מה זה ROI? המדריך מקיף לחישוב ומקסום התשואה על ההשקעה!

מה זה ROI

תוכן עניינים

ROI או החזר ההשקעה, או החזר על ההשקעה, הוא מדד פיננסי המשמש להערכת יעילות ההשקעה. הוא מודד את הרווח או ההפסד שנוצר על ידי השקעה ביחס לעלות שלה. במילים פשוטות, זה עוזר לך לקבוע אם הכסף שהשקעת בפרויקט, נכס, מיזם או קמפיין שיווקי היה שווה את זה.

ROAS מתייחס רק להוצאות הקמפיין אל מול הכנסות הקמפיין, ROI מתייחס לכלל הרווחים ביחס להוצאות

כדי לנהל עסק באופן מוצלח, בעלי עסקים ומנהלים מודדים את הכדאיות של מהלכים מסוימים במונחים של החזר על ההשקעה (ROI). בין אם אתה יזם מנוסה או רק מתחיל, הבנת החזר ההשקעה יכולה להיות קריטית לקבלת החלטות מושכלות שיובילו לצמיחה ורווחיות, וללא המדד הזה לעולם לא תדע אם האסטרטגיה השיווקית שלך עובדת או לא. אם אתה מעולם לא שמעת על המושג או ששמעת ותמיד תהית למה הכוונה באמת, זאת ההזדמנות שלך ללמוד את המדד הכי חשוב בכל עסק. לפני שנתחיל, תחילה חשוב שנבין מה זה ROI.

הגדרת מונחי מפתח: מה זה ROI ומה זה ROAS

לפני שנצלול לתוך החישובים, נתחיל בהגדרת שני מונחים חשובים: ROI ו-ROAS. החזר השקעה, או החזר על ההשקעה, הוא מדד פיננסי המשמש להערכת יעילות ההשקעה. הוא מודד את הרווח או ההפסד שנוצר על ידי השקעה ביחס לעלות שלה. במילים פשוטות, זה עוזר לך לקבוע אם הכסף שהשקעת בפרויקט, נכס, מיזם או קמפיין שיווקי היה שווה את זה.

ROAS, או החזר על הוצאות פרסום, דומה להחזר על ההשקעה, אך מתמקד במיוחד עלויות של פרסום ממומן כמו פרסום ממומן בפייסבוק או פרסום ממומן בגוגל. הוא מחשב את ההכנסות שנוצרו לכל דולר שהוצא על פרסום, ועוזר למשווקים ולבעלי עסקים למדוד את יעילות מסעות הפרסום שלהם. בעוד ששני המדדים חיוניים להערכת ביצועים, ROI בדרך כלל לוקח בחשבון היבטים רחבים יותר של עסק או השקעה, בעוד ROAS הוא ספציפי למאמצי שיווק.

בנוסף לכך ROAS לא מתייחס לעלויות כמו ריטיינר למשרד פרסום, תשלום לפרילנסר, שירותי סטודיו לעיצוב או עלות בניית דף נחיתה, אלא רק על הוצאות הפרסום הממומן אל מול ההכנסה של אותו הקמפיין

ההבדל בין ROI לROAS

לרוב משרד שיווק דיגיטלי יציג לך את נתוני הקמפיין מתוך גוגל אנליטיקס או הפלטפורמה של הפרסום הממומן. במקרה של אתרי סחר או איקומרס, הקמפיינר יראה לך את רכש המדיה או עלויות הפרסום ואת הכסף שנכנס. במקרה של לידים הוא יראה לך את כמות הלידים והמחיר לליד. רבים מבעלי העסקים עלולים לחשוב שROAS חיובי משמעותו ROI חיובי אך לא כך המקרה. במקרה של איקומרס, לעלויות לא נכנס התשלום למשרד הפרסום, עלויות העיצוב הגרפי, עלויות המוצר לפני, שכר העובדים ושעות העבודה של העובדים במשרד וכל הוצאה של העסק. אם בעל העסק מוכר במחיר הפסדי, ועוד מוסיף לכך קמפיין ממומן, הוא יכול לראות שההחזר על הוצאת הפרסום הוא מאוד גבוה, אך בעצם הROI שלו שלילי. במקרה של לידים, איכות הלידים יכולה לנוע, וכל ליד עדיין צריך לעבור תהליך של מסע לקוח ולהיות בתוך משפך שיווקי כלשהו. במידה והוא לא סגר את כל הלידים, אך כל ליד שווה הרבה מאוד כסף, גם עלויות פרסום גבוהות עדיין משתלמות כלכלית (תקף במיוחד לעולמות המשכנתא, ייעוץ פיננסי ונדל"ן). ככל שמוצר הוא יקר יותר כך הליד מתייקר, אך בהחזר ההשקעה הכללי זה שווה את זה.

