אם החלטתם להכנס לתחום המכירות און-ליין, אחד המושגים הראשונים שבוודאי נתקלתם בו הוא "דרופשיפינג". עוד יותר סביר להניח שנתקלתם בהזמנה של "קורס דרופשיפינג" ולצידה הבטחה לרווחים מהירים וקלים. רגע לפני שאתם ממהרים להשקיע את מיטב כספכם באחד הקורסים האלו, כדאי להבין קודם כל מה זה Dropshiping, איך זה בדיוק עובד והאם זאת באמת הדרך שתבטיח לכם רווחים קלים ומהירים?
מה זה דרופשיפינג
דרופשיפינג הוא בעצם מודל של שרשרת אספקת מוצרים ללקוח. במודל זה הרכישה מתבצעת בחנות הקמעונאית, אך המוצר מסופק ללקוח דרך ספק סיטונאי המחזיק מלאי גדול של המוצרים. היתרון של השיטה הוא בעיקר עבור בעל החנות הקמעונאית אשר חוסך עלויות יקרות של החזקת מלאי מקומי. מצד שני, תחת אחריותו נותרת ההתחייבות לשרות הלקוחות, מועדי האספקה וטיפול במוצר במידה ומתגלה בעיה כלשהי, כל זאת כאשר כל תהליך המסירה לא נמצא תחת שליטתו.
אז מהי בעצם שרשרת אספקה?
במודל המכירה הקלאסי, אדם נכנס לחנות, רואה את המוצר בו הוא מעוניין, משלם עבורו ומקבל אותו במקום. ככה עובדות חנויות הרחוב המוכרות לנו. כדי לספק את המוצר בזמן אמת, על החנות להחזיק מחסן עם מלאי של הסחורה אותה היא מציע למכירה. כלומר, במודל הזה שרשרת האספקה היא:
יצרן ß (ספק)ß חנות ß לקוח.
בעל החנות (הקמעוני) נדרש לרכוש מלאי מוצרים מראש מהיצרן – או מספק משנה סיטונאי (למשל, יבואן מקומי) – והוא אחראי על אספקת המוצר ללקוח. דבר זה גורר עלויות גבוהות לבעל החנות, אשר מתגלגלות על פי רוב ללקוח.
המעבר למכירה באינטרנט – המסחר האלקטרוני וחנויות האון-ליין – אומנם מנעו את הצורך של הלקוח להגיע פיזית לחנות, אך לא פתרו את בעיית שרשרת האספקה והצורך של בעל החנות לרכוש מלאי יקר מראש ובהחזקת מחסן לסחורה (למרות שאפשרו החזקת מחסנים במקומות מרוחקים יותר וזולים יותר).
איך הלקוח מקבל את ההזמנה בשיטת הדרופשיפינג?
בשיטה של דרופשיפינג, נחסך הצורך בהחזקת מלאי מראש. ברגע שמתקבלת הזמנה, בעל החנות מוציא הזמנה לסיטונאי והוא זה ששולח את המוצר ללקוח. מבחינת הלקוח התהליך אמור להיות שקוף לגמרי. כל ההתקשרות: בחירת המוצר, דרך התשלום ובדגש על האחריות לאספקה נעשים מול החנות. בכך בעצם בעל החנות חוסך עלויות יקרות של מלאי, אך לוקח על עצמו אחריות גדולה על שרשרת האספקה שלא נמצאת בשליטה שלו. כאן בדיוק, מסתתר הקאץ' הגדול של שיטת הדרופשיפינג.
איך מרווחים בשיטה של Drop shiping?
אז איך לעשות כסף מדרופשופינג והאם זה בכלל אפשרי בימינו? המודל הכלכלי של דרופשיפינג מבוסס בעצם על הפרשי המחיר בין המחיר הסיטונאי לקמעוני. החנות הסיטונאית רוכשת כמויות גדולות מהיצרן ולכן, מחיר כל יחידה נמוך יחסית. הרווח של החנות הקמעונאית מתבסס על ההפרש שבין המחיר הסיטואני למחיר אותו משלם לקוח הקצה על מוצר בודד.
קל להבין שהפרשי מחיר אלו לא יכולים להיות גבוהים מדי והמשמעות היא רווח שולי נמוך יחסית לחנות, מה שמצריך אותה לפתח מודל של מכירה בכמויות גדולות. אלא שהתפתחות התחום, במיוחד עם התפתחות זירות המסחר העצומות כמו איביי, אמזון ואליאקספרס, הגבירו משמעותית את התחרות בין החנויות אשר החלו בקרב מחירים אכזרי ולהקטנה משמעותית של הסיכוי להרוויח ממודל הדרופשיפינג.
איך לעשות דרופשיפינג נכון
הדבר הראשון שאתם חייבים לשאול את עצמכם לפני שאתם מחליטים להכנס למודל מכירה בדרופשיפינג הוא, האם זה מודל שמתאים לכם? ויותר נכון, האם אתם מתאימים למודל הזה?
