בין אם אתם חושבים על עיצוב לוגו חדש לעסק שכבר קיים או רוצים לעצב לוגו לעסק חדש לגמרי, תהליך העבודה עשוי להיות מסורבל, ארוך ומתיש. לא מעט אני נתקל בהמון בעלי עסקים שכבר התייאשו בדרך והחליטו לוותר אחרי שניסו עשרות סקיצות ומעצבים שפשוט לא קלעו לטעם שלהם. במאמר הזה אני אנסה לעזור לכל מי שרוצה לעצב לוגו ולא יודע מאיפה להתחיל.
עיצוב לוגו לעסק – איך מתחילים?
אז אם החלטתם שאתם רוצים לעצב לוגו חדש לעסק שלכם יש כמה צעדים שמאוד כדאי להתחיל מהם, אבל רגע, איך בכלל הגענו למסקנה שאנחנו צריכים לוגו לעסק שלנו, או יותא נכון, מי בכלל צריך עיצוב לוגו?
לוגו הוא למעשה חלק מהותי מהשפה העיצובית של העסק שלכם ועשוי לקבוע במידה רבה את האופן שבו הלקוחות הפוטנציאליים שלכם יתפסו את העסק שלכם. נסו רגע לחשוב על המותגים הגדולים בעולם, קוקה קולה, מקדונלדס, אפל ועוד – את הלוגו והשפה העיצובית שלהם אתם בטח כבר מזהים מקילומטרים. בדיוק המטרה שצריכה להיות לכם בעיצוב לוגו לעסק שלכם – שהלוגו והשפה העיצובית שלכם ייכנסו לתודעה של הלקוחות שלכם ויהיו חלק בלתי נפרד מהחוויה בעסק שלכם. תזכרו שהלוגו שלכם ילווה אתכם בכל הפרסומים הרבים, בין אם זה בשלטי חוצות או פרסום בפייסבוק ואפילו בפלאיירים פרסומיים.
אז עכשיו כשהבנו למה לוגו חשוב לעסק שלנו ומי בכלל זקוק לזה, בואו נראה איך מתחילים.
יצירת מסמך איפיון לעיצוב לוגו
השיטה הטובה ביותר לעיצוב לוגו מוצלח לעסק שלכם מתחילה ביצירת מסמך איפיון מסודר וברור. מהניסיון שלי כשאתם באים למעצב או משרד פרסום עם מסמך איפיון מסודר, הסיוכי שתקבלו תוצרים שקולעים לטעם שלכם יהיה גבוה במיוחד.
במסמך אתם צריכים לגעת בנקודות הבאות:
- שם העסק ופרופיל מלא שלו לגבי הפעילות ותחומי העיסוק
- רשימה של המתחרים העיקריים שלכם (ובמיוחד כאלו שהמיתוג והקו העיצובי שלהם מוצא חן בעיניכם)
- צבעים וכיוונים מיתוגיים שמושכים ומעניינים אתכם כבעלי העסק
- מה האופי של העסק שלכם ואיך הייתם רוצים שהלקוחות יתפסו אתכם
- נקודות מרכזיות שהמיתוג שלכם חייב לשדר החוצה, לדוגמא: עוצמה, קשר אישי, ניסיון וכדומה.
את מסמך האיפיון אתם למעשה מכינים קודם כל עבור עצמכם וברגע שהוא מוכן יהיה לכם מאוד קל לקבל הצעות מחיר מספקים חיצוניים כאשר גם הם יוכלו לתת הערכת מחיר מדויקת בהתבסס על המסמך שהכנתם.
מי יעצב לי את הלוגו לעסק?
אחרי שהכנתם את מסמך האיפיון נשאלת השאלה, מי יעצב לי את הלוגו החדש? וכאן יש לא מעט תשובות, לפני שנבחר ספק שימו לב שיש לכם עוד כמה אפשרויות בדרך.
עיצוב לוגו בחינם
כן כן, גם זו אפשרות. הרבה בעלי עסקים שנמצאים בתחילת הדרך מעדיפים לחסוך את התשלום על עיצוב לוגו (מה שאני ממש אבל ממש לא ממליץ) ומעצבים את הלוגו לעסק שלהם בעצמם ובחינם. לשיטה של עיצוב לוגו עצמי יש הרבה קולות בעד ונגד השיטה הזו אבל אי אפשר להתעלם ממנה, אני אישית מכיר עשרות בעלי עסקים שעיצבו לוגו בעצמם ולומר את האמת, לחלקם יש היום לוגו שנראה לא רע בכלל. בכל מקרה, אם בחרת לעצם את הלוגו שלכם בחינם ובעצמכם יש כמה אתרים שבהם תוכלו לעצב לוגו ללא תשלום (שימו לב שהחיסרון העיקרי הוא בחוסר התאמה לעברית שכן כל האתרים האלו מותאמים לעיצוב לוגו באנגלית).
