סטוריטלינג storytelling הוא מושג שהפך בשנים האחרונות לשם נרדף לשיווק אותנטי ומדויק. אבל לפני שנדבר על סטוריטלינג storytelling, בואו נדבר על המציאות שלנו היום. העולם בו אנחנו חיים בשנת 2021 הוא מסחרי בטירוף ועמוס במסרים פרסומיים, אני מניח שאני לא מחדש לכם בעניין הזה. הסטטיסטיקות מראות שאדם ממוצע נחשף לאלפי מסרים פרסומיים בכל יום, יש מחקרים שמראים על 3,000 מסרים פרסומיים בכל יום ויש כאלו שטוענים שהמספר מגיע גם ל-5,000 מסרים פרסומיים ביום ואף יותר. אז למה אני מספר לכם את זה, פשוט. בעולם כל כך עמוס במסרים פרסומיים, באנרים, רדיו, טלוויזיה, דיגיטל ועוד ועוד, אנחנו כמפרסמים פשוט חייבים לייצר ייחודיות שתשבור את השבלוניות של המסרים הפרסומיים שאנחנו כבר עיוורים אליהם.
דרך אגב בהקשר הזה, יש ממש מושג שנקרא עיוורון באנרים, שמתאר בדיוק את מה שאני מסביר כאן ואת העובדה שמשתמשים פשוט לא לוחצים ואפילו לא מסתכלים על כל דבר שנראה להם כמו פרסומת. לכן חשוב מאוד שנבין איך לייצר מודעות ופרסומות שמושכות את תשומת הלב של הגולש ומייצרות אינטרקציה אמיתית ואיכותית עם קהל היעד שלנו.
אוקיי… אז איך עושים את זה?
יש הרבה שיטות וטכניקות על איך לייצר ויראליות, אפילו כתבתי על זה מדריך שלם באתר, אבל במדריך הזה אני אתמקד בטכניקה היעילה ביותר שאני מכיר, סטוריטלינג storytelling.
מה זה סטוריטלינג storytelling
סטוריטלינג storytelling זו בעצם טכניקה שנועדה לעזור לנו המשווקים לייצר מסרים מעניינים, אותנטיים וכאלו שבאמת מסוגלים לייצר אינטרקציה אמיתית עם הגולשים. במובן המעשי יותר סטוריטלינג storytelling היא שיטה שבה אנחנו לוקחים כמות גדולה של מידע, מסרים, תועלות, עובדות ונתונים ומארגנים את כל הבליל הזה של המידע אל תוך סיפור משכנע וקוהרנטי. הרעיון המרכזי בסטוריטלינג storytelling הוא להעביר את כל המידע הזה בצורה של סיפור מרגש, מעניין ומרתק. אם אנחנו רוצים להדביק את הקהל למסך, אנחנו חייבים להעביר את המידע הפרסומי שלנו בצורה סיפורית, וכריזמטית, כזו שתותיר רושם עמוק וחותם משמעותי בקהל הגולשים.
למעשה, סטוריטלינג עוסק בשכנוע, העברת מסרים בצורה אפקטיבית, בקידום של אג'נדה מסוימת וכל זה דרך סיפורים משכנעים ואותנטיים.
את המדריך הזה אני כותב בדיוק כדי להימנע מתגובות ופידבקים כמו:
יופי יוסי, אז סטוריטלינג זה לקחת הרבה מידע ולהכניס אותו לתוך סיפור, ממש עזרת לנו (-:
אני באמת הולך לעזור לכם, ובסוף המדריך הזה כל אחד מכם יידע לייצר לעצמו סיפור סטוריטלינג storytelling ייחודי משלו.
מה זה סטוריטלינג ומה זה לא
חשוב לי כבר בשלב הזה להסביר לכם מהם עקרונות הברזל של סטוריטלינג ובתכלס אתן לכם פה את העקרונות שידגימו לכם מה זה סטוריטלינג ומה זה לא סטוריטלינג.
