לאן הולך עולם ה-seo?

ה – SEO חווה שינויים מרחיקי לכת בשנים האחרונות וניתן לומר כי קידום אתרים בשיטות המסורתיות כבר אינו עובד כמו פעם : מצד אחד, גוגל הוסיפו לא מעט פילטרים ותכונות חדשות שבעלי האתרים יצטרכו להתרגל אליהם ולעשות בהם שימוש אם ירצו להישאר בראש תוצאות החיפוש. מצד שני הם הגבילו את המידע שמקדמי אתרים יכולים לקבל מהם וכך הקשו עליהם עוד יותר את החיים על מנת שלא ינצלו אותו לרעה כדי לקדם את אתריהם.

מהיר יותר, טוב יותר

המטרה של גוגל הייתה תמיד להחזיר לגולשים אתרים כמה שיותר איכותיים, ובזמן האחרון גוגל החלה לשים יותר דגש על מהירות עליית האתרים. אחת הסיבות לכך היא שאתרים נעשים יותר ויותר מורכבים היום, מי שהופך אותם במידה מסוימת גם ליותר איטיים. הדבר בולט במיוחד בדפדפנים של טלפונים סלולריים שלא בנויים לעבד (לרנדר) אתרים כאלו, במיוחד אם האתרים לא הותאמו לגלישה סלולרית.
מנוע החיפוש של גוגל תוקף את הבעיה הזו מכמה כיוונים:
1.הוא נותן בונוס לאתרים מותאמים בתוצאות החיפוש ומתן עזרה למי שרוצה להפוך את האתר שלו למותאם בעזרת כלי מיוחד שפיתחה ומטרתו להתריע על בעיות ספציפיות באתרים קיימים.
2.הוא נותן בונוס כללי (לא דווקא לאתרים סלולריים) בתוצאות החיפוש לאתרים מהירים במיוחד. כרגע לא ברור על איזה אחוז מן האתרים הדבר משפיע, אבל מה שברור הוא שגוגל ייתן יותר ויותר עדיפות לאתרים מהירים בסופו של דבר.
3.דחיפה קדימה של פורמט ה – AMP, פורמט ה – AMP הוא פורמט מיוחד שתפקידו להאיץ דפים סלולריים על ידי שינוי בשפת ה – HTML הקלאסית שבונה את הקוד לפיו פועלים אתרים ברשת (למשל, איסור על שימוש ב –Javascript ושימוש בשרתים המהירים של גוגל כאשר מחפשים דרכה אתרים שבנויים בפורמט). כרגע לפחות, AMP הוא לא סיגנל דירוג, אבל חלק מאתרי ה – AMP שהם גם אתרי חדשות, מופיעים במעין קרוסלה עם תמונות שניתן לברור ביניהן (לא פעיל עדיין בישראל) או מסומנים בסימון מיוחד של AMP.

דואגים לשלום הגולשים

ככל שאתרים ברשת נעשים יותר ויותר אקטיביים ושומרים מידע רגיש על הגולשים, כך מתרבות גם הסכנות של פריצה וגניבת אותו מידע רגיש. גוגל מודעת לבעיה הזו, ומלבד הצפנה של החיפושים שהגולשים מבצעים דרכה, היא מעודדת בעלי אתרים להפוך גם
האתרים שלהם לבטוחים יותר באמצעות פורמט בשם HTTPS שהופך אתרים למאובטחים באמצעות שכבת אבטחה נוספת הידועה בתור תעודת הבטחה.

למרות שגוגל בעצמה מודה ש – HTTPS הוא סיגנל בדירוגים, כרגע מדבר על סיגנל עם השפעה נמוכה ביותר, וגוגל טוענים בתוקף שלא נעשה שינוי בתחום זה למרות שכמה מקדמי אתרים ראו עלייה במספר האתרים המאובטחים בצמרת עמודי החיפוש.

להמציא את האינטרנט מחדש (טוב, כמעט…)

תקן ה – HTTP הוא תקן שקיים עוד מראשית ימי האינטרנט ומאפשר לנו לתקשר עם אתרים שונים על מנת לקבל מהם מידע. למרות שהרשת כיום היא הרבה יותר עמוסה ומשרתת הרבה יותר גולשים מאשר אי פעם, התקן לא השתנה כמעט מאז שנות ה – 90. לשם זאת, בשנים האחרונות נעשית עבודה רבה על תקן עתידי הידוע גם בשם HTTP/2 )שכבר נתמך על ידי לא מעט דפדפנים). מבלי להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים, התקן מאפשר לאתרים לקבל יותר מידע בקלות יתרה משרתים חיצונים, מאיץ את מהירות הגלישה באתרים רגילים ואתרים סלולריים ומשפר את תקני האבטחה הקיימים, כל זאת על ידי יצירת תשתית טובה יותר לזרימת המידע הכולל ברשת (ממש כמו הרחבת כבישים והפיכתם לדו מסלוליים)
למרות של – HTTP/2 אין השפעה ישירה על SEO, אין ספק שיש ביכולתו לתרום למאפיינים שהזכרנו בסעיפים הקודמים (אבטחה ומהירות).

