ניהול סושיאל – אסטרטגיה מנצחת לניהול עמודים עסקיים!

ניהול סושיאל

ניהול סושיאל הוא דבר בסיסי עבור כל עסק. הנוכחות הדיגיטלית שלכם משפיעה על המיתוג שלו, על הנראות שלו בפני הלקוחות וכן גם על היכולת ליצור קמפיינים ממומנים. כאשר עושים קמפיין פייסבוק ממומן או קמפיין אינסטגרם ממומן, ניתן לבחור בעוקבים של העמוד בתור קהל לקמפיין, מה שמגדיר לכם קהל בעל עניין בעסק.

למרות זאת, לגבי כל העולם הזה של ניהול עמודים עסקיים וניהול תוכן בפייסבוק ובאינסטגרם, אני כבר אומר לכם הדבר הזה ירד מגדולתו. לעומת הפרסום הממומן, היום הרבה מאוד עסקים מעדיפים להשקיע את הכסף שלהם בפרסום ממומן ופחות בתוכן איכותי. ובנוסף לכך רוב התוכן שאתם מייצרים לא מגיע לקהל היעד שלכם, אלא רק ל5% מהעוקבים. בין אם זה בפייסבוק ובין אם זה באינסטגרם, כדאי לשים לב אם התוכן שאתם הולכים לייצר הוא לא תוכן מושקע ואיכותי, יכול מאוד להיות שעדיף פשוט לא להשקיע בדבר הזה. meta (חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם) מאוד מקשה עלינו לקבל חשיפה, תנועה אורגנית ומעורבות מפוסטים שאנחנו לא מקדמים אותם בתשלום. חשוב לזכור ולהבין את זה ולא להתאכזב ולהתבאס כשמייצרים תוכן ולא מקבלים את המעורבות שחלמנו עליה. חשוב שנבין ונקבל איך העולם הזה עובד גם בתור משווקים דיגיטליים וגם בתור בעלי העסקים.

אז איך אני מנהל סושיאל? זה דיי פשוט! אנחנו אמורים לנהל את העמוד העסקי שלנו בפורמט כזה שבו אנחנו מעלים תוכן בעמוד העסקי. תוכן שאמור לגרום לקהל יעד שלנו להרגיש דברים, לסמוך עלינו, להניע אותו לפעולה, לחבר בין הקהל המותג שלנו ובאמת לחזק את תחושת ההזדהות של הקהל עם המותג. זה הרעיון מאחורי כל הדבר הזה שנקרא ניהול סושיאל או יצירת תוכן, לא מייצר כסף אם זה לא מייצר תנועה. במידה וזה לא מייצר רווחה כלכלית לבעל העסק, אין טעם להשקיע בזה כל כך הרבה זמן. לכן, מה שאני מלמד אתכם כאן זה איך לעשות את זה נכון. במאמר זה תלמדו איך לבנות אסטרטגיה נכונה, שביססתי על הרבה מאוד עמודי פייסבוק עסקיים שאני והצוות שלי מנהלים. אנחנו רואים שהדפים האלה עובדים ומקבלים מעורבות גם בפייסבוק גם אינסטגרם, ואנחנו פשוט עובדים לפי העקרונות האלו.

אסטרטגיה לניהול סושיאל

קודם כל, הכל מתחיל באסטרטגיה ניהול סושיאל נכונה. אני רואה הרבה מאוד עסקים ומשווקים שמנהלים דף פייסבוק עסקי על פי מודל של "נעלה שני פוסטים בשבוע, בוא נעלה סטורי פעם או תמונה, אולי סרטון… נחיה ונראה". אין איזה רעיון מסדר ואין איזשהי אסטרטגיה שמובילה את בעל העסק בכל הנוגע לניהול דף פייסבוק עסקי. כשאין אסטרטגיית תוכן בנויה, זה גם נראה מאוד מבולגן מצד אחד,  וזה גם לא מייצר לא ערך ולא תוצאות. מעבר לכך קשה מאוד ליצור תוכן כשלא עובדים בתבניות ובסדר, כך שהעבודה נהפכת ללא יעילה. אז אם אתם רוצים להצליח, אתם צריכים לעבוד לפי התוכנית שאני מראה לכם כאן ועכשיו. תוכנית תעזור לכם לבנות אסטרטגיית תוכן מדוייקת ונכונה בפייסבוק.