כן סטוריטלינג | ממש לא סטוריטלינג |
---|---|
אינטרקציה משמעותית בין הלקוחות למותג שלך | נאום מכירה |
מידע מועיל עם נרטיב ברור | מאמר של 1,000 מילים |
מידע שמייצר מוטיבציה אצל הגולש לעשות משהו | מידע שמוגש בצורה סטטיסטית יבשה |
הערכים והסיפור שעומדים מאחורי המותג שלך | סתם פרסומת |
לדבר על הלקוחות שלך | לדבר על עצמך |
סיפור מורגש ומעודד מעורבות גולשים | סתם מידע משעמם |
התחלה, משבר ופיתרון | סתם משהו מגניב שקרה לי בעבודה |
סטוריטלינג בעידן הדיגיטלי
אחרי שהבנו קצת על העקרונות של סטוריטלינג טוב וראינו מה זה סטוריטלינג ומה זה לא, נתחיל לדבר עכשיו על איך בונים סטוריטלינג בעידן הדיגיטלי וכמובן על הטכניקות השונות שיעזרו לנו בכך. סטוריטלינג בעידן הדיגיטלי הוא השיטה החזקה ביותר לייצר מסרים שחודרים את מעטה הציניות של הקהל שלכם ומצליחים לייצר אינטרקציה אותנטית וחזקה. כמובן שחוץ מסטוריטלינג יש לנו גם את כל העולם של הכתיבה השיווקית שתפקידה לייצר בולטות למסרים הטקסטואליים שלנו. אסור לשכוח גם את הנושא הזה ולהקפיד שגם כשאנחנו לא כותבים סטוריטלינג, אנחנו כותבים את המסרים שלנו בצורה שיווקית. חשוב לזכור שמעבר להכל, סטוריטלינג בעידן הדיגיטלי מייצר לנו מיתוג עסקי חיובי מאוד (תחשבו על כל המותגים שאתם מכירים עם הסיפורים המרגשים של איך הכל התחיל) וכמובן משפר בצורה משמעותית את המוניטין שלנו ברשת.
עקרונות של סטוריטלינג storytelling
סיפור טוב צריך להיות בנוי ממספר חלקים, לגעת בכמה נקודות ולענות על מספר צרכים, בואו נראה איך זה עובד.
- מבדר – סיפור טוב חייב להיות מבדר, לשמור על מתח ולגרום לקורא להישאר עד הסוף
- לתת ידע – סיפור טוב חייב לתת ידע אמיתי ובעל ערך לגולש מה שבסוף ייצור אצלו סקרנות ורצון להמשיך ולקרוא
- אוניברסליות – סיפור טוב חייב להיות אוניברסלי ולפנות למכנה המשותף הרחב ביותר. רק כך הוא יוכל להגיע לויראליות ולמספר רב של אנשים
- סדר וארגון – סיפור טוב חייב להיות מאורגן ומסודר כך שהמידע מועבר בשלבים הגיוניים וגם המתח נבנה בשלבים
- זכיר – אולי הדבר הכי חשוב. סיפור טוב חייב להיות סיפור שזוכרים אותו וכזה שמדברים עליו למחרת בעבודה.
סיפור טוב חייב לכלול: דמויות, קונפליקט ופתרון.
שלבים ביצירת סטוריטלינג storytelling
- הכירו את קהל היעד שלכם
- הגדירו את המסר העיקרי של הסיפור שלכם – חייב להיות אחד כזה
- החליטו איזה סיפור אתם רוצים לספר לקהל שלכם
– סיפור על איך הצלחתם או איך נכשלתם בענק
– סיפור על עצמכם והדרך שעברתם
– סיפור שמשקף ומציג ערכים מהמותג שלי וכאלו שהקהל יכול להזדהות איתם
– מקרה שכולם יכולים להזדהות איתו ולומר – "גם לי זה קרה"
– סיפורי מוסר השכל ושיתוף ידע מקצועי - החליטו על הנעה מרכזית אחת לפעולה – מה אתם רוצים שהגולשים יעשו בסוף הסיפור
- לבסוף, בחרו את הפלטפורמה דרכה תרצו להעביר את המסדר והסיפור שלכם
טכניקות סטוריטלינג
כפי שכתבתי קודם לכן, יש מגוון רחב של טכניקות שיעזרו לכם לבנות סטוריטלינג מנצח. אפשר לספר על כשלונות, הצלחות, על המותג ועל הדרך האישי שעברתם, בקיצור, כל אנקדוטה מהחיים האישיים והעסקיים שלכם בהחלט שווה סיפור.