מאחר שהמודל עובד על מכירה בהיקפים גדולים, עם רווחיות נמוכה לכל מוצר, חשוב להבין שהוא מתאים בעיקר למוצרים זולים הנמכרים בכמויות גדולות. דוגמה טובה למוצרים כאלו הם הגאדג'טים שכובשים את חיינו באופן תקופתי כמו הספינרים בזמנו, הווזלות בתקופת המונדיאל וכד'.
כדאי לשים לב לשני דגשים במכירת מוצרים כאלו:
- מעגל הקסמים: מכירת מוצרים זולים מחייבת מראש מתח רווחים נמוך מאד (לעיתים של אגורות בודדות) מה שדורש מכירה בהיקפים גדולים מאד, הדורשים מכירה של מוצרים זולים מאד.
- תזמון: על פי רוב מדובר בטרנדים. מוצרים שכובשים את חיינו בסערה לזמן קצר בלבד, עד אשר הם מודחים על ידי הטרנד הבא.
כלומר, אתם צריכים להיות אלו שמסוגלים לזהות מתי התזמון הנכון להכנס לשוק עם המוצר ועוד יותר מזה, מתי לא להכנס אליו.
אם יש לכם את הכישרון לזהות את הטרנד הבא, אתם במקום הנכון. השיטה שמונעת מכם את הצורך לרכוש מראש את המוצרים פועלת כאן ממש לטובתכם. מצד שני, קחו בחשבון ששום ספק לא נאמן רק אליכם ויתכן מאד שתמצאו את עצמכם במצב שבו השקעתם עלויות רבות בהחדרת הטרנד החדש אבל מוכרים זריזים כמוכם, יזהו את המגמה, יארבו לכם בפינה ויחלו למכור את המוצר בתחרות מולכם, תוך הוזלת המחיר ומבלי להשקיע שקל בהחדרה שלו לשוק – שתבוא על חשבונכם.
למה שיקנו ממני?
זאת השאלה השניה שאתם צריכים לשאול את עצמכם. אם תלכו על תחרות מחירים, רוב הסיכוי שתפסידו בה – גם אם תציעו את המחיר הזול ביותר, איש לא מבטיח לכם שתרוויחו ממנו. אל תשכחו שבכל מקרה יש לכם עלויות של בניית חנות און-ליין, או רכישת חנות באחת מזירות המסחר, קידום החנות, שיווק, פרסום בגוגל, פייסבוק או בדרכים אחרות – כולן עולות כסף.
כדי להצליח בתחרות הקשה שמציבים לכם המתחרים עליכם לבדל את עצמכם באופן ברור. לבנות מיתוג עסקי מנצח, לייצר יתרונות יחסיים משמעותיים שיהיה קשה למתחרים שלכם להעתיק. קחו בחשבון שבאליאקספרס למשל, אין הקפדה יתרה (בלשון המעטה) על שמירת זכויות יוצרים, מה שאומר שהמתחרים שלכם יכולים לחקות את המיתוג שלכם בקלות.
להכיר את השוק והספקים
דרופשיפינג משמעותו עבודה עם הרבה ספקים מחו"ל, רבים מהם סינים. המשמעות היא שאתם חייבים לשלוט טוב באנגלית (אם אתם דוברי סינית, בכלל טוב) לדעת איך להתנהל מול ספקים זרים וגם לדעת לעשות מחקר שוק מקצועי לפני ההתקשרות עם הספק. כאמור, האחריות כולה היא עליכם ולכן, כל תקלה של הספק תיפול עליכם, גם מבחינה משפטית.
ולבסוף, זכרו Dropshiping היא רק שיטה של אספקה. בסופו של יום (ולמעשה בתחילתו) מדובר בניהול עסק לכל דבר ועניין הן במישור של ניהול תקין (כולל הנהלת חשבונות) הן במישור השיווקי הדורש בניית אסטרטגיה שיווקית חכמה בשוק תחרותי ביותר, הן בניהול סיכונים ובכל שאר האספקטים הקשורים לניהול עסק רווחי.
דרופשיפינג באיביי
בחרתם ללכת על אסטרטגיה של דרופשופינג, השאלה הבאה שתרצו לשאול את עצמכם היא, איפה להקים את החנות שלכם? שתי האפשרויות המרכזיות העומדות לפניכם הן בניית אתר מכירות עצמאי, או הקמת חנות באחת מזירות המסחר הקיימות.
בניית אתר עצמאי תאפשר לכם שליטה מלאה על החנות, הנראות והמיתוג שלה ותאפשר לכם לבצע שיווק עצמאי לחלוטין כולל קידום אורגני ופרסום ממומן אשר יכולים להעניק לכם יתרון משמעותי מול מתחרים. מהצד השני, מדובר בעלויות הקמה, תחזוקה ושיווק, עוד לפני שמכרתם מוצר אחד.
