שיווק ויראלי – 6 עקרונות מדהימים שילמדו אותך איך ליצור תוכן ויראלי

שיווק ויראלי

במדריך הזה הזה אני רוצה לספר לך על 6 עקרונות ייחודיים של שיווק ויראלי שהופכים כל תוכן בנאלי ומשעמם, לויראלי ולוהט. לפני שאני מספר לך על העיקרון הראשון, בוא נדבר רגע על הצורך שלנו ביצירת ויראליות.
אם ניקח לדוגמא את עמוד העסקי שלנו בפייסבוק, כיום בשנת 2021, אחוז החשיפה האורגני הממוצע הוא סביב 5% בלבד.
מה זה אומר?
שאם יש לנו בעמוד העסקי 1,000 עוקבים, רק 50 מתוכם אשכרה ייחשפו לפוסטים שאנחנו מעלים לעמוד העסקי באופן שוטף.
כל מי שועסק בפרסום בפייסבוק בשנים האחרונות יודע שלא תמיד היה ככה.
בעבר הרחוק, פייסבוק דאגה לחשוף את הפוסטים שלנו לכמות גדולה בהרבה של משתמשים.
הדבר הזה יצר סוג של התמכרות שלנו בעלי העסקים לפלטפורמה של פייסבוק וגרם לנו להתמקד בפייסבוק בשיווק העסק שלנו ולהזניח פלטפורמות אחרות.
כיום אנחנו מבינים שההתמקדות הזו בפלטפורמה אחת היא טעות כי אף פעם אי אפשר לדעת מתי ישנו לך את כללי המשחק.
לשלם כסף לפייסבוק לצורך פרסום ממומן זה פשוט, שמים כסף, בוחרים קהל יעד ומחכים לתוצאות.
אבל מה אם אני רוצה (לפעמים, לא תמיד) לקבל חשיפה אורגנית וטבעית לתוכן שלי, ולייצר תוצאה נאה לעמוד העסקי שלי מבלי להוציא כסף על פרסום ממומן.
במקרה הזה אני אצטרך לגרום לתוכן שלי להפוך להיות ויראלי.

מה זה בכלל תוכן ויראלי?

תוכן ויראלי הוא תוכן שמקבל חשיפה חיצונית שמתקבלת מכך שהתוכן יצר עניין רב והאלגוריתם של פייסבוק חושב שכדאי לחשוף את התוכן הזה ליותר משתמשים מהרגיל, פשוט כי הוא מעניין בטירוף. ניתן לראות מה חושבים בויקיפדיה על הערך של שיווק ויראלי.
אז איך מייצרים תוכן ויראלי שחורך את הרשת ומייצר חשיפות בכמות גדולה מהרגיל?
קבלו!

שיווק ויראלי בפייסבוק
דוגמא לפוסט פייסבוק של לקוח שלי שהפך לויראלי והגיע לקרוב למיליון משתמשים ללא מימון

6 עקרונות של שיווק ויראלי

קיבצתי לכם כאן 6 עקרונות שימושיים שאם תעשו בהם שימוש בתוכן שאתם מייצרים בפייסבוק, באינסטגרם ובכל מקום אחר, אתם תראו חשיפה שבאופן מובהק גדולה ומשמעותית יותר מבעבר.

מטבע חברתי

תזכרו שהעוקבים שלכם ובכלל כל האנשים, פשוט רוצים להיות מגניבים, הם רוצים לשתף דברים שיגרמו להם להיראות טוב.
אם נעלה תוכן ששיתוף שלו גורם למשתמש להיראות טוב במידה והוא משתף אותו, אנחנו מקבלים חשיפה אורגנית חינם.
קחו רעיון: פוסט שהעליתם בעמוד ובו אתם כותבים שבמידה והפוסט יקבל 1,000 שיתופים, אתם תתרמו עבור כל שיתוף
שקל אחד לארגון צדקה מסוים. תארו לכם איזה אימפקט הפוסט הזה יכול לייצר.
תזכרו שאנחנו צריכים למנף וליצור מנגנוני משחק שיספקו לאנשים סמלי סטטוס שהם יוכלו להראות לאחרים.
אם שיתפתי פוסט וגרמתי לכך שהשיתוף שלי תורם כסף בסוף התהליך לארגון צדקה, עשיתי משהו טוב אבל
חשוב מזה, החברים שלי רואים שעשיתי משהו שלגמרי מוציא אותי "מגניב" וטוב בעיני האחר.

