רימרקטינג – מה זה ואיך תשתמשו בו לטובתכם

רימרקטינג

תוכן עניינים

בקצרה...

קמפיין רימרקטינג הוא קמפיין שמכוון לקהל שקנה בעבר או שיצר אינטראקציה עם הנכסים הדיגיטליים של העסק קודם לכן (נכנס לאתר אבל לא קנה מסיבה מסוימת, השאיר פרטים לניוזלטר וכו'). בעזרת רשימות תפוצה וכלים לאיסוף מידע על משתמשים כמו הפיקסל של פייסבוק, ניתן להרכיב קהל לרימרקטינג בפלטפורמות שיווק דיגיטלי וליצור קהל מדויק שאליו אנחנו משווקים.

רימרקטינג דינמי מאפשר לשווק מוצרים לפי התנהגות  הגולש באתר. קמפיין רימרקטינג רגיל מתייחס רק למי שנכנס לאתר. ולכן המודעות שלו הן כלליות יותר. לעומתו קמפיין רימרקטינג דינמי משווק רק את המוצרים הרלוונטיים עבור אותו הגולש. שימוש בקמפיין רימרקטינג דינמי מאפשר לנו לשווק מוצרים מסוימים מעגלות שננטשו או מוצרים שהגולש הראה בהם התעניינות קודם לכן.

בשביל קמפיין רימרקטינג צריך תחליה לאסוף קהל. זה יכול להיות דרך רשימת תפוצה של לקוחות שקנו בעבר או בעזרת כלים כמו גוגל תג מנג'ר והפיקסל של פייסבוק.

בעקבות העדכון 14.5 ios היכולת לאסוף מידע על גלישת המשתמשים מאייפון בצד הלקוח נחסמה אלא אם הגולש אישר. לכן יש צורך לעשות מעקב דרך צד שרת. באתרים בנויי ווקומרס ושופיפיי יש שיתוף פעולה עם פייסבוק שמאפשר מעקב מסוג זה בשרתים של פייסבוק. אם לפלטפורמה שלך אין הסכם כזה. יכול להיות שזה לא יאפשר מעקב.

להדרכה שלב אחר שלב צפו בסרטון

גם אם לא שמעתם מעולם על המונח רימרקטינג, או ששמעתם ולא הבנתם, תוכלו לזהות קמפיין רימרקטינג מייד. לכולנו קרה שנכנסנו לאתר אינטרנט, באנו לרכוש או התעניינו במוצר, אבל לבסוף החלטנו שלא לקנות. בעולם הפיזי, אם הייתי נכנס לחנות ולבסוף לא קונה, כאן היה נגמר מסע הלקוח שלי. אך זהו אינו המצב בדיגיטל. עולם השיווק הדיגיטלי מכיל בתוכו עשרות כלים וטכניקות שאין להם מקבילה בעולם האמיתי, או לפחות לא כזאת זולה. אם אותו בעל חנות היה יכול לעקוב אחר כל לקוח שהביע התעניינות במוצר, אך החליט לוותר בסוף, הוא היה משקיע זמן ומאמץ לשכנע את אותם אנשים שרצו לקנות. זה הרבה יותר קל למכור למישהו שמכיר אותך ושקל את האופציה לקנות, מאשר לפנות לקהל זר לחלוטין. בעבר התהליך של איסוף דאטה ושיווק מחדש היו נגישים רק לחברות גדולות שיכלו להשקיע בכך, אך היום בעידן שבו המידע הוא הנכס החשוב ביותר לכל עסק, פלטפורמות כמו גוגל ופייסבוק משקיעות את רוב מאמציהם בניטור אחר המידע. לכן גם עסקים קטנים ובינוניים המתנהלים נכון, או הנותנים את המפתחות בידיו של משרד פרסום טוב, יכולים להפיק את כל היתרונות של שיווק מדויק מבוסס דאטה באמצעות קמפיין רימרקטינג.

