בעידן העכשווי (2020), איך שאתם והעסק שלכם נראים באינטרנט זה בדיוק איך שלקוחות פוטנציאליים ולקוחות קיימים תופסים את המותג שלכם. בבסיס של ההנחה הזו צומח לו עולם המוניטין באינטרנט והופך למושג חשוב בתוך המארג העצום של הפעולות השיווקיות שכל בעל עסק צריך לעשות באופן שוטף. שיווק באינטרנט לא מסתכם רק בקידום האתר שלכם בגוגל או בקידום העסק שלכם בפייסבוק, אלא מחייב אתכם בנוסף להסתכל במבט אסטרטגי על המותג שלכם ברשת, על הנראות, המיתוג ועוד שלל אספקטים.
איך תגנו על המוניטין שלכם ברשת? לחצו על הסרטון
מה זה ניהול מוניטין באינטרנט
ניהול מוניטין ברשת הוא למעשה ניהול הנראות שלכם באינטרנט ובכל מקום ברשת בו ניתן לקבל עליכם מידע. נהוג לחשוב שניהול מוניטין באינטרנט מתרכז אך ורק בתוצאות החיפוש בגוגל, מה שנקרא ניהול מוניטין בגוגל אשר נעשה באמצעות קידום אתרים בגוגל, אך למעשה כיום ניהול מוניטין באינטרנט כולל בתוכו עוד המון פלטפורמות וכלי עבודה שחייבים לשים אליהם לב.
ניהול מוניטין באינטרנט אכן מתחיל באיך נראה המותג שלכם כאשר מחפשים אתכם בגוגל – מהן התוצאות שעולות בעמוד הראשון, האם הן חיוביות, שליליות, האם התוצאות האלו נמצאות בשליטתכם או שאלו תוצאות שלא אתם כתבתם ומסוגלים לנהל בעצמכם.
כל אדם שרוכש באינטרנט או מחפש מוצרים ושירותים, באופן אוטומטי מחפש ביקורות וחוות דעת על המקום שבו הוא מעוניין. ברוב המקרים כולנו נסכים שכאשר אנו מחפשים מוצר או שירות ומקבלים תוצאות שליליות וביקורות רעות בגוגל או בפייסבוק, הסיכוי שנרצה ליצור קשר עם אותו עסק יורד בצורה חדה.
גם ברמה הממומנת ניתן לייצר תדמית חיובית לעסק שלכם באמצעות ניהול קמפיינים בגוגל אשר יביאו מצד אחד תנועה לאתר שלכם ומן הצד השני יופיעלו בראש תוצאות החיפוש כאשר מחפשים את שם המותג שלכם בגוגל.
דרך אגב – בכל הקשור לחיפושים בגוגל לפני רכישה, יש תורה שלמה סביב הנושא הזה שנקראת מחזור הרכישה – כאשר השלבים שלקוח עובר לפני רכישה אצלנו בעסק מחולקים בצורה סדורה וברורה ובתוכם נכנס ניהול מוניטין ברשת ככלי חשוב ומשמעותי לכל עסק ושירות.
חשוב לי להדגיש כבר בשלב הזה שניהול המוניטין שלכם באינטרנט חייב להיכנס לאסטרטגיה השיווקית שלכם בעסק כחלק אינטגרלי מתכנית השיווק השנתית שלכם.
אז איך אפשר לשלוט ולנהל את המוניטין שלנו באינטרנט בצורה נכונה ויעילה? וכן אפשר לעשות את זה כמעט לגמרי לבד אם יש לכם קצת זמן ויכולת כתיבה.
אז קדימה – בואו נראה איך עושים ניהול מוניטין באינטרנט בצורה נכונה:
פרופילים ברשתות חברתיות
נסו לפתוח כמה שיותר פרופילים של העסק שלכם ברשתות חברתיות שונות ומגוונות. אחרי שהקמתם את הפרופילים הללו נסו לתחזק אותם לפחות אחת לשבוע במטרה שייכנסו לאינדקס של גוגל וייכנסו לעמוד הראשון בחיפוש שם המותג שלכם.