אז באמת כמו שאמרתי לכם אחוז החשיפה מאוד מאוד נמוכים בפייסבוק ובאינסטגרם. מטה עשתה את זה בכוונה, אם בעבר הייתי מפרסם פוסט כמובן אורגני בחינם והיה נחשף להניח 30% מהעוקבים בעמוד העסקי שלי.  היום אחוז החשיפה הוא סביב 5%. זאת אומרת אם יש לי 1000 עוקבים בעמוד העסקי שלי, רק 50 מתוכם ממש יראו את הפוסטים שאני מעלה. זה מאכזב, זה מבאס ואם אני רוצה שיותר אנשים יראו את הפוסטים שלי יש שתי אפשרויות: או לשים כסף ולקדם את הפוסטים כתוכן ממומן – שזה לא צריך להיות חכם גדול, או לייצר תוכן הרבה יותר מעניין, הרבה יותר בוטה או פרובוקטיבי ומניע לפעולה. על ידי זה התוכן הזה יקבל הרבה יותר חשיפה באמצעות האלגוריתם של פייסבוק ושל אינסטגרם.

איך בונים אסטרטגיה? צפו בסרטון

אז איך בעצם אנחנו בונים אסטרטגיה נכונה ניהול סושיאל?

השלב הראשון זה קודם כל להגדיר מה המטרות ומהיעדים. זה כמו שאמרתי, לכם כאן נופלים הרבה מאוד עסקים. אני באמת פוגש הרבה מאוד בעלי עסקים שבעצם הופכים את המטרה לאמצעי. זאת אומרת, הם לוקחים את העולם הזה של ניהול סושיאל והם לא מבינים שהתוכן ברשתות החברתיות הוא לא מטרה הוא אמצעי לגיוס לקוחות, לא הפיכה למותג. הם אומרים לעצמם "העיקר שיהיה עמוד עסקי מתוחזק, זה העיקר, שיעלו פוסטים". הדבר הזה לא עובד בפועל. זה לא מייצר ערך, כי התוכן משעמם ולא מחובר למטרות העסקיות של הארגון. עליכם לחשוב קודם כל, מה אתם רוצים להשיג מהתוכן הזה. אם אתם הולכים להשקיע פה זמן, כסף, גרפיקות, קריאטיב וחשיבה עליכם להבינן מה אתם רוצים. אני בכל אופן בעמוד העסקי שלי נותן הרבה מאוד ערך, בדיוק כמו המאמר הזה כי אני מאמין שעל ידי זה שאני נותן ערך, אני גם מחזק את המיתוג שלי, ובנוסף לכך אני גם הופך לאוטוריטה. אני גם בעצם עוזר לעצמי לגייס לקוחות הרבה יותר גדולים וכאלה שמשלמים יותר. זאת האסטרטגיה שלי לפחות, וכל אחד יבחר מה האסטרטגיה שלו ומה היעדים והמטרות שלו. אבל בגדול מה חשוב לשים לעצמכם בראש לפני שאתם מגדירים את אותו היעד הוא המטרות. המטרות חייבות להיות מדידות (תוכלו לעשות זאת בעזרת מדדי KPI). זאת אומרת, כמה חשיפות אני רוצה בחודש, כמה גולשים מעורבים אני רוצה שיהיו מעורבים בתוכן שלי בכל חודש. כשאני בא לחשוב על קריאטיב אני צריך לחשוב – "מה אני רוצה שהגולשים ירגישו?". האם אני רוצה שהם יאהבו אותי?, שיכבדו אותי? יכול להיות שאני רוצה שאני אתפס כאוטוריטה או ככל דבר אחר. וכמוב,  איך אני מביא לידי ביטוי את כל הערכים ואת כל התועלות של המותג שלי. רוב העמודים העסקים שמנוהלים היום בישראל עושים את הטעות הזאת. הם פשוט עושים כל מיני שליפות מהמותן, וכל מיני רעיונות של חג שמח או יום עצמאות שמח. זה לא מייצר שום דבר. אוקיי זה אולי נחמד, זה Nice to have אבל חבל על הכסף שלכם. אם אתם באמת רוצים לייצר כסף מהתוכן, אתם חייבים להגדיר בשלב הראשון מה המטרות ומה היעדים שלכם.

