בניית אתר אינטרנט היא אתגר עצום לכל בית עסק מקטן ועד גדול. בהרבה מאד מובנים אפשר להקביל אותה לבניית בית מגורים. בסופו של דבר, אתר האינטרנט, הוא הבית של העסק שלכם וזהו גם, המקום היחיד בכל רחבי הרשת שבו יש לכם שליטה מלאה על הנראות, התוכן, החוויה, המיתוג, השרות ובעצם על הכל.
עד לפני כמה שנים, בניית אתר לעסק כלל לא היוותה שאלה. ללא אתר, לא היית קיים. השתלטות הרשתות החברתיות על המרחב הדיגיטלי והעברת השיח אליהן, ערערה את מעמדם האבסולוטי של האתרים וכיום, בהחלט ניתן לשקול האם אתר אינטרנט הוא הכרח קיומי? עסקים, במיוחד קטנים ודלי אמצעים, יכולים לנהל מערך שיווקי ומכירתי אפקטיבי ויעיל בעזרת הרשתות החברתיות.
יחד עם זאת, ואולי דווקא לאור זאת, קיימת משמעות גדולה ליכולת להיות "בעל נכס" דיגיטלי בו ניתן לנהל את העניינים באופן מלא, דבר שהרשתות החברתיות מגבילות מאד.
לכן, גם אם מיקומם של האתרים ירד בסדר העדיפויות של הנכסים הדיגיטליים של העסק, הרי שללא ספק עדיין יש להם חשיבות מכרעת במערך העסקי והשיווקי שלכם, וזאת מבלי שהתחלנו לדבר על חשיבות החשיפה של העסק במנועי החיפוש השונים, הן באמצעות קידום אורגני (seo) והן באמצעות מודעות בתשלום (קמפיינים ממומנים) כפי שתלמדו בכל קורס שיווק דיגיטלי אונליין , או פרונטלי.
אז כמה עולה לבנות אתר אינטרנט?
כאמור, בניית אתר דומה מאד לתהליך של בניית בית. לכן השאלה, כמה עולה לבנות אתר זהה לשאלה, 'כמה עולה לבנות בית?' התשובה היא, איזה בית אתם רוצים לבנות? (או, לקנות לצורך העניין).
בדיוק כמו בית, השאלה הראשונה שאתם רוצים לשאול את עצמכם היא, 'מה אנחנו רוצים מהבית שלנו?' או ליתר דיוק, 'מה הצרכים שלנו ממנו?' למשל, בית לזוג צעיר המתכנן להקים משפחה, שונה בתכלית מבית עבור זוג פנסיונרים, או מאדם אשר מתכנן להשתמש בביתו גם כמקום העבודה שלו – בוודאי אם מדובר בסטודיו, בריכה, או כל שימוש אחר הדורש הקצאת מקום יעודי. מן הסתם שימושים שונים יובילו לעלויות שונות.
לכן, השלב הראשון – ואולי החשוב ביותר – הוא לבצע תהליך עומק של ברור הצרכים והיעודים שלכם מהאתר. מרגע שתפצחו את זה, תוכלו להעריך את עלות הבנייה.
ההמשך הישיר של אותו תהליך יעסוק בהתאמת האתר למיתוג של העסק. לרובנו יש נטייה לבלבל בין 'מיתוג העסק' – סט הערכים המזוהה עם העסק – לבין עיצוב גרפי של הלוגו שלו. לוגו, הוא הביטוי הגרפי המאפיין ביותר של המיתוג, אך עיצוב לוגו לבד, ללא תהליך מיתוג מקדים, הוא טעות מקצועית נפוצה אשר עלולה לעלות ביוקר רב.
בניית אתר, היא הזדמנות טובה לבחינת המיתוג של העסק. אומנם, על פניו, אין הדבר נדרש וגם עלול, לכאורה, לייקר את התהליך, אך הקמת אתר שאינו תואם את צרכי העסק ואינו מותאם לערכי המיתוג שלו יעלו בהכרח עשרות מונים יותר. בעידן שבו הזירה העסקית מתנהלת רובה ככולה ברשת, מדובר בסיכון גבוה ומיותר. חבל שתעבדו קשה ולא תיהיה שפה משותפת לכל הנכסים הדיגיטלים שתוסיפו בעתיד, ישנם חברות עיצוב גרפי שידעו לתת לכם את הייעוץ ודיוק הפרטים.
מחירון אתרים, האם קיים דבר כזה?
תהליך האפיון הערכי של האתר יוביל אתכם להבנה של סוג האתר לו אתם זקוקים, בגדול ניתן לחלק את אתרי האינטרנט לשני סוגים עיקריים: אתר תדמית ואתר חנות (אי-קומרס). במאמר זה נתמקד בעיקר בתהליך של בניית אתר תדמית.
למעשה, כל אתר הוא אתר תדמית, גם אי-קומרס, וכל אתר הוא החנות שלכם, גם אתר תוכן. מי שמתייחס לאתר שלו כאל תדמית בלבד, מפספס בגדול את היכולות והמטרות האמיתיות שלו ועלול למצוא את עצמו מאבד לקוחות רבים והכנסות רבות.