אני רוצה לתת דוגמא לאיך אני הייתי בונה סטוריטלינג לעסק מסוים.
דוגמאות לבנייה של סיפור שיווקי מוצלח, לדוגמא למוביל דירות.
בואו נחשוב רגע, מה רובנו מצפים ממוביל הדירה שלהם?
כנראה שבעיקר אמינות, יחס אישי, זהירות בהעברת הציוד האישי שלנו וכמובן אנושיות כי בכל זאת הוא הולך להעביר את
כל החיים שלנו עכשיו לדירה אחרת.
אם הייתי מוביל דירות, איזה סיפור אישי כדאי לבנות?
אז על הבסיס הזה אפשר לקחת סיטואציות יומיומיות מהעבודה של מוביל הדירות ולספר בכל שבוע סיפור אחר מהעבודה
שלו כאשר כל סיפור שנספר יציף ערך אחר שמוביל אותו.
לדוגמא:
מוביל הדירות שלנו (לצורך העניין אבי) הגיע להעביר דירה, בחניה של הבניין הוא הבחין בגור חתולים שרוע מיובש על
המדרכה. אבי הרים את החתול, הכניס אותו לתוך המשאית, נתן לו מים, קנה לו קופסת קוטג' ובמשך שעה אושש אותו עד
שהוא עמד על רגליו וחזר לשחק עם יתר גורי החתולים בשכונה.
אבי כתב על כך פוסט ציורי ודאג באמצעות הסיפור להעביר לכולם את המסרים שהוא רצה להעביר במקור והם:
אני מוביל שידאג לציוד שלכם, אני מאוד אכפתי ולא אשבור שום דבר, אני לא אבריז לכם ברגע האחרון, אפשר
לסמוך עליי ובגדול – אני איש מקצוע די אמין ורציני כך שאם תשכרו את שירותיי, לא תצטערו.
סיפור שכזה הייתי לדוגמא מעלה לעמוד הפייסבוק שלי כפוסט במסגרת ניהול עמוד פייסבוק שאניו עשה עבור הלקוחות שלי. הייתי נותן לפוסט שכזה לרוץ מספר ימים ולאחר מכן הייתי מריץ עליו קמפיין פייסבוק ומייצר לו יותר חשיפות ומעורבויות בצורה ממומנת.
הנה דוגמא לסטוריטלינג שכתבתי בהקשר של אבא שלי והתרומה הענקית שלו לעסק שלי:
אפשר לראות שהשתמשתי כאן בכל הכלים שאני מספר עליהם ממש במדריך הזה. הפוסט הזה הגיע לחשיפה גדולה מאוד, גדולה הרבה יותר מכל פוסט רגיל שאני מעלה בעמוד האינסטגרם שלי.
אז מה אתם עושים?
מעכשיו אתם דואגים להכניס למערכת השיווקית שלכם את המושג סטוריטלינג.
אתם מוודאים שלפחות אחת לחודש (אפשר יותר) אתם מספרים סיפור לקהל הלקוחות
שלכם ברשתות החברתיות.
מעכשיו, כל מקרה, כל סיפור קטן, כל סיטואציה מעניינת שאתם חווים ביום יום שלכם –
צריכה להפוך לסיפור שיווקי מוצלח שיסופר ללקוחות שלכם.
עקבו אחר הצעדים עליהם דיברנו ובנו לעצמכם את הסיפור הראשון שלכם.
בהצלחה!