אז הנה כמה אתרים שבהם תוכלו לעצב לוגו בחינם לעסק שלכם:
- https://editor.freelogodesign.org/
- https://www.graphicsprings.com/start-your-logo
- https://looka.com/
עיצוב לוגו עצמי בחינם בעברית
אז כמו שראיתם רוב מוחלט של האופציות לעיצוב לוגו בחינם יהיו בדרך כלל באתרים אמריקאיים ללא תמיכה בעברית. שימו לב כי אם תרצו לעצב לוגו בעברית בחינם תוכלו להיכנס לאתרים כמו CRELLO או CANVA. אלו אמנם אתרים שמשמשים יותר לעיצוב באנרים אבל אני מאמין שתוכלו לעצב שם גם לוגואים. יצירת לוגו חינם באתרים האלו היא די פשוטה כי אתם תוכלו לעבוד עם פונטים בעברית בתמיכה מלאה מה שיהפוך את החיים שלכם להרבה יותר קלים.
עיצוב לוגו לבד בעצמכם
אז כמו שראינו ממש לפני שנייה, אפשר לעצב לוגו בחינם באינטרנט באמצעות אתרים שנותנים לנו ממשק ואפשרות לעצב ולבנות לוגו ללא תשלום, כמובן שהאפשרויות שם מוגבלות אבל בהחלט ניתן לעצב שם לוגו באיכות סבירה וללא עלות.
אפשרות נוספת שיש לכם במידה ובחרתם בכיוון של עיצוב לוגו לבד היא לעצב לוגו בתוכנות פשוטות כמו צייר של חלונות או תוכנות מורכבות יותר כמו תכנת פוטושופ של חברת אדובי. כמובן במקרה הזה תצטרכו לא מעט ידע והבנה בעיצוב ובשימוש בתוכנות האלו כדי שבאמת תוכלו לעצב לוגו שנראה טוב. חשוב לי לציין כי אחד הפרמטרים החשובים בהקשר של מכירות באינטרנט מבחינת קבלת ההחלטה של הגולשים לפני רכישה הוא הנראות של האתר והמיתוג של העסק ממנו הם אמורים לרכוש אונליין, זיכרו שמותג שנראה לא טוב ופחות מקצועי יסבול מאחוזי המרה נמוכים וכמות רכישות נמוכה ממה שיכול היה להשיג.
עיצוב לוגו לבד הוא כיוון שאני אישית פחות ממלי עליו אבל זו אפשרות קימת שכדאי להכיר בכל מקרה.
איש מקצוע חיצוני או מעצב גרפי
כאן כמובן זו האופציה המועדפת והיא בחירה של איש מקצוע, סטודיו לעיצוב גרפי או מעצב פרילנסר שיעצב עבורכם את הלוגו. האפשרות הזו מצויינת שכן אתם עובדים מול איש מקצוע שיידע לקחת את מסמך האיפיון שלכם ולייצר ממנו את המיתוג, הלוגו והשפה העיצובית הנכונים ביותר עבור העסק שלכם. שימו לב שברוב המקרים "הבעייתיות" בשכירת איש מקצוע לעיצוב לוגו היא כמות הסקיצות והתיקונים האינסופית שלעיתים גורמת לחיכוכים ואי הסכמות בין בעל העסק למעצב ולכן חשוב להגדיר זאת בהסכם מסודר, אדבר על זה בהרחבה בהמשך המאמר.
איך בוחרים מעצבת גרפית לעיצוב לוגו לעסק?
החלטת לפנות למעצב\ת גרפית לעיצוב הלוגו של העסק שלך, מצוין! עכשיו נראה איך מתנהלים נכון ובוחאים נכון.