כיצד לחשב החזר השקעה

כעת, לאחר שהבהרנו מהו החזר השקעה, בואו נבדוק כיצד לחשב אותו. הנוסחה הבסיסית לחישוב החזר השקעה היא פשוטה:

החזר השקעה = (רווח מהשקעה – עלות ההשקעה) / עלות ההשקעה

כדי לבטא החזר השקעה באחוזים, פשוט הכפילו את התוצאה ב-100. לדוגמה, אם אתה משקיע ₪10,000 בפרויקט ומרוויח ממנו ₪15,000, החזר ההשקעה שלך יהיה:

החזר השקעה = (₪15,000 – ₪10,000) / ₪10,000 = 0.5 x 100 = 50%

משמעות הדבר היא שהרווחת החזר של 50% על ההשקעה שלך. בעוד שנוסחה זו עובדת עבור תרחישים רבים, חשוב לציין כי ייתכן שיהיה צורך בהתאמות בהתאם לסוג ההשקעה ולגורמים הספציפיים המעורבים.

גורמים שיש לקחת בחשבון בחישוב ROI

חישוב החזר השקעה אינו תמיד פשוט כמו חיבור מספרים לנוסחה. מספר גורמים יכולים להשפיע על החישוב, כולל עלויות, הכנסות ומסגרות זמן. בואו נסתכל מקרוב על כל אחד מהם:

1. עלויות והוצאות: בעת חישוב החזר ההשקעה, קחו בחשבון את כל העלויות הכרוכות בהשקעה. זה עשוי לכלול הוצאות ראשוניות, הוצאות שוטפות, עלויות תחזוקה ועוד. חשוב לקחת בחשבון את כל העלויות הרלוונטיות כדי להבטיח חישוב מדויק של החזר ההשקעה.

2. הכנסות: באופן דומה, חיוני לקחת בחשבון את כל זרמי ההכנסות שנוצרו על ידי ההשקעה. הקפד לכלול כל הכנסה נלווית, כגון ריבית או דיבידנדים, בעת קביעת הרווח הכולל מההשקעה.

3. ערך הזמן של הכסף: ערך הזמן של הכסף הוא מושג קריטי בתחום הפיננסי, הקובע כי שקל היום שווה יותר משקל בעתיד. בעת חישוב החזר ההשקעה, חשוב לקחת בחשבון את ערך הזמן של הכסף על ידי היוון תזרימי מזומנים עתידיים לערכם הנוכחי. זה רלוונטי יותר בתחום של השקעה בנכסים לאורך שנים ופחות עבור בעלי עסקים (רלוונטי לנדל"ן להשקעה וכו')

4. גורמים לא פיננסיים: לפעמים, גורמים לא פיננסיים יכולים להשפיע על חישובי החזר ההשקעה. לדוגמה, מוניטין המותג, שביעות רצון הלקוחות או ההשפעה הסביבתית עשויים לשחק תפקיד בקביעת הצלחת ההשקעה. למרות שלא ניתן לכמת גורמים אלה בקלות, עדיין יש לקחת אותם בחשבון בעת הערכת החזר ההשקעה הכולל.