רוצים לראות איך אני יוצר אסטרטגייה לניהול תוכן? צפו בסרטון

מי קהל היעד שלכם?

המטרה של התוכן שאתם תעלו, הוא לגעת בכאב של הקהל היעד שלכם. ניהול סושיאל טוב צריך באמת לגעת בכאב ובאמת להניע אותו לפעולה. הכוונה בכאב לא חייב להיות דבר דרמטי, כל תסכול שקיים אצל הלקוח נחשב כאב, גם אם הוא יומיומי. אתם צריכים להבין מה חשוב לקהל שלכם, ובכלל איזה תוכן הוא מצפה לקבל מכם. ואני כבר אומר לכם, אתם תצטרכו לעבוד. זאת אומרת, אם הקהל שלכם מצפה לקבל נניח טיפים או ידע מקצועי, אז צריך לעשות סרטונים או מדריכים. אחרי שהגדרנו איזה תוכן אנחנו רוצים לתת, אנחנו צריכים להגדיר מי הלקוחות הכי טובים והכי מתאימים לכם. אתם בעצם מתחילים לייצר תוכן בהתאם לאותם לקוחות שהגדרתם, מה שאני באמת יכול להמליץ לכם בשלב הזה, וזה לא רק לגבי אסטרטגיה לניהול סושיאל אלא כללית, ליצור פרסונה ולאפיין את הקהל שלכם. הפרסונה מכילה גיל, מגדר, תחומי העניין, הרגלי צריכה והתנהגות ועוד. ממש לבנות מין פרסונה, מין דמות כזאת שתעזור לכם בעצם לפגוע מבחינת תוכן בדברים שמעניינים את אותה פרסונה. אפשר להשתמש גם בכל מיני כלי מחקר למילות מפתח מחקר כמו כלי המחקר פייסבוק, גוגל טראנדס ועוד. יש מלא כלים שאפשר להשתמש בהם כדי לחקור ולהבין מה הקהל שלכם אוהב ומה כרגע יותר טרנדי. לפי זה תוכלו להגדיר את הכל בצורה מדוייקת ולעבור לשלב הבא

אסטרטגיית תוכן לניהול סושיאל

אז אחרי שהבנתי מי קהל היעד בוא נתחיל לדבר על מה אני הולך להגיד לאותו קהל באמצעות התוכן שלי. כשאני ניגש לניהול סושיאל, אני קודם כל מסתכל אחורה על ההיסטוריה של הדף העסקי של הלקוח שלי, אם כמובן יש דבר כזה. אני מנסה להבין מה עבד יותר ומה פחות. אני עושה זאת כדי להבין האם יש איזה שהוא דפוס לקהל הזה שאני יכול בעצם להתחקות אחריו ולשכפל את ההצלחה, או להימנע מכל מיני דברים שלא עבדו בעבר. כמובן אני מסתכל על חשיפות ועל מעורבות, ומנסה להבין מה הפוסטים שעלו שקיבלו הכי הרבה חשיפות וקיבלו הכי הרבה מעורבות. שוב כמובן במידה ויש לי את האפשרות הזאת. אם זה עסק חדש ואני מתחיל אותו מאפס, לא תהיה לי את האופציה הזאת. במקרה כזה, מה שאני ממליץ לכם לעשות כדי להקל על עצמכם זה לעשות רשימה של כל הנושאים שעולים לכם בראש בהקשר לקהל שלכם. לאחר שיש לכם רשימה מסודרת, תשאלו את עצמכם כמה שאלות: קודם כל איזו בעיה התוכן שלכם פותר לקהל? אם אתם מעלים איזה שהוא סלפי שלכם מבית קפה וכותבים בוקר טוב, אני מניח שזה לא פותר שום בעיה, ואני מניח שזה גם לא יביא לכם יותר מכירות. אני רואה הרבה בעלי עסקים שעושים את זה. לא שזה רעיון רע לעשות זאת מדי פעם, אבל הכל צריך להיות בתוך האסטרטגיה.