האסטרטגיה של קמפיין רימרקטינג

אז למה קמפיין רימרקטינג עובד בעצם? פשוט מאוד! תוכלו לנחש כמה פעמים איש מכירות מנסה לפנות לליד עד שהוא מתייאש? אם אמרתם אחד או שניים, צדקתם. 50% מכל אנשי המכירות הפסיקו אחרי פעם אחת, 65% הפסיקו אחרי פעמיים ו79.8% לאחר שלוש פעמים. תחשבו על תלמיד שלומד רק פעמיים במשך כל השנה, או מישהו שהלך לחד"כ והתייאש אחרי פעמיים. כיום קשה יותר מאי פעם לשכנע אנשים לקנות מוצר: הם למודי ניסיון ויודעים להשוות מחירים, המידע נגיש מאי פעם וכך גם כמות הנוכלים והרמאים גדלה הודות לאופי החמקמק והאנונימי של האינטרנט. לכן, אם אתם רוצים למכור באמת, אתם צריכים לחשוף את עצמכם כמה שיותר פעמים בפני הקהל הרלוונטי. בקמפיין רימרקטינג אנחנו פונים לקהל מעוניין ונותנים לו את הפוש האחרון בעדנו. יכול להיות שהוא לא קנה כי הוא התחרט בסוף, או שלא היה לו נוח באותו הרגע, אבל הוא בוודאות רצה לקנות. קמפיין רימרקטינג נשען על העובדה שהצלחנו לשכנע לקוח פוטנציאלי שאנחנו אמינים, משתלמים ושווים את זמנו רק עד נקודה מסוימת, ואם נפנה אליהם מלאכת השכנוע תהיה הרבה יותר קלה, או לחילופין לפנות למי שכבר הצלחת לשכנע ולנסות למכור לו עוד.

רימרקטינג vs ריטרגטינג

כאשר אנשים משתמשים במונח רימרקטינג, הם למעשה יכולים לתאר שני סוגים שונים של קמפיינים. אנחנו משתמשים במונח קמפיין רימרקטינג כדי לתאר גם קמפיין מסוג זה, אך גם קמפיין ריטרגטינג. מדובר למעשה למעשה בשני סוגים שונים של קמפיינים. הקמפיינים אמנם מתנהלים טכנית באופן זהה, אך האסטרטגיה מאחוריהם היא שונה. קמפיין רימרקטינג פונה לאלו שכבר קנו מאיתנו, ולכן יש לנו את הנתונים שלהם. במצב כזה נוכל לשווק להם מחדש – קרי רימרקטינג. ריטרגטינג הוא טרגוט מחדש, והוא נועד עבור לקוחות שלא קנו ואנחנו מעוניינים לטרגט שוב. כיום כשאנחנו מדברים על קמפיין רימרקטינג אנחנו מתייחסים לכל הוריאציות שלו, ולכן אין הבדל בין לומר קמפיין רימרקטינג לריטרגטינג בשיח יומיומי, אלא רק באסטרטגיה השיווקית מאחוריהם.

מה אני צריך בשביל קמפיין רימרקטינג?

בשביל לעשות קמפיין רימרקטינג, אתה קודם כל צריך קהל מוגדר לכך. בניגוד לקהלים מובנים שנמצאים אצל גוגל ופייסבוק, קהל רימרקטינג צריך להיאסף בצורה מסוימת. איכות הקהל תלויה בזמן שבו אתה אוסף אותו, המתודות שלך ובכמות הזמן שאתה מגדיר שהלקוח יכול להישאר בקהל הזה. כדי לאסוף ולהגדיר את הקהל הזה, ישנן כמה דרכים שונות. כל אחת מתאימה לפלטפורמה אחרת או בעלת יתרון ייחודי משלה. אני כמובן ממליץ להשתמש בכל הכלים הניתנים לנו וכמובן לבצע אופטימיזציה ולראות אילו קמפיינים ואילו קהלים עובדים יותר טוב כדי ליצור קמפיין פייסבוק מוצלח.

הפיקסל של פייסבוק

על מנת שפייסבוק תוכל לאסוף את כל המשתמשים שביקרו באתר שלכם, אתם יכולים להטמיע פיקסל של פייסבוק. הפיקסל היא חתיכת קוד שנמצאת בראש האתר שמאפשרת לכם לסמן בפייסבוק את כל מי שגלש באתר כקהל יעד ולעשות לו קמפיין רימרקטינג. מעבר למעקב אחר המשתמשים, תוכל גם לעקוב אחר ביצועי הקמפיינים שלך בעזרת מעקב אחר פעולות הגולשים באתר. למרות כל היתרונות שבפיקסל, משנת 2021 פייסבוק החלה להוריד את הצורך בפיקסל עבור פיצ'רים מסוימים, ויתכן שבהמשך תינתן אלטרנטיבה לשימוש בפיקסל של פייסבוק.

רוצים לדעת איך להטמיע פיקסל של פייסבוק? צפו בהדרכה

גוגל

גוגל תג מנג'ר מאפשרת לעקוב אחר פעולות שהתרחשו בתוך האתר. בעזרת תג מנג'ר תוכלו לאסוף את הנתונים של הגולשים שביצעו פעולות באתר. בנוסף לכך גוגל אדוורדס יוצרת קהל של כל המבקרים שביקרו ב30 ימים האחרונים באתר לבד. עם זאת, הרשימה אינה טובה כי היא כללית מדי ועדיף לבנות קהל מדויק יותר. בעזרת תג מנג'ר ניתן לאסוף גם נתונים כלליים יותר על המשתמשים וגם את הפעולות שהם עושים באתר, מה שיעזור לנו ליצירת קמפיין רימרקטינג דינמי.