ראשית אני ממליץ לבצע סקר שוק נרחב בו תבדקו לפחות 3-5 מעצבים שונים בטרם תחליטו עם מי אתם מתקדמים. אלו הפרמטרים שאני ממליץ לשים אליהם לב במהלך סקר השוק וכמובן להכניס פרמטרים אלו להסכם העבודה ביניכם:
- תיק עבודות – זה הפרמטר החשוב ביותר לטעמי. בקשו מהמעצב את העבודות האחרונות שעשה וכמובן נסו למצוא עבודות שעשה שמזכירות את עולם התוכן הרלוונטי שלכם. ככל שהעבודות ייראו מרשימות ואיכותיות יותר סביר להניח שאיש המקצוע שבחרתם יוכל לענות על הצרכים שלכם בצורה מיטבית יותר.
- זמינות – שאלו את המעצב בטרם מעבר להצעת מחיר מהי הזמינות שלו. במידה והוא קיבל פרויקט גדול עכשיו והוא תפוס לחודש הקרוב, אין כל כך טעם לראות את תיק העבודות שלו ולהשקיע בכך מאמץ. שימו לב שהמקרה הזה הוא נפוץ שכן הרבה מעצבים לעיתים מקבלים פרויקטים גדולים המצריכים מהם תשומת לב אינטנסיבית מה שעלול לעכב פרויקטים חדשים שלהם, בדקו את הנקודה הזו.
- מספר סקיצות – חשוב מאוד שבהסכם ובהצעת המחיר שאתם מקבלים יודגש שהמעצב יעשה עבורכם לפחות 2-3 סקיצות עם קווים מאוד שונים אחד מהשני. ההמלצה שלי היא לקבל לפחות כמה סקיצות מהמעצב שלכם כדי שתוכלו להבין איזה כיוון נראה לכם טוב יותר ומשם תתקדמות יחד לעבר הלוגו שאתם מעדיפים.
- מספר סבבי תיקונים – שימו לב להכניס בחוזה את האפשרות שיהיו לפחות 3 סבבי תיקונים. תמיד תמיד כשתעצבו לוגו אתם תרצו שהמעצב יתקן לכם אלמנטים שונים וזה תהליך שלוקח זמן, חשוב שהחוזה ישקף את העובדה שזכותכם לקבל מספר תיקונים שיהיה פחות ב-3 סבבים וכדאי אפילו יותר מכך. לא מעט אני שומע על מקרים של אי הבנה בין מעצב לבעל עסק בדיוק בנקודה הזו של סבבי תיקונים רבים שגורמים לחיכוכים בין אנשי המקצוע.
- קבצים פתוחים – במידה ושילמתם על עיצוב לוגו אז הלוגו הוא לגמרי שלכם – דרשו בחוזה לקבל בגמר העבודה את הקבצים הפתוחים של הלוגו כך שבהמשך כשתרצו לעצב שלטים, אתר אינטרנט או כל דבר אחר יהיה לכם את הקובץ המקורי של הלוגו. המלצה שלי היא פשוט בקשו מהמעצב לקבל את הלוגו בקובץ PDF פתוח וכמובן בפורמט של פוטושופ כך שמעצב אחר שירצה להשתמש בלוגו שלכם לצורך עיצוב מוצרי פרסום נוספים יוכל לעשות זאת בקלות.
מחיר עיצוב לוגו לעסקים או כמה עולה לעצב לוגו
אז תראו, כאן באמת אין לי דעה כי כמו בכל מוצר בשוק חופשי, יש מגוון אינסופי של מחירים, כל בעל מקצוע מבקש את המחיר שנראה לו ראוי לתמורה שהוא מספק.
רמות המחירים משתנות אבל בגדול ניתן לומר שעיצוב לוגו אצל אנשי מקצוע ומעצבים צעירים יותר יתחיל מעלות של כמה מאות שקלים כאשר ככל שתרצו לעבוד עם מעצב או סטודיו בעלי ניסיון המחיר יעלה ויכול להגיע לאלפי שקלים, הכל תלוי בסטודיו שמולו תעבדו.
בכל מקרה, לא משנה איזה מחיר אתם מוכנים לשלם, תקפידו להכניס בחוזה העבודה ביניכם את כל הנקודות שהזכרתי במאמר הזה ובמידה ותעשו זאת נכון, תקבלו לוגו מצויין ומותאם לעסק שלכם במחיר שרציתם והגדרתם לעצמכם בתחילה.
אם יש לכם עוד שאלות, הצעות וצורך בייעוץ חינם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים כאן בטופס למטה ונשמח לייעץ לכם בכל עניין.
בהצלחה!