צריך שהתוכן שלנו באמת יהיה ייחודי בתוך כל המגוון של התכנים שקיימים ברשת. אני באמת רואה עולמות תוכן פשוט משוכפלים. לדוגמה, בעולם הנדל"ן, אני פשוט רואה שכל המתווכים בישראל מעלים את אותם הדברים. מה זה תמ"ה, למה צריך מתווך, איך כדאי לעבוד עם מתווך, למה לשלם עמלת תיווך וכו'. כולם מעלים את אותו התוכן ואז מתפלאים למה זה לא עובד להם. הסיבה שזה לא עובד היא כי זה משעמם ומשוכפל.

כדי להבין איך אתם מייצרים משהו ייחודי בתוך העולם תוכן שכבר קיים אצלכם. חשוב לזכור שאיכות עולה על כמות. אם התוכן שאתם מייצרים לא יהיה איכותי, זה לא יביא מעורבות, וכמו שאמרנו חבל על הכסף ועל הזמן.

דבר אחרון, מה באמת יכול לעניין את הקהל שלכם? אני ממליץ לעשות זה לעשות מחקר. הסתכלו על מותגים בארץ אבל בעיקר בחול. הסתכלו בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם שלהם ותנסו להבין מה התוכן שהם בוחרים לפרסם ולראות. מעבר לכך חישבו, האם אני יכול לקחת את התכנים האלה ולעשות להם אדפטציה כאן לישראל. אתם צריכים להבין מה הנושאים שמעניינים את הקהל, להבין איך אתם לוקחים את הנושאים האלו, יוצרים להם את הייחודיות את הבידול של העסק שלכם ולהבין איך התוכן עוזר לקהל לפתור בעיות וקשיים.

סוגי תכנים

בשלב הרביעי בתוכנית לניהול סושיאל, אנחנו צריכים להחליט מה בעצם יהיו התכנים שאנחנו הולכים לעלות בעמוד העסקי שלנו. יש כל מיני סוגים של תכנים שאנחנו יכולים להעלות: מאמרים מקצועיים, מדריכים, סרטונים, סטוריטלינג, תוכן מאתרים חיצוניים וכו'. יש הרבה מאוד סוגים של תכנים, ואתם תתחילו לשבץ את כל סוגי התקנים לפי יום ולפי שבוע בתוך גאנט התכנון החודשי שלכם. כמו שאמרתי יש הרבה מאוד תכנים שאפשר להעלות, אתם צריכים להתמקד ולהבין מה ביכולת שלכם לייצר, כי אני מאמין שהסרטונים זה כלי מדהים, אבל אולי אין לכם את הזמן, הכסף או את היכולת לייצר הרבה סרטונים. לכן חשוב מאוד שגם בתוך התוכנית הזאת הדברים יהיו ריאלים ומציאותיים ולא רק פנטזיות וחלומות. חשוב לי להדגיש כאן שכל תוכן שאתם מעלים תדאגו שיהיה מגוון, כל פעם תועלת או ערך מרכזי שמוביל את המותג שלכם. לפני כמה פסקאות צחקתי על זה שעסקים מעלים סלפי שלהם בית קפה וכותבים בוקר טוב עם כוס הקפה, אז אולי מצחיק אבל לפעמים הדבר הזה כן עוזר לעסק לייצר קשר אישי עם הלקוחות שלו. תמהיל התוכן צריך לכלול גם פוסטים פשוטים כאלה וקצת מצחיקים. עם זאת הם צריכים להיות במינון מאוד מאוד מדוייק. אני מאוד ממליץ ואני משתמש בהמון סיפורים וסטוריטלינג. אנשים אוהבים לשמוע ולקרוא סיפורים אישיים. זה מעניין, זה פרובוקטיבי וזה שונה וייחודי.