האפשרות של פתיחת חנות באחת מזירות המסחר תקל עליכם מאד בצעדים הראשונים שלכם בתחום, מאחר שהיא תחסוך לכם הרבה מאד עלויות הקמה ותחזוקה, אך תקשה על הבידול שלכם בשוק. באיביי למשל, קידום החנות מתבסס על שילוב ביטויי החיפוש בתוך הטקסט ודרוג הקונים. מן הסתם ככל שאתם חדשים יותר, תתקשו להתברג במקומות הראשונים.
אבל זה לא הקושי היחיד, ואפילו לא הקושי המרכזי שתמצאו ב-ebay. הזירה ששמה דגש גדול מאד על שביעות רצון הלקוחות החלה להערים קשיים על סוחרי Drop shiping כבר לפני כמה שנים ולמעשה פועלת לצמצם את המסחר בשיטה זו. ראשית, על ידי צמצום החשיפה של חנויות הדרופשופינג ושנית, על ידי איסור המודל הקלאסי של הדרופשיפינג. באיביי תדרשו לרכוש את המוצרים מראש – כלומר, תצטרכו להוציא כסף לפני שמכרתם אפילו מוצר אחד. אומנם, אין צורך להעביר את המוצרים לרשותכם ואתם יכולים להוציא את המשלוח מהספק ישירות ללקוח, אך כל האחריות כולה, כולל עמידה בלוחות הזמנים ושביעות הרצון מהמוצר נמצאת תחת אחריותכם ועלולה להוביל לפגיעה בדרוג של החנות ואף לסגירתה על ידי איביי.
דרופשיפינג מאליאקספרס
אליאקספרס היא ככל הנראה ה-מקום לשיטת הדרופשיפינג. לסינים ממש לא מפריע איך אתם מוכרים את הסחורה שלכם וזה המקום לסחור במוצרים זולים ופשוטים. כמו כן, תוכלו למצוא שפע של ספקים שישמחו להתקשר אתכם בשיטה זו. מי שמתקשה לתקשר עם הספקים יוכל למצוא סוכנים מקומיים שיעשו עבורו את העבודה, אבל כדאי לקחת בחשבון גידול בשורת ההוצאות שתחייב גידול מקביל בכמות המכירות.
כאמור, כדאי לזכור שלאתר אין שום בעיה עם הפרה של זכויות יוצרים מה שמועדד חיקויים רבים ועלול להקשות עליכם ביצירת בידול או מיתוג יחודי. בנוסף, כדאי לקחת בחשבון שזמני האספקה מסין היו ארוכים למדי, אפילו עוד לפני עידן הקורונה.
דרופשיפינג אמזון
אמזון כידוע היא פלטפורמת המסחר הגדולה בעולם ואולי גם היוקרתית ביותר. למעשה אמזון עצמה היא סוג של ספק דרופשיפינג מאחר שבסיס המודל שלה עומד מערך האספקה שהיא אחראית עליו. שרות שנקרא Fulfillment by Amazon (FBA) בו החברה היא שמאחסנת את המוצרים, אורזת אותם, שולחת אותם ואפילו מטפלת בבעיות האספקה בעצמה.
אבל, בדומה לאיביי, עליכם לרכוש את המוצרים מראש. השרות ניתן רק למוצרים, או מותגים, שאמזון אישרה והמשלוחים מוגבלים למדינות מסוימות בלבד שישראל לא נכללת בהם.
ניתן גם לבצע דרופשיפינג רגיל דרך האתר, אבל עליכם לעמוד ברשימה של הגבלות ותנאים שחשוב להכיר היטב מראש וכמובן לעמוד בהם.
דרופשיפניג – סיכום
כאמור, Drop shipping היא שיטת מסחר שבה נעזר המוכר בשרותי צד שלישי לאספקת המוצר ללקוח. השיטה חוסכת לוגיסטיקה של מלאי מצד אחד, אך מציבה אתגרים לא פחות מורכבים מצד שני ובראשם אחריות על מוצר שמוספק על ידי גורם נוסף, תחרות גדול ומתאימה בעיקר לסוג מוצרים מסוים – זולים שנמכרים בכמויות.
בשנים האחרונות הופך השוק של הדרופשיפינג להיות נוקשה יותר, הן מבחינת תחרות בין מוכרים והן מבחינת ההגבלות ששמות עליו זירות המסחר הגדולות כמו איביי ואמזון. יחד עם זאת, עבור מי שתנאי העבודה של השיטה מתאימים לו, עדיין ניתן לייצר בה רווחים נאים, אך עליכם לשאול את עצמכם האם באמת השיטה מתאימה לכם. אל תתפתו לקנות את "סודות ההצלחה המובטחת" שמוכרים לכם בקורסים השונים, אלא בחנו היטב את כל הקריטריונים באופן שקול ומחושב מראש ורק אם הדברים תואמים את האופי והיכולות שלכם, לכו על זה. בהצלחה.