המקל של גוגל

עד עכשיו דיברנו בעיקר על דברים שבעלי אתרים יכולים לעשות על מנת לשפר את האתר שלהם, אבל לא דיברנו בכלל על אובדן הגישה למידע חשוב מאוד של גוגל – מילות המפתח. כל מקדם יודע שעל מנת לברור בין מילות המפתח הכדאיות ביותר לקידום, צריך לקבל אומדן של המילים הפופולאריות ביותר, וזהו בדיוק המידע שגוגל החלה להסתיר מאתנו… או ליתר דיוק, ממי שאין לו חשבון פעיל ב – Adwords. במקום לראות הערכה של עשרות או מאות החיפושים הממוצעים לחודש, כרגע רואים רק את ההערכה באלפים או עשרות אלפים (למשל מאלף חיפושים עד 10,000 חיפושים).
אז כיצד מתגברים על המכשול? פשוט בודקים את אתרי המתחרים כדי לזהות את מילות המפתח הפופולאריות ביותר שלהן כדי למצוא הזדמנויות קידום חדשות ואילו מילים הכי כדאי לקדם. אפשר כמובן לעשות זאת באופן ידני על ידי סקירת התוצאות המובילות בכל תחום, אבל יש גם כמה כלים נהדרים שיעשו זאת עבורכם, למשל SEMRush. אפשר גם להסתכל ברשימת מילות המפתח הכי פופולאריות שמובילות לאתר שלכם (דרך ה – Search Console) או הדפים הכי פופולאריים באתר (דרך Analytics) ולשאוב משם רעיונות חדשים. דרך נוספת להתגבר על המכשול היא להריץ קמפיין קטן בגוגל ADS (אם אתם עושים זאת בכל מקרה – אתם מסודרים) על מנת לקבל גישה לפרטים הללו. הרחבתי רבות על הנושא של מילות מפתח ושיווק בעזרת תוכן במדריך הזה.
בכל אופן, עליכם לזכור שמילות מפתח בלבד הן חלק אחד בלבד (גם אם משמעותי) מאסטרטגיית ה – SEO הכוללת שלכם, וגם אתר שמטורגט על כל מילות המפתח הנכונות, לא יהיה שימושי ולא יביא הרבה המרות אם לא יהיה בנוי בצורה נכונה מבחינת משפך הזרימה בו (הכוונת הגולשים לעמודים המממירים ביותר), איכות המידע והיררכית הדפים.

אסיסטנטים וירטואליים

כיום יש בשוק מספר עוזרים וירטואליים פופולאריים, ביניהם סירי של אפל, קורטונה של מיקרוסופט וגרסה משודרגת של Google Now שהוצגה לא מזמן. העוזרים הווירטואליים האלו משנים את הצורה הקלאסית שבה אנחנו מחפשים על ידי חווית חיפוש פשוטה יותר בה אנחנו שואלים שאלות בקול אנושי ומקבלים עליהן תשובות באופן מידי.
בתור מקדמי אתרים, זו יכולה להיות משימה מאתגרת למדי למצוא כיצד בדיוק להתייחס לאותם עוזרים ווירטואליים, אבל מה שבטוח הוא שזה הזמן לחזק את המותג שלנו ולהפוך אותו ליותר ידוע בציבור מכיוון שאם אנשים ישאלו אודותיו, הם יגיעו ישירות לאתר הבית שלנו.
עוד אופציה היא להיות מאוד ספציפיים בכותרת ומילות המפתח שאנחנו בוחרים. לדוגמה, במקום סתם לרשום "חנות נעליים בתל אביב", נוכל לכתוב "איפה יש חנות נעליים זולה באזור צפון תל אביב?". כל זה יעבוד בתנאי שבעמודים שניצור יהיה באמת תוכן אמיתי ומעניין לגולשים והם לא יהיו סתם עמודים ריקים מתוכן.

כותב:

דניאל זריהן דניאל זריהן, עוסק בשיווק באינטרנט וקידום אתרים משנת 2009. מומחה לקידום אתרים SEO ומנהל את אחד הבלוגים הפופולאריים בישראל לשיווק באינטרנט. ניסיון מקצועי מגוון הכולל עבודה מול עשרות גופים בארץ, חברות קידום אתרים, לקוחות קצה וחברות פרסום גדולות.

אולי יעניין אותך גם...