כאמור, האתר, ולא משנה הסוג שלו, הוא הבית של העסק שלכם. זה המקום שבו אתם יכולים להפוך מתעניין לליד חם, לייצר נאמנות מותג, למוסס התנגדויות, לענות על שאלות ועוד. אתר שלא מתוכנן נכון, או לא בנוי נכון, עלול לעשות גם את ההפך. ולכן, אפיון ותכנון נכון, הם שלבים קריטיים בתהליך – אבני היסוד של הבית.
מי שכבר מתחיל להבין את התמונה, יכול לשער בליבו שמחירון אתרים, הוא אולי דבר מתבקש, אך בלתי אפשרי ליישום ובוודאי שלא ניתן להסתמך עליו.
ובכל זאת, כמה עולה לבנות אתר אינטרנט?
אז כמה באמת עולה לבנות לבנות אתר? כדי לענות על שאלת העלות, צריך להבין מהם המרכיבים של אתר האינטרנט ומי הם בעלי המקצוע אותם תעסיקו. כדי להבין זאת, נמשיך את תיאור תהליך הבנייה.
לאחר שלב האפיון והגדרת המטרות, מגיע שלב תכנון התוכן. כדאי לשים לב, רבים וטובים עוברים משלב האפיון הישר לשלב העיצוב הגרפי, אך הגרפיקה היא תוצאה של התוכן ולא להפך. כלומר, על מנת שהעיצוב יתמוך במטרות האתר והמיתוג של העסק, עליכם לדעת קודם כל, איזה תוכן תרצו להציג בו והיכן.
למשל, האם תרצו סרטון וידאו בדף הבית, כמה טקסטים תציגו בעמוד, אילו סוגים של טקסטים תרצו להציג – כותרות בלבד, או פסקה קצרה אודות העסק? מה התוכן של שיוצג בדפים הפנימיים של האתר ומה יהיה הסדר שלהם? כל אלו, שאלות שעוסקות בתוכן ובתהליך ההובלה של הלקוח לביצוע הפעולה בה אתם מעוניינים – תכנון המבנה ההיררכי של העמודים נקרא, עץ אתר – אשר העיצוב נגזר מהם. מעצבת גרפית מקצועית, תדרוש מכם להעביר אליה את הטקסטים ואת עץ האתר, לפני שתתחיל בעיצוב הגרפי עצמו.
מידע נוסף שתרצו לדעת מראש הוא, מהם "גבולות הגזרה" של הפיתוח. שאיפות ורצונות הם דבר נפלא, גם רעיונות יצירתיים הם דבר חשוב, אבל צריך לזכור שמתחת לכל הגרפיקה והפיצ'רים המיוחדים שיפילו את הלקוחות שלנו מהרגליים, עומדות שורות קוד מורכבות. חשוב מאד לדעת מראש מה יכולות המערכת עליה אנחנו מתכננים לבנות את האתר ומה עליות הפיתוח הדרושות כדי ליישם את הרעיונות המברקים שלנו.
סוג המערכת עליה נבנה את האתר היא גורם מכריעה גם לעלות הבניה ובעיקר לתחזוקה השוטפת של האתר. עלינו לשאול את עצמנו, האם הפיצ'ר שאנחנו מתעקשים עליו שווה את עלות הפיתוח שלו ובמיוחד את עלות התחזוקה שלו. למשל, הקמת אתר על מערכת וורדפרס – מערכת קוד פתוח הגדולה והפופולארית בעולם כיום – עלולה להגביל אותנו ביכולות הפיתוח של פיצ'רים מתוחכמים מידי (שלעיתים נדרשים באמת) אך עלות התחזוקה והתלות במערכת קוד סגור – מערכת אשר רק לבעלים שלה יש אפשרות גישה לקוד – לעולם תהיה גבוהה עשרות מונים ממערכת קוד פתוח.
חזרה לבעלי המקצוע. אחרי שהכנו את התוכן – עקב אכילס של כל אתר על פני כדור הארץ – מגיע שלב העיצוב הגרפי.
עבודת העיצוב מתחלקת, על פי רוב, לשניים: עמוד הבית ותבניות גרפיות של עמודים פנימיים (כמובן בהנחה שקיים כבר לוגו ושפה גרפית). באופן כללי אפשר לאמוד את עלות העיצוב בסדר גודל של בין 4000 ל-7000 ש"ח אצל מעצבת פירלנסית, אבל המחירים יכולים גם לזנק לעשרות אלפי שקלים במשרדים הגדולים.
שימו לב שתבנית גרפית יכולה לשמש אתכם עבור מספר עמודים – למשל, תבנית של עמוד פנימי, או של פוסט. כך גם יכולה תבנית של טופס לשמש, במקרים מסוימים, למספר שימושים שונים, אך יצירת קשר, עמוד הבלוג וכד' על פי רוב הינם בעלי שימוש יעודי.
בסך הכל ניתן להעריך שרוב האתרים הסטנדרטיים יזדקקו לסדר גודל של 4 עד 6 תבניות גרפיות, לא כולל עמוד הבית (שתי תבניות לעמודי תוכן פנימיים, בלוג, פוסט, צור קשר, שאלות ותשובות וכד').
