אלמנטור – כל היתרונות של תוסף העיצוב הפופולרי

אלמנטור

אלמנטור הוא תוסף (plug-in) של וורדפרס המאפשר עריכת תוכן ויזואלי בשיטת drug & drop ונחשב כיום לאחד מבין 5 התוספים הפופולאריים ביותר בעולם של מערכת ניהול התוכן.

כדי להבין את החשיבות של האלמנטור והשינוי הדרמטי שייצר בכל תחום פיתוח האתרים ותחזוקתם, צריך להסתכל לרגע  על ההתפתחות של עולם בניית האתרים. אי שם בראשית ימי האינטרנט המסחרי, היו אתרי האינטרנט בעיקר דפי טקסטואליים, אשר הזכירו במידה רבה מסמכי וורד של ימינו. ככל שהתפחה הטכנולוגיה ואיתה, הצורך לייצר חווית משתמש כחלק מתהליך המיתוג והמכירה, כך גבר הצורך בעיצוב גרפי ושילוב אלמנטים ויזואליים כמו תמונות, סרטוני וידאו וכד'.

דבר זה, יחד עם הצורך של המשתמשים לתחזק את האתרים ללא תלות במפתחי הקוד, הוביל להתפתחותן של מערכות ניהול התוכן, כדוגמת וורדפרס, וויקס, דרופל וכד'. כיום, כמעט כל אתר בעולם מבוסס על אחת ממערכות אלו, ובצדק. בשנים האחרונות תפסה וורדפרס (wordpress) את הבכורה והפכה עם להיות המערכת הפופולרית ביותר בעולם לבניית אתרים. אחת הסיבות לכך היא היותה מערכת קוד פתוח, המאפשרת למפתחים מכל העולם לעדכן ולשדרג אותה במהירות רבה ובמקביל, לא כובלת את בעלי האתרים לחברת פיתוח אחת בלבד, אלא מאפשרת "שוק חופשי" בבחירת חברת הפיתוח ומעבר קל ופשוט בין נותני השרותים.

וורדפרס – מערכת ניהול תוכן לאתרים

מערכות ניהול תוכן, מעניקות תשתית טכנולוגית להקמת האתר וכן, מאפשרות עיבוי ועריכת עמודי תוכן באופן עצמאי – כל עוד הם מבוססים על תבנית גרפית שכבר קיימת באתר – דבר המעניק לבעל האתר עצמאות וגמישות רבה בעדכון השוטף שלו. עיבוי התוכן באתר והעדכון שלו חשובים כמובן לקידום האורגני במנועי החיפוש. אך לא פחות חשוב מכך, עדכון שוטף של האתר תורם לערכים של מיתוג עסקי, כגון חדשנות, הובלה, עניין וכיו"ב, אשר מהווים חלק משמעותי בבניית אסטרטגיה שיווקית מבוססת תוכן.

אלא שתוכן בלבד כאמור, אינו מספיק. נראות, שפה גרפית ועיצוב, מהווים כיום חלק בלתי נפרד מהמיתוג ותהליך המכירה. מאחר שעיצוב גרפי הוא תהליך מורכב, ארוך ויקר, החלו חברות עיצוב גרפי לייצר תבניות גרפיות מובנות המציעות עיצוב מוכן אותו ניתן להלביש על האתר באופן פשוט ונוח. על פניו, התקנה של מערכת ניהול, יחד עם תבנית גרפית תאפשר לכם להקים אתר מעוצב ומוכן לפעולה ב-5 דקות – אם תרצו, ניתן לדמות את הדבר לסט של חליפה 3 חלקים, המעניקה מענה כולל ללבוש שלם.

רק שבניגוד לבגדים, אתר לא ניתן להחליף כל יום וכאשר מדובר במיתוג, ליחודיות והבידול יש ערך עליון. לכן, עסק המתיימר להיות מותג מוביל ומבודל, כמעט ואינו יכול למצוא תבנית שתתאים בול לצרכים המדויקים שלו, ובעיקר לשפה המותגית שלו. לכן, הצורך בעיצוב מקצועי עדיין נותר. אם כי בזכות התבנית ניתן להגדיר ביתר קלות את הרצונות שלנו ובהחלט ניתן להתבסס עליה כתשתית גרפית לעיצוב.

מדריך מעודכן לשנת 2022

מה זה אלמנטור

כאשר ברצוננו להתאים את נראות העמודים לצרכים המאד ספציפיים שלנו, נדרש עיצוב ופיתוח יעודי. על אחת כמה וכמה בעידן ריבוי המסכים אשר ברוב המקרים כבר דורש מבנה נפרד לתצוגת הדסקטופ ולתצוגת המובייל (בהרבה מאד מקרים, רספונסיביות אוטומטית אינה מספקת את הסחורה ברמה מקצועית גבוהה). כאן נוצר מצב שבו שוב תלוי האתר בליווי צמוד של מפתח ושל מעצב גרפי, על כל המשתמע מכך. מרכיבים אלו משפיעים מאד על התשובה לשאלה הנצחית, כמה עולה לבנות אתר, לה הקדשנו מאמר מיוחד בנפרד, ועוד יותר מכך על השאלה שהיא אולי יותר חשובה: כמה עולה לתחזק אתר?