מדידת החזר השקעה על פני תקופות זמן שונות

היבט מרכזי נוסף בחישוב החזר ההשקעה הוא קביעת מסגרת הזמן המתאימה. בהתאם להשקעה, ייתכן שיהיה עליך למדוד ROI על פני תקופות שונות, כגון החזר השקעה שנתי או מצטבר. חשוב לחשב מהלכים שיווקיים לאורך זמן כיוון שהאפקט של אותם מהלכים שיווקיים הוא מצטבר. לדוגמא, בשיווק דיגיטלי, לפני שמתחילים עם קמפיין רימרקטינג או קמפיין לידים ממוקד, חשוב קודם לכן "לצבוע קהל", כלומר לעשות קמפיין מעורבות או תנועה כדי שניתן יהיה לאחר מכן לפל קהל רלוונטי עבור הקמפיינים שלנו. בהתחלה נראה שהROI הוא שלילי כיוון שאנחנו משקיעים בקמפיין שלא מוביל למכירה מיידית, אך עבור התמונה הגדולה, זה הצעד הנכון כלכלית לעשות.

1. החזר השקעה שנתי: מדד זה מחשב את התשואה השנתית הממוצעת על ההשקעה על פני תקופה מסוימת. כדי לחשב החזר השקעה שנתי, ראשית, קבע את החזר ההשקעה הכולל לכל התקופה, ולאחר מכן העלה אותו לחזקה של 1/n (כאשר n הוא מספר השנים), והחסר אחד.

2. החזר השקעה מצטבר: מדד זה מחשב את התשואה הכוללת על ההשקעה על פני תקופה מסוימת מבלי לקחת בחשבון את הממוצע השנתי. היא שימושית להבנת הביצועים הכוללים של השקעה, אך ייתכן שלא תספק תובנות לגבי מגמות משנה לשנה.

בחירת מסגרת הזמן המתאימה לניתוח החזר ההשקעה שלך תלויה באופי ההשקעה ובמידע שאתה מנסה לדלות מהחישוב.

קביעת ROI טוב

אז מה מהווה החזר השקעה טוב? התשובה תלויה במספר גורמים, כולל אמות מידה בתעשייה וסובלנות לסיכון. השוואת החזר ההשקעה שלך לממוצעים בתעשייה יכולה לעזור לקבוע אם ההשקעה שלך מניבה ביצועים טובים ביחס לאחרים באותו מגזר. זכור כי החזר השקעה מקובל עשוי להשתנות במידה רבה בין תעשיות שונות.

אסטרטגיות להגדלת ה-ROI

הגדלת החזר ההשקעה היא מטרה משותפת לעסקים ומשקיעים רבים. הנה כמה אסטרטגיות שיעזרו לכם למקסם את התשואות:

1. הפחתת עלויות: מזעור עלויות יכול לשפר באופן ישיר את החזר ההשקעה. חפש דרכים לייעל תהליכים, לנהל משא ומתן על עסקאות טובות יותר עם ספקים ולקצץ בהוצאות מיותרות.

2. שיפור הכנסות: התמקד באסטרטגיות להגדלת ההכנסות, כגון מכירה משודרגת, מכירה צולבת או הרחבת היצע המוצרים שלך.

3. פיזור וניהול סיכונים: הפחתת סיכונים באמצעות פיזור יכולה להוביל להחזר השקעה יציב ועקבי יותר. שקול להשקיע בתמהיל של נכסים, תעשיות או שווקים כדי לפזר סיכונים.

4. שיפור מתמיד וחדשנות: אמצו תרבות של שיפור וחדשנות מתמידים כדי להקדים את המתחרים ולייעל את התשואות שלכם לאורך זמן.

הבנה ומקסום החזר ההשקעה חיוניים לכל עסק או משקיע המעוניין להשיג הצלחה פיננסית. על ידי הגדרת מונחי מפתח כמו ROI ו- ROAS, למידה כיצד לחשב ROI במדויק ושימוש באסטרטגיות להגדלת התשואות, תהיה מצויד היטב כדי לקבל החלטות השקעה מושכלות ולהניע צמיחה. זכור, ידע הוא כוח – כעת אתה חמוש כעת בכלים הדרושים כדי לשגשג בנוף העסקי התחרותי של היום.

אולי יעניין אותך גם...