ערוץ וסרטונים ביוטיוב
למי שלא יודע או שמע על כך, יוטיוב שייכת לחברת גוגל העולמית ומתוך כך, סרטונים ותכנים שעולים ליוטיוב נכנסים די מהר לעמוד הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל.
לכן, מומלץ לפתוח ערוץ יוטיוב ממותג משלכם ואפילו ערוצים נוספים כאשר המטרה היא להכניס לעמוד הראשון בגוגל את הסרטונים של המוצר או העסק שלכם בכל פעם שמחפשים אתכם.
וידאו היא דרך נהדרת לשווק את העסק שלכם ועוד יותר מכך לחזק את המותג שלכם, לכן שימוש ביוטיוב יכול לעזור לכם פעמיים בהקשר הזה.
בצילום המסך הזה ניתן לראות את הסרטונים שלי ביוטיוב כאשר מחפשים את השם שלי.
כתיבת מאמרים וטורים באתרים חיצוניים
ידוע כי מעבר לאתר האינטרנט שלכם שקיים ברשת (ואמור לעלות בתוצאה ה-1 כאשר מחפשים את שם המותג שלכם) כדאי מאוד שיהיו תכנים נוספים שלכם ברשת. אחת הדרכים המומלצות לעשות זאת הוא להתארח כמומחה בטורי דעה ומאמרים באתרים שונים ברשת. זה יכול להיות באתרי נישה המתמחים בעולם התוכן שלכם ויש לשניכם אינטרס לשתך פעולה, אפשרי לעשות זאת בפורטלי חדשות מקומיים שצמאים לתוכן איכותי ויתנו לכם במה בעלות נמוכה או בחינם תמורת התוכן ועוד ועוד. ככל שיהיו לכם יותר תכנים החתומים בשמכם באתרים חיצוניים, כך יגדל הסיכוי שהמאמרים הללו יעלו בעמוד הראשון בגוגל וייצגו אתכם נאמנה.
ניהול מוניטין באמצעות בלוגים חינמיים
העניין עם הטיפ הקודם שנתתי הוא העובדה שאתם תלויים בבעלי אתרים ועורכים שונים שיהיו מוכנים לפרסם את המאמרים שלכם. לפעמים זה מעצבן ולא נעים לקבל סירובים או דרישות תשלום מופרזות מאותם אתרים, ובדיוק לשם כך יש לי את הטיפ הזה.
תוכלו לפתוח ולנהל בלוגים באתרים חיצוניים וחינמיים לחלוטין כמו סלונה, mypen, תפוז ועוד. הרעיון הוא שהבלוגים הללו הם חינמיים לחלוטים כך שאתם לא תלויים באף גורם חיצוני שיכול להחליט אם לפרסם או לא לפרסם את התוכן שלכם.
פשוט היכנסו לאתרים הללו, פתחו חשבון בצורה חינמית והעלו אליו תכנים ומאמרים עם שמכם ושם העסק שלכם. במידה ותעשו זאת בצורה נכונה וחזרתית, המאמרים הללו ידיעו לעמוד הראשון בגוגל בחיפוש השם שלכם ויוכלו לעזור לכם לנהל את המוניטין שלכם באינטרנט.
בצילום המסך הזה תוכלו לראות שבחיפוש השם שלי בגוגל ישנם מספר רב של מאמרים שכתבתי באתרים חיצוניים. בדיוק כמו שאני ממליץ לכם לעשות.
עיקבו אחר התוצאות בגוגל התראות
אם לא הכרתם את הפיצ'ר הזה, אז הגיע הזמן. התראות גוגל היא מערכת של חברת הגוגל השולחת לכם התראה למייל בכל פעם שעולה לרשת תוכן הנושא מילות מפתח שהגדרתם. התהליך מאוד מאוד פשוט ועוזר לכם לעקוב ולנטר כל תוכן שקשור אליכם שעולה לרשת. לזמן התגובה שלכם יש חשיבות גבוהה שכן במידה וגיליתם תוכן שלילי אודותיכם ברשת מוקדם מספיק, תוכלו לעשות פעולות שונות כדי למנוע ממנו להגיע לעמוד הראשון ולשמור על המוניטין שלכם ברשת.
