, גם כאלו שאנחנו כמעט לא שומעים במציאות, מה שנקרא בלשון המקצועית "רעש לבן" כמו רעש של מזגן, רטט של טלפון וכד'. מצד שני, וודאו ששומעים אתכם היטב באופן ברור נקי. לכן דברו קרוב למיקרופון ככל הניתן. אם יש באפשרותכם להעזר במיקרופון חיצוני או כזה שניתן לחבר על החולצה (neck mic) מה טוב.
אקספוזיציה (העמדה): אם אתם מצלמים באופן עצמאי, עדיף לבצע צילום אמצע ולא של כל הגוף (long shot) או קלוז-אפ. צילום של הראש עד קו החזה יתן לכם בד"כ את התוצאה הרצויה. שימו לב שהראש לא נחתך מלמעלה והקפידו להשאיר מרווח קטן בין קצה הקודקוד לקצה הפריים (בערך של אצבע). אם אין לכם גרפיקה או אלמנט אחר שאתם נעזרים בו לצד הדברים שלכם, מקמו את עצמכם במרכז הפריים. אך זכרו להשאיר "שוליים" מאווררים סביבכם ולא לתפוס את כולו.
רקע: כל דבר שמופיע בתמונה מושך את העין שלנו ומפריע לנו להתרכז בדברים. בחרו רקע "משעמם" ובאנלי. אין צורך להצטלם על קיר חלק (למרות שניתן) אבל הקפידו שמה שנמצא מאחוריכם אינו תופס את תשומת הלב או משדר דבר שלא הייתם רוצים בו. למשל, שידה עמוסה בדברים, או חוטי המטען של הטלפון הסלולארי יצרו דיס-הרמוניה בתמונה, ימשכו את העין ועלולים להעביר מסר של "באלגן" – שימו לב שלא תמיד הצופה בעצמו יודע לומר מה גרם לו לחשוב עליכם ככה, מאחר שבהרבה מאד מקרים המסרים הם תת הכרתיים ולכן, חשוב מאד להקפיד לייצר את התמונה שמשדרת את המסר שלכם באופן הטוב ביותר.
לבוש: בדומה לרקע כל פרט לבוש שלכם מושך את העין ואומר עליכם משהו. ההמלצה הטובה ביותר, לבשו בגד שלא אומר כלום. חולצה מכופתרת בצבע אחיד, עדיף כהה. נשים, בלי יותר מדי תכשיטים, חצאיות מקושטות מדי או שילוב של צבעים. לעולם לא חולצת פסים! שימו לב לקמטים על החולצה והקפידו שלא יהיו כאלו, סדרו את הצווארון וחפשו כל דבר שעלול למשוך את העין או לפגוע בדברים שלכם. ככל הניתן הצטלמו עם תסרוקת באנלית ופשוטה.
היוצא מן הכלל הוא במקרים בהם הלבוש, או התסרוקת הוא חלק מהמוצר שלכם. למשל, מעצבי אופנה או שיער.
הגייה וטונציה: לדברים שאתם אומרים יש חשיבות, לדרך שאתם אומרים אותם יש חשיבות גבוהה יותר על מנת שהמסר יתקבל ויובן. דברו ברור, הגו את המילים באופן ברור ומובן, שימו לב שאתם מדברים בעברית תקינה (בעיקר במספרים, 'שלושה ילדים' ולא, 'שלוש ילדים'). דברו בקצב מדוד, לא מהיר מדי ולא איטי מידי, שננו בדיוק את מה שאתם רוצים להגיד מראש כדי שלא תתקעו באמצע (בלי, 'אההה…').
טונציה, היא העוצמה והדגש שאנחנו משלבים בדיבור. דיבור מונוטוני ואחיד הוא משעמם ומרדים. שחקו עם הקול שלכם והדגישו את הדברים החשובים לכם. הקול שלכם הוא כלי המשחק שלכם, אז שחקו איתו.
אל תחששו מלעשות כמה וכמה חזרות וצילומים עד שתקבלו את התוצאה הרצויה לכם. שימו לב לפרטים הקטנים, שם נמצא הערך המותגי האמיתי שלכם. ככל שתתאמנו יותר כך תהיו יותר מקצוענים והדברים ילכו יותר בקלות ובהנאה.
ואם תבחרו להפיק סרטון בחברה מקצועית, גם זה מצוין, רק הקפידו שהם מקפידים על כל אותם כללים.