איך אני כל כך בטוח שמנגנוני משחק שכאלו הם משמעותיים
ביותר לקהל היעד שלנו? קבלו את זה:

במחקרים ושאלונים שנערכו על מועדון הנוסע המתמיד בארה"ב עולה כי מרבית האנשים בארה"ב מעדיפים לעשות טיסה ארוכה יותר או טיסה עם נחיתת ביניים אם זה גורם להם לצבור יותר נקודות בנוסע המתמיד.
למה? 
כי זה משחק והוא מהנה.

אתם קולטים?
אנשים היו מוכנים לטוס יותר שעות ולקחת טיסות קונקשן רק כדי לצבור יותר נקודות בחשבון הנוסע המתמיד שלהם.
זה בדיוק כמו שאמרנו קודם לכן, מנגנוני משחק מעוררים מוטיבציה אישית ונקודות ציון חשאיות מדרבנות אותנו להתקדם.

זה בדיוק מטבע חברתי, לגרום לעוקבים שלכם להיראות מגניבים על ידי זה שהם מעורבים בתוכן שלכם.
נסו לחשוב איזה תוכן אתם יכולים לייצר שהוא סוג של מטבע חברתי, סוג של תוכן שגורם לאלו המשתפים אותו להיראות טוב יותר בעיני החברים שלהם.

אז לפני שאתם ממהרים להעלות קמפיין פייסבוק, נסו לחשוב על הקראייטיב. בתוכן הבא שאתם מעלים בעמוד העסקי שלכם
בפייסבוק או באינסטגרם, נסו לחשוב איזה מטבע חברתי אפשר לחבר לתוכן שלכם.
כדי ליצור שיווק ויראלי נכון, תצטרכו לייצר מצב שבו כל המעורבים בתוכן שלכם, נהנים מסטטוס מסויים או מייצרים לעצמם מטבע חברתי שהם יכולים להתגאות בו.

שיווק ויראלי באמצעות יצירת טריגרים

העיקרון השני ביצירת תוכן ויראלי הוא יצירת טריגרים. הרעיון המרכזי כאן הוא לקשור מוצר שלכם לרעיון ושם מסויימים. כדי להסביר איך זה עובד, אני אתן דוגמא מעניינת.

את החטיף המפורסם מארס MARS אתם בטוח מכירים. בשנת 1997 עלו המכירות של מארס באופן מפתיע בלי שום קשר לשיווק או מהלך פרסומי שעשתה החברה. למה ואיך זה קרה? טריגר!

בשנת 1997 החללית פאתפיינדר נחתה על כוכב מאדים. כמובן אנחנו יודעים שבאנגלית כוכב מאדים נקרא MARS. מה שקרה הוא פשוט, באותה שנה אנשים פשוט אמרו את השם מארס יותר ויותר בגלל נחיתת החללית, כתוצאה מכך הם פשוט נזכרו שבא להם לאכול את החטיף וככה פשוט עלו המכירות בצורה חדה.

הכוונה ביצירת טריגרים היא שאנחנו כאנשי שיווק צריכים לחבר את המוצר שלנו לשם ורעיון מסויימים ולדבוק באסטרטגיה הזו לאורך זמן. הדבר הזה מתבטא לדעתי קודם כל ביצירת סלוגן חזק שמזגיר לאנשים בדיוק מה המוצר שלכם עושה ואיך לצרוך אותו. נניח ואתם מייצרים חטיף שוקולד שנקרא לו לצורך העניין שוקולדי. סלוגן שמחובר לטריגר יהיה כזה: שוקולדי, מושלם עם הקפה של הבוקר. ככה אני בעצם מחבר את הקפה של הבוקר, הרגל שיש לכל אחד מאיתנו כמעט, יחד עם החטיף שאני רוצה למכור. על הדבר הזה אני יכול לבנות קמפיין שלם, להראות לקוחות שותים את הקפה של הבוקר עם החטיף, לעשות תחרויות של צילומי סלפי של לקוחות אמיתיים פותחים את הבוקר שלהם ועוד ועוד. הרי כולם אוהבים משהו מתוק עם הקפה שלהם בבוקר, בנקודה הזו לא צריך לשכנע אף אחד, אנחנו רק צריכים לחבר את החטיף המתוק שלנו לטריגר שכבר קיים בין כה וכה בנושא הזה.