בניית גאנט ניהול סושיאל

השלב החמישי והאחרון זה באמת להחליט מתי לפרסם ואיך לפרסם.  בשלב הזה אנחנו לוקחים את כל האסטרטגיה לניהול סושיאל שבנינו, ונתחיל לשבץ בתוך תוכנית לניהול סושיאל. באילו מקומות אני הולך לעלות סטורי?  האם אני הולך לעשות את זה כסרטון או רילס, קרוסלה? מה בעצם הויזואל שאני הולך לבנות? באילו שעות ובאילו ימים אני הולך לפרסם תכנים? כל הדברים האלה צריך להחליט עליהם מראש. וכמובן גם מה הפלטפורמות שאני הולך לפרסם את התכנים. הכל צריך להיות כתוב בתוך הטבלה.

טבלת התוכן לניהול סושיאל שיצרתי עבורכם היא במקור לפייסבוק, אבל היא מתאימה גם לפלטפורמות אחרות כמו אינסטגרם וטיקטוק, אמנם אדפטציה קלה נדרשת אבל העיקרון נשאר – צריך לעבוד לפי לוז ספציפי.

טיפ אחד מאוד חשוב הוא שיעשה לכם את החיים הרבה יותר קלים – בכל סוג תוכן שיצרתם, אתם משקיעים בזה זמן, אנרגיה וכסף,  תחשבו איך אתם לוקחים את התוכן הזה ועושים אדפטציה על האותו התוכן לכל הפלטפורמות השונות. אם אתם לדוגמה רוצים להעביר מסר שאתם מאוד מקצועיים בתחום שלכם, לדוגמה "עשרת טיפים איך לזהות מתווך מקצועי" אז אפשר לקחת מאמר של עשרה טיפים למי שרוצה לעבוד עם מתווך, ממה להיזהר ומה לדעת. אני מקצר את המאמר הזה ומעלה אותו כפוסט בפייסבוק, אני לוקח את את אותם הטיפים ויוצר מזה רילס. כל תוכן שאתם עושים, תדאגו לקחת אותו ולנסות להפיץ אותו ולעשות לו את ההתאמה לכמה שיותר פלטפורמות. זה בעיקר בשביל להקל עליכם ושלא תצטרכו כל פעם מחדש לייצר תוכן לפלטפורמות שונות. זה מתיש וזה יגזול מכם הרבה מאוד זמן ואנרגיה.

גאנט ניהול סושיאל

ראשוןשנישלישירביעיחמישי
מוצר השבוע – פוסט מדליק שמספר על מוצר חשוב שהחלטנו לתת עליו הנחה השבוע.פתוח – כל הדברים הבלתי שגרתיים שקורים בחנות יועלו בימים החופשיים.סיפור אישי על לקוח – סבל מכאבים במשך שנים והיום מאושר!פתוח – כל הדברים הבלתי שגרתיים שקורים בחנות יועלו בימים החופשיים.מאמר מאתר האינטרנט – איך לבחור מדרסים בצורה נכונה.
מוצר השבוע – פוסט מדליק שמספר על מוצר חשוב שהחלטנו לתת עליו הנחה השבוע.שאלה ללקוחות הספורטיביים – מה לדעתכם הכי חשוב בנעלי ריצה?סרטון בצילום עצמי – מה ההבדל בין מדרסי גבס למדרסי גומי – הדגמה בוידאו.
מוצר השבוע – פוסט מדליק שמספר על מוצר חשוב שהחלטנו לתת עליו הנחה השבוע.פרסום מאתר חיצוניסיפור אישי על לקוח – מדרס שהותאם לו בחנות לא מקצועית ובצורה לא נכונה גרם לו לצליעה.מאמר מאתר האינטרנט – חידושים לשנת 2019 בעולם המדרסים.
מוצר השבוע – פוסט מדליק שמספר על מוצר חשוב שהחלטנו לתת עליו הנחה השבוע.שאלה להורים הצעירים – מה הנעליים הראשונות שקניתם לילד שלכם ולמה?פרסום מאתר חיצוניסרטון בצילום עצמי – איך נראית כף רגל (הדגמה על בובה) שחייבת מדרסים.