עקבו אחרי ביקורות שליליות ברשת
לא פעם נתקלתי בבעלי עסקים שלא מתחזקים את הפרופיל העסקי שלהם בגוגל לעסק שלי ובמקומות אחרים ברשת. הם למעשה נותנים לשלל ביקורות שליליות להיכתב על העסק שלהם ולא טורחים להגיב. אני ממליץ לקבל בעלות על פרופיל העסק שלכם בגוגל לעסק שלי ולנהל את הפרופיל הזה בצורה יומיומית. במידה וקיבלתם ביקורת שלילית בפורפיל שלכם בגוגל לעסק שלי הקפידו למצוא את האדם שהגיב, לנסות ולבקש ממנו להסיר את הביקורת ובמידה וזה לא מתאפשר, הגיבו לו באופן ציבורי כך שהלקוחות האחרים יראו שנתתם התייחסות לביקורת, גם אם היא שלילית. חשוב לציין שגם בפייסבוק חשוב מאוד לתחזק ולנהל את נושא הביקורות בעמוד העסקי שלכם. אם אתם עושים שיווק בפייסבוק לעמוד העסקי שלכם, כל נושא הביקורות חייב להיות מנטור וחלק מהעבודה היומיומית שלכם.
תגמלו לקוחות שנותנים ביקורות חיוביות
אחת השיטות הטובות ביותר לשפר את הנראות והמוניטין שלכם ברשת, זה לקבל עוד ועוד חוות דעת חיוביות על העסק שלכם באינטרנט. אחת השיטות הכי טובות שאני מכיר היא פשוט לתגמל לקוחות מרוצים שמוכנים להשאיר בזמן אמת תגובה חיובית ברשת. אני מבין שלא תמיד זה נעים לבקש מלקוח ביקורת חיובית אבל זה בדיוק אחד מהדברים שאני מלמד במסגרת קורס שיווק דיגיטלי שאני מנהל במכללת רופין. ניהול נכון של השיווק בעסק שלכם לא מסתכם רק בלעשות דיגיטל בצורה נכונה, אלא לטפל בכל ההיבטים של השיווק ובין היתר גם לדבר עם לקוחות ולבקש חוות דעת חיובית זו פעולה שיווקית חשובה מאין כמותה. בהקשר של בקשה של חוות דעת חיובית מלקוח ניתן להעניק ללקוחות כאלו קוד הנחה לרכישה הבאה, מתנה קטנה בכתיבת חוות דעת חיובית ועוד אינספור אפשרויות תגמול ללקוחות ממליצים. זיכרו, חוות דעת חיובית יכולה להביא לכם לקוחות חדשים שאינם מכירים אתכם ולו בגלל העובדה שהם רואים ביקורות חיוביות מאנשים אמיתתים ומרגישים מספיק בטוחים ליצור אתכם קשר.
כמה שיותר – יותר טוב
דווקא בהקשר של ניהול מוניטין ברשת, כמה שיותר יותר טוב וכל המרבה הרי זה משובח. הקפידו לכתוב הרבה תוכן, בהרבה מקומות ופלטפורמות. ככל שיהיה יותר תוכן חיובי בניהולכם ברשת כך ייטב. זכרו כי כמות גדולה של תוכן איכותי וחיובי מטעמכם, יגן עליכם ביום הדין במידה ותכנים שליליים אודותיכם ייכנסו לרשת.
אז אלו היו הטיפים שלי לניהול המוניטין שלכם ברשת בצורה נכונה. שיווק דיגיטלי איכותי לעסק שלכם חייב לכלול בתוכו תכנית סדורה לניהול המוניטין שלכם ברשץ. הקפידו לשמור על המוניטין שלכם באינטרנט במגוון דרכים, השקיעו בתוכן וזכרו – כל פלטפורמה שהיא בניהולכם ובשליטתכם, תאפשר לכם לנהל את המוניטין שלכם בצורה נוחה ויעילה וכמובן תכן עליכם בזמנים בהם יועלו תכנים שליליים אודות העסק שלכם.
שיהיה לכם המון בהצלחה!