פרסום ויראלי באמצעות יצירת רגש

אם הגעתם עד לכאן אתם בטח מבינים ויודעים שיצירת רגש היא עיקרון מפתח בכל מה שקשור ליצירת הזדהות או ויראליות בפרסום הדיגיטלי שלנו.

כשאפכת לנו, אנחנו משתפים. צרו תוכן מרגש שיעודד אנשים להיות מעורבים בו. נסו לחשוב על הפוסט האחרון ששיתפתם בפייסבוק, סביר להניח שהפוסט הזה היה מרגש בצורה כזו או אחרת וגרם לכם לשתף, יכול להיות שהוא היה מצחיק מאוד, מעצבן או עצוב, אבל העובדה שבחרתם לשתף אותו אומרת שהוא היה מספיק מרגש וחשוב לכם לשתף אותו בפרופיל האישי שלכם.

פומביות שמייצרת ויראליות

עיקרון חשוב ביצירת ויראליות הוא מתן פומביות למוצרים ולרעיונות שלנו. ככל שהרעיון שלנו יהיה פומבי וחשוף לקהל הרחב, כך הסיכוי שהיפוך לויראלי יגדל. תחשבו על זה רגע, כשאנחנו רוצים לחקות משהו, אנחנו חייבים לראות אותו שוב ושוב כדי שנוכל או אפילו נרצה בכלל לחקות אותו. הנה כמה דוגמאות:

כולם מכירים את הלוגו של חברת Apple על המחשבים הניידים שלה. בחברה התלבטו במשך מספר שנים באיזו צורה למקם את הלוגו שעל המכסה, האם למקם את הלוגו כשהוא מופנה אל המשתמש כשהמחשב סגור, או לחלופין למקם אותו שהוא מופנה אל האנשים שמסתכלים מבחוץ על המחשב. לאחר דיונים רבים הוחלט בחברה למקם את הלוגו כשהוא מופנה אל האנשים שמסתכלים מבחוץ על המחשב, שזה בדיוק מה שדיברנו עליו, לתת פומביות למותג שלנו ולגרום לאנשים אחרים לחקות אותנו.

דוגמא נופסת לפומביות היא הטיפים שאחנו נותנים במסעדות למלצרים. כולם מכירים את הצנצנת הגדולה על הבר של כל מסעדה או פאס, בדרך כלל כשתגיעו אפילו בתחילת הערב, תראו שהכוס כבר די מלאה, זה עומד על אותו עיקרון בדיוק. כל מלצר סבור שאם הכוס תהיה מעט מלאה, זה יניע אנשים לפעולה ויגרום להם לתת טיפ נוסף כי הם רואים שיש כבר מספיק אנשים אחרים שעשו את זה ומשום כך הכוס מלאה.

מתן ערך מעשי

צרכנים מבקשים לקבל היום ערך ותועלת מעשיים מכל דבר שהם רוכשים או מכל נותן שירות איתו הם באים במגע. לכן, אם אנחנו רוצים להפיץ את הבשורה שלנו בצורה מקיפה יותר, אנחנו צריכים לארוז את הידע והמומחיות שלנו באופן שאנשים יוכלו להעביר זאת הלאה. זה כמובן רלוונטי למי שמוכר ידע ומומחיות. רשתות או חנויות שמוכרות מוצרים פיזים יצטרכו לברר עם עצמן והלקוחות שלהן, מה גורם למבצע להיראות כדאי במיוחד, ולפי זה לתכנן את המבצעים והתוכן שלהן. הנה כמה דוגמאות:

נקודת ההתייחסות הראשונים של הלקוח היא החשובה ביותר, לפיה הלקוח יחליט מה הוא עושה ואיך הוא פועל.

לדוגמא, אם נקודת ההתייחסות הראשונים של הלקוח היא שבחנות א' מוצר X עולה 200 שקלים, ואנחנו מוזילים את המוצר ב-100 שקלים, זאת אומרת שהלקוח קיבל כאן הנחה של 100 שקלים. לעומת זאת, אם נקודת ההתייחסות הראשונית תהיה שבחנות ב' מוצר X עולה 120 שקלים ואנו מעניקים הנחה של 30 שקלים, כך שהמוצר עולה בסופו של דבר ללקוח 90 שקלים. שימו לב שבכל המחקרים והשאלונים שנעשו, צרכנים יעדיפו לקנות את המוצר בחנות א' שניתנה עליו הנחה של 100 שקלים, זאת למרות שבפועל הוא יקר יותר לאחר המבצע ב-10 שקלים לעומת אותו המוצר בחנות ב'. למה בעצם הוא נתפס כאטקרטיבי יותר למרות שהוא יקר יותר? כי נקודת ההתייחסות הראשונית שלו היא מחיר של 200 שקלים וההנחה שניתנה כאן היא גבוהה מאוד, למרות שלאחר ההנחה הוא יקר יותר.