אלמנטור, אשר פותח ומתוחזק על ידי חברה ישראלית, נבנה על מנת לתת מענה לצורך של עריכת תוכן באופן יחודי, לכאורה ללא צורך באנשי מקצוע. כאמור, זהו תוסף WordPress, אשר משנה את חווית העבודה על המערכת באופן דרמטי.

הצורך בתוסף שכזה תפס תאוצה בוורדפרס, עם הפריצה של חברת ויקס (wix)  גם היא ישראלית, אשר הציעה לראשונה בניית אתרים בשיטת 'גרור ושחרר' (drug & drop) והפכה לאחת ממערכות התוכן הפופולריות, תוך כדי שהיא משאירה מאחור מערכות ותיקות כמו דרופל, ג'ומלה, גוגל סייט ועוד.

למרות שויקס היא מערכת קוד סגור שיטת בניית העמודים נתנה לה יתרון עצום ואלמלא הפיתוח של אלמנטור, קשה לחזות כיצד היה נראית התחרות בין שתי המערכות הפופולריות האלו.

איך עובדים עם אלמנטור

כאמור, האלמנטור הוא בעיקר שיטת עבודה להקמה ועריכה של תוכן. החל מעמודים ופוסטים, דרך טפסים, הדר ופוטר, פופ-אפ ועוד. הרעיון המרכזי מתבסס על מבחר של אלמנטים שונים אותם ניתן לגרור ולמקם בעמוד במקום המבוקש.

בסיס העבודה הוא לפי אזורים, טורים ואלמנטים.

אזור, הוא שטח המחלק את העמוד בצורה רוחבית ומאפשר לבצע הגדרות עיצוב רוחביות על כל האלמנטים שנמצאים בתוכו – למשל בחירת הרקע (אשר יכול להיות, צבע תמונה או מרקם) פריסה וגבולות (padding, margin) מסגרות ועוד.

טור מאפשר חלוקה אנכית של העמוד, החל משני טורים ועד כמה שתבחרו. עיצוב העמודה בטור דומה מאד לאפשרויות האזור, אך הוא ישפיע על האלמנטים שנמצאים באותה עמודה בלבד.

אלמנט הוא יחידה של תוכן – תמונה, טקסט, וידאו, טופס, אקורדיון, בולטים וכד' (ישנם עשרות אלמנטים שונים לבחירתכם) – כל אלמנט מעניק בסיס עיצובי, אותו ניתן לשנות באופן פרטני בהתאם למרכיבים שלו (למשל, עיצוב טקסט או אופן הפעלת הוידאו וכד').

בנוסף מאפשר האלמנטור לעבור מתצוגת דסקטופ לתצוגת מובייל בלחיצת כפתור. אבל לא מדובר רק בתצוגה סטטית. ניתן ממש לבנות תצוגות שונות לחלוטין של אותו עמוד. כלומר כאשר הגולש יגלוש לעמוד בדסקטופ הוא יראה תצוגה אחת ותצוגה שונה כאשר יכנס לאותו עמוד בדיוק במובייל. החל מסדר הצגתם ועד הסתרה של אלמנטים שלמים.

אחת האפשרויות המרכזיות והחשובות שמאפשר האלמנטור היא הסתרה. באפשרותכם לבחור להסתיר כל אלמנט, טור או אזור בהתאם לסוג התצוגה – למשל להסתיר תיבת טקסט במובייל ולהציג אותה רק בדסקטופ. אפשרות זו מעניק גמישות עצומה להתאמת התצוגה בין המסכים השונים. למשל תוכלו למקם את אותה תיבת טקסט במובייל באופן רוחבי במרכז העמוד ואת אותה תיבת טקסט בדיוק להציג בטור ימני בראש העמוד בדסקטופ. אפשרות זאת ניתן לביצוע על ידי שכפול האלמנט של הטקסט, מיקומם במקום המתאים להם, לפי סוג התצוגה והסתרה של האלמנט המיותר בתצוגה זו.

אגב התוסף מאפשר בחירה בין 3 תצוגות שונות: דסקטופ, טאבלט ומובייל, כאשר באפשרותכם להגדיר את נקודת השבירה (braking point) כלומר, הגדרת רוחב המסך בפיקסלים לטובת המעבר מתצוגה אחת לאחרת.

אם המצאה כזאת, עדיין צריך מתכנת אתרים?

האלמנטור הוא כלי עבודה מרכזי ועיקרי בוורדפרס, עם ההתקנה שלו, כמעט כל העבודה שלכם תהיה מושתת עליו. אם ברשותכם ידע טכני בסיסי, תוכלו בהחלט להסתדר איתו בעבודה השוטפת ואפילו לבנות עמודי תוכן בכוחות עצמכם.