נעים להכיר גאנט תוכן או גאנט פוסטים. הרעיון הוא מאוד מאוד פשוט, לתכנן את כל החודש הקרוב במתכונת קבועה. אני משתדל לעשות את זה באמצע חודש קודם לחודש אליו מתייחס הגאנט. לדוגמא, אני אתחיל את הגאנט של פברואר באמצע ינואר. אני לא אעשה את זה בתחילת פברואר את הגאנט של פברואר. אם אני רוצה לתכנן את פברואר אני כבר נסגר על הגאנט זה במהלך אמצע או השליש האחרון של ינואר. אני לוקח את כל החודש, מחלק אותו כמו שאתם רואים לפי טבלה ורואה מה המסרים שאני רוצה להעביר ומה התכנים שאני רוצה להעלות. כל תוכן לפי היום שמתאים לו. אני כמובן מחליט בעצמי איך לעשות את זה, אין פה באמת איזה חוק אחד ברור ומוגדר. הרעיון הוא בעצם לפצל את התוכן, כך שגם תיווצר איזה שהיא מסורת ואיזה שהן פינות. לדוגמה בימי שלישי אחת לשבועיים אני מעלה סטוריטלינג. הדוגמא בגאנט היא על חנות מדרסים.  יש לי כאן מוצר השבוע – כל יום ראשון אני מעלה את מוצר השבוע. יום שני אני מעלה סיפור אישי או שאני מעלה שאלה ללקוחות שלי. בימי חמישי אני נותן ערך או מאמר מאתר אינטרנט או סרטון שאני מצלם את עצמי באוטו או מלמד איך מכינים מדרסים, איך בוחרים נעליים, זה לא משנה.  כשאני עובד לפי תוכנית מסודרת ולפי גאנט הרבה יותר קל לי לצלוח את החודש ,הרבה יותר קל לי לתכנן ולהבין מה אני יכול לייצר ומה אני לא יכול לייצר. בנוסף לכך ישנו RTM או שיווק בזמן אמת – אם יש משהו שקורה, הייתה לי פגישה מוצלחת, סגרתי שיתוף פעולה, היה אצלי איזה מישהו מפורסם בחנות או שקרה משהו אקטואלי שמתקשר אליי, ברור שאני אעלה את זה. זה לא קשור לגאנט! הגנאט בעצם אמור לתת לכם את התכנון ואת המסגרת לחודש הקרוב. כל מה שקורה בעסק שלכם במהלך אותו חודש והוא מה שנקרא על הדרך, וקורה בזמן אמת ברור שתעלו אותו. העיקר שאתם תנצלו את כל היכולת הזאת שלכם להעלות תוכן, בין אם זה יכולת שנמצאת על גאנט שהיא מתוכננת קדימה ובין אם זה דברים שקורים בעסק ממש באותו יום ואתם פשוט מעלים אותם על הדרך באופן עצמאי.

עכשיו כשיש לכם גאנט מוכן ואסטרטגיה לעבוד על פיה, כל ההליך של ניהול סושיאל הופך להיות פשוט פלאים, בין אם אתם עובדים עם משרד פרסום, פרילנסר או עושים את השיווק שלכם בעצמכם, שבו עם כל הגורמים הרלוונטים לפי כל חודש ותכננו את החודש שלכם קדימה, זה יקל על כל הצדדים המעורבים וככה תוכלו להפיק את המקסימום מאסטרטגיית הסושיאל שלכם.

אולי יעניין אותך גם...

מה זה UGC: תוכן גולשים שמקדם את המותג שלך

תוכן מבוסס משתמשים (UGC – User Generated Content ) הפך במהירות להיבט מרכזי באסטרטגיות שיווק מודרניות, כאשר מותגים רבים מזהים את הפוטנציאל שלו לטפח קשרים אותנטיים, להגביר את אמון הצרכנים ובסופו של דבר להגביר את המכירות. אבל תחילה בואו נבין מה זה UGC?