אז אם יש לכם מוצרים או שירותים שאתם מוכרים, הנה 3 טיפים קצרים שיעזרו לכם להחליט איך ולמה לתת הנחות:

  • במחיר מוצר נמוך – כדאי להדגיש הנחה באחוזים
  • במחיר גבוה כדאי להדגיש במספרים – לדוגמא הנחה של 100 ש"ח
  • אם זה נמוך ממחיר של 200-300 ש"ח – עדיף להציג הנחה באחוזים

לספר סיפור

העיקרון האחרון במאמר הזה הוא אולי החשוב מכולם, לספר סיפור או באנגלית סטוריטלינג storytelling. העיקרון הזה בא העולם המרתק של כתיבה שיווקית וניתן ליישם את העיקרון הזה בכתיבה של פוסטים בפייסבוק, פרסום באינסטגרם, מאמרים באתר ובכל אפיק פרסומי שרק תבחרו.

לספר סיפור זה בעצם לבנות סוס טרויאני. כמו הסיפור המפורסם בטרויה, אנו מכינים מתנה נפלאה ללקוחות שלנו בדמות סיפור מרגש ומעורר השראה, הסיפור כל כך טוב שהלקוח הפוטנציאלי קורא אותו בשקיקה. מה שהוא לא ידוע זה שהסיפור מחביא בתוכו שלל מסרים פרסומיים ושבסופו של דבר הסיפור הנפלא נועד למכור לו מוצר או שירות מסויים שהחלטנו עליו מראש.

איך זה עובד?

נניח שיצרתי קורס דיגיטלי על אימון אישי והצלחה בחיים ואני מעוניין להתחיל ולמכור אותו ברשת. אני יכול לכתוב פוסט שמדבר על כך שהקורס שלי נפלא, מלא ועשיר בתוכן ובהמלצות יישומיות. זה יהיה משעמם! וכמובן שזה יהיה ממש דומה לעוד מיליון קורסים אחרים שנמכרים בשוק. אז מה כן? אם ננסה למכור את הקורס באמצעות סטוריטלינג אנחנו למעשה נבנה סיפור שבו בית הספר שלנו לאימון קם כתוצאה ממשבר אישי שחווה הבעלים של בית הספר, שלצורך העניין נקרא לו גיא. בעקבות המשבר האישי שחווה גיא, הוא כמעט והגיע למצב בו רצה להתאבד ולא ראה את האור בקצה המנהרה, ברגע האחרון החליט גיא לקחת את עצמו בידיים ועשה טיול במזרח של שנתיים שלמות. במהלך הטיול למד גיא מהמורים הרוחניים הגדולים ביותר במזרח ואסף סט של עקרונות ושיטות שהפכו את החיים שלו למאושרים, מלאים ומשגשגים. גיא החליט לאסוף את העקרונות שלמד ממספר גדול של מורים לתוך שיטה יישומית מלאה ובאמצעות השיטה הזו הוא יצר את הקורס המוביל בישראל להתפתחות אישית.

איך זה נשמע עכשיו?

כמובן שאם הייתי באמת כותב כאן את הסיפור של גיא הייתי מצליח לרתק את הקוראים לכמה דקות, הייתי נכנס לדקויות ובאמת למה שהוא עבר במסגרת תהפוכות חייו. בסוף הסיפור הייתם בהחלט רוצים לשמוע מה לומדים בבית הספר של גיא ואיך זה יכול לעזור לכל אחד בחייו האישיים.

זה בדיוק הרעיון בלספר סיפור, לשזור את ערכי המותג ואת ההנעה לפעולה בתוך סיפור מרגש ומעורר השראה כך שהקוראים יישארו מרותקים ובסוף הסיפור יעניין אותם בהחלט ליצור קשר ולקבל פרטים על מה שאנחנו עושים.

מקווה שאהבתם את המאמר ותעשו בו שימוש באסטרטגיית התוכן שלכם בדיגיטל.

לקבלת מאמרים נוספים וטיפים ישירות למייל מוזמנים להירשם לניוזלטר שלי פה בתחתית המסך.

אולי יעניין אותך גם...