טיפ: שימו לב בהצעת המחיר של העיצוב, כמה תבניות כלולות במחיר, כמה סקיצות וסבבי תיקונים כלולים בו, האם כלולה התאמת עיצוב למובייל ומה העלות הנוספת במקרה של חריגה.
בהנחה שאתם מעוניינים באתר מקצועי שנראה טוב בכל מסך ובעל התאמה מושלמת למובייל, כנראה שתצטרכו את עזרתו של מפתח מקצועי. עלות הפיתוח תלויה במספר התבניות הגרפיות שלכם והאפשרות של המערכת לשכפל אותן עבורכם.
עלות הפיתוח תלויה מאד במורכבות של העמוד. ככלל עבור עמוד תוכן פשוט, ללא מרכיבים מיוחדים, תוכלו למצוא הצעות החל מסכום של כמה מאות שקלים. אך כאן יש לנקוט במשנה זהירות מאחר שאם מערכת התוכן היא המנוע של האתר, הרי שהמפתח הוא המוסכניק שלו, על כל המשתמע מכך. בדיוק כפי שלרובנו אין מושג מה עושה המוסכניק שלנו בתוך הקרביים של המנוע וכמה יעלה לנו הטיפול בסוף, כך גם העניין עם פיתוח האתר.
חשוב גם לדעת שאף מפתח לא אוהב לעבוד על קוד שמפתח אחר בנה ולכן, חשובה כאן בחירה מושכלת וחכמה.
מחיר שרת אחסון של אתר
אחרי שצלחתם בשלום את כל תהליך האפיון, התוכן, העיצוב והבניה, הגיע הזמן "לעלות את האתר לאויר". בפועל, הכוונה היא למצוא לו שרת אחסון עליו ישבו הקבצים של האתר. זוהי תורה שלמה שראוי להקדיש לה מאמר בנפרד, אך בגדול רצוי מאד לא להתפשר כאן על המחיר ולחפש חברות אחסון מוכרות, או בעלות ביקורות טובות, אשר מסוגלות לתת מענה 24/7 ומבצעות כמה שיותר גיבויים. מומלץ מאד שהשרת יהיה שרת VPN אשר מיועד לאתר שלכם בלבד ושישב בארץ בו מתקיימים עיקר העסקים שלכם – אם הלקוחות שלכם ישראליים, רצוי שישב בארץ.
עלות אחסון סבירה יכולה לנוע סביב ה-600-800 ₪ לשנה.
במקביל לאחסון האתר, תזדקקו גם לשרת אחסון של הדומיין. זה על פי רוב יקרה באופן אוטומטי על ידי החברה שממנה תרכשו את הדומיין שלכם. גם כאן רצוי להכיר מעט את השוק ולדעת מהיכן אתם רוכשים את הדומיין. עלות הרכישה על פי רוב מסתכמת בכמה עשרות שקלים לשנה.
מנהל פרויקט אתר – מחיר משתלם
בניית אתר אינטרנט היא דבר מורכב הדורש ידע מקצועי רב בתחומים שונים – אפיון חווית משתמש, תוכן, גרפיקה, פיתוח, אחסון אתרים – בדומה לבניית בית, היכולת לנהל את כל אנשי המקצוע, אשר משתמשים בשפה מקצועית, היא דבר כמעט בלתי אפשרי ואשר גוזל זמן יקר מניהול העסק עצמו. על פי רוב, ניסיון לעשות כן מסתיים בעוגמת נפש רבה, חריגה משמעותית בלוחות הזמנים עד כדי אי סיום הפרויקט וכמובן הוספת עלויות לא מתוכננות.
מנהל פרויקט לבניית אתר, בדומה למנהל פרויקט של בית, הוא אדם שכדאי מאד לשכור את שירותיו כצעד ראשון בתהליך. מנהל פרויקט מקצועי, ידע לדבר את השפה של כל בעלי המקצוע, לפקח עליהם ולטווח ביניהם במידת הצורך (ויש צורך). תפקידו הוא לדאוג לאינטרסים שלכם, לדעת לפתור בעיות שצצות בתהליך ולתת לכם את העצות הטובות ביותר לקבלת התוצאה הטובה ביותר עבורכם.
עלות מנהל פרויקט תלויה בגודל הפרויקט. לאתר עסקי קטן – 4-6 תבניות גרפיות – סדר גודל של כמה אלפי שקלים בודדים אשר יחסכו לכם עשרות אלפי שקלים, שעות רבות ותסכול רב.
זכרו, לאחר שתחקרו את התחום לעומק ותבינו כמה עולה לבנות אתר וכל המעטפת הדרושה להקים אתר אינטרנטי, ההוצאות שלכם כעסק, קטן או גדול, לא נגמרות בבניית האתר מכיוון שלאחר מכן צריך להשקיע מאמצים בזירות נוספות כמו פרסום בגוגל ומעקב תמידי על ביצועי האתר בפלטפורמת גוגל אנליטיקס, גוגל קונסולה ועוד.
בהצלחה!