יחד עם זאת, התקנת התוסף דורשת ידע טכני, בעיקר עבור הגדרות התשתית והתממשקות נכונה עם יתר המרכיבים של האתר. צריך לזכור שמדובר בסופו של דבר בתוסף המולבש על מערכת ניהול תוכן, עליה מולבשים תוספים נוספים, כמו למשל, תוסף לקידום אורגני, תוספי אבטחת אתר ומניעת ספאם, תוסף צ'טבוט שהפך לפופולרי בשנים האחרונות ויכול לשפר משמעותית את סיכויי ההמרה ועוד.

על מנת שהאתר יעבוד יש לעלות אותו לשרת אחסון באופן מקצועי ונכון ועוד מספר משימות שבהחלט דורשות איש מקצוע שידע לטפל בכל הצרכים הטכניים, הן של האתר והן של האלמנטור עצמו. לכן, ההמלצה היא בהחלט להשתמש בשירותים של מתכנת אתרים, או לקחת קורס בניית אתרים – המתמקד בוורדפרס ואלמנטור – אם בכל זאת תרצו לעשות האת הדברים בכוחות עצמכם.

שאלה דומה עולה לגבי מעצב אתרים, הרי על פניו, בזכות האלמנטור יש באפשרותנו לבנות בקלות עמודים ולשנות אותם בכל עת. אבל יכולת מיקום האלמנטים, אינה מעידה על ידע מקצועי היכן הם צריכים להיות ביחס לאלמנטים האחרים בעמוד ובעיקר על מנת לייצר חווית משתמש טובה והנעה לפעולה. זאת מבלי שהזכרנו שימוש בשפה גרפית אחידה, שילוב צבעים ואלמנטים גרפיים וכד'.

בהקשר זה חשוב להדגיש שהאלמנטור לא חוסך את הצורך במעצב גרפי וכאמור, מומלץ להעזר בשרותיו של מתכנת לכל הפחות בשלב הבנייה של האתר. לעומת זאת בשלב התחזוקה והתפעול ישנם דברים רבים שתוכלו לעשות בכוחות עצמכם, כאמור, בהתאם ליכולות וההבנה הגרפית והטכנולוגית שלכם.

אלמנטור פרו

האלמנטור מציע גרסה חינמית בסיסת אשר מאפשרת עיצוב עמודים בסיסי, כולל שימוש במספר תבניות גרפיות שונות. אם ברשותכם אתר בסיסי שאינו דורש יכולות עיצוביות גבוהות מדי, יתכן שגרסה זו תספק אתכם. לשם דוגמה, בגרסה החינמית לא תוכלו לבנות טפסים – אלמנט מורכב וחשוב בכל אתר – אך תוכלו למצוא תוסף חלופי ויעודי עבור צורך זה.

אלמנטור פרו, הוא הגרסה בתשלום אשר תפתח לכם את מלוא האפשרויות והיתרונות של התוסף. במחיר של 50$ בשנה תהנו משפע היתרונות של התוסף, בהן כאמור, מחולל טפסים – הכולל הגדרות של שליחת הטופס, עדכון בעת מסירה, עיצוב תשובה, התממשקות עם ממשקים אחרים (למשל, זאפייר) ועוד – בניית popups ועוד מגוון גדול ורחב של אלמנטים.

כיצד תורם אלמנטור לשיווק אתרים

חשוב לזכור שאלמנטור הוא כלי מצוין לעריכת תוכן, אך הוא לא מחליף בשום דרך את הצורך בייצור תוכן מצוין, מבודל ומקצועי. לכן, בין אם בחרתם להשתמש באלמנטור או לא ואפילו, בין אם בחרתם להשתמש בוורדפרס או במערכת אחר, שיווק האתר עדיין נשאר המשימה החשובה ביותר שלכם.

עליכם להיות מקצוענים בכל אלמנט תוכן של האתר – כתיבה שיווקית חשוב שתהיה מעניינת, חדשנית שמניעה לפעולה. אם אתם מחליטים להשתמש בסרטון וידאו עצמאי, הקפידו על סרטון מושקע המצולם באופן מקצועי ומומלץ להשתמש בתוכנת עריכה מקצועית כמו פרימייר של אדובי, או קמטסיה הנחשבת לפופולרית ומקצועית בעיקר לאנשים שאינם עורכים מקצועיים.

בסופו של יום, רוב העבודה שלכם תהיה סביב שיווק האתר שהיא עבודה מתמשכת (לעומת בניית האתר שהיא עבודה פרויקטאלית) וגם אם האתר דורש תחזוקה טכנית – והוא דורש – לא שם תבוא לידי ביטוי עיקר העבודה שלכם. לכן, אם עליכם לבחור בין התמקצעות בבניית אתרים לבין שיווק, קורס שיווק באינטרנט הוא המקום שאתם מעדיפים להשקיע בו.

אולי יעניין אותך גם...