רשימת תפוצה

רשימת תפוצה היא הרבה יותר מרק ניוזלטרים. בתור משווק דיגיטלי, אני מכיר בכוחה של רשימת התפוצה מכמה סיבות. האחת היא שהיא מתאימה לניוזלטרים ופנייה ללקוחות העבר שלי. שיווק באימייל זאת שיטה פופולארית לשיווק דיגיטלי ולכן כדאי לא להזניח אפיק זה. יצירת רשימת תפוצה דרך מייל צ'ימפ מאפשרת לי לשווק לקהל שכבר קנה ממני דרך המייל ולחשוף אותם לתכנים חדשים שלי. מעבר למייל צ'ימפ, ישנה גם רב מסר שדרכה ניתן לנהל רשימות תפוצה ולבצע אוטומציות בפלטפורמה יותר פשוטה וקלה. בנוסף לכך הרשימה היא שלכם ונמצאת ברשותכם. לעומתה, בשתי השיטות האחרות אפשר למנוע מכם גישה לנכס הזה וישנה הגבלה. חיסרון נוסף של שתי שימוש בפלטפורמות לאיסוף הקהל היא שאין שום דרך לייצא את הקהלים האלה ולשמור אותם. אתם יכולים להזין את רשימת התפוצה לכל פלטפורמה כמו גוגל או פייסבוק, ולהעביר אותה בין פלטפורמות במידה והפרסום באחת מתייקר. הכי חשוב, אתם לעולם לא תאבדו אותה, בניגוד לסוגי קהלים אחרים שתלויים בפלטפורמה, יצירת הקהל ברשימת תפוצה תלויה רק בכם. 

שימושים אחרים ברשימות תפוצה

השקעה בבניית קהל היא מעבר לקמפיין הרימרקטינג בלבד. מעבר לשימוש הרגיל בקהל שלכם, תוכלו ליצור ממנו קהל לוקאלייק. קהל לוקאלייק הוא קהל המורכב מאנשים שדומים לקהל שלכם. פייסבוק למשל מנתחת את התנהגות הגולשים, התחביבים שלהם והרגלי הגלישה ובכך היא יודעת להצביע על אנשים שמתנהגים באופן זהה. מרגע שיש לכם קהל לקוחות מוגדר, כלומר אנשים שקנו מכם, תוכלו לא רק ליצור קמפיין רימרקטינג עבורם אלא גם קמפיין לוקאלייק לאנשים הדומים להם, וכך גם להגדיל את קהל הרימרקטינג שלכם וגם למצוא קהל חדש שדומה בהתנהגותו לקהל הקיים, וכפועל יוצא מזה, גם בעל אחוז המרה גבוה יותר. 

דרכים ליצירת רשימת תפוצה אישית

דרך נוספת להתחיל היא יצירת מועדון לקוחות. בודאי שאלתם את עצמכם פעם מה מרוויחות החנויות מלתת לנו את המועדון בחינם ולתת לנו הנחות, והתשובה היא הדאטה שלכם. פתיחת מועדון לקוחות היא צעד שמטרתו לאסוף נתונים לרשימת תפוצה, וליצור מהם קהל. כיום החוק מגן על הצרכנים והם חייבים לאשר את השימוש בנתונים שלהם עבור רשימות תפוצה, ולכן היעילות של המהלך הזה ירשה משמעותית, אבל עבור קופות עצמאיות, חשבוניות ירוקות ועוד טריקים אחרים, חברות גדולות ובינוניות יוצרות מאגרי נתונים משלהם עם מידע מדויק על הלקוחות שלהם ועל הרגלי הקנייה שלהם.

למה שאני לא אעשה קמפיין רימרקטינג

אמנם קמפיין רימרקטינג הוא קמפיין מצוין בעל אחוז המרה גבוה, אך הוא בסופו של דבר נשען על מאגר הנתונים שיש לך. קהל לא מוגדר או לא מגובש דיו יורידו משמעותית את ביצועי הקמפיין. לכן עבור אתרים חדשים, או אתרים שלא עשו קידום קודם לכן ואין להם רשימת תפוצה. במקרים כאלו תחילה עלינו ליצור קמפיינים של תנועה לאתר על מנת "לצבוע" משתמשים, כלומר שהפיקסל או התג אסף את הפרטים שלהם. בקמפיין רימרקטינג תוכלו להגדיר את כמות הזמן שחולפת בין תחילת המעקב עד סוף המעקב אחר הגולש. עבור מוצרים מסוימים כמו חופשות, אין מטרה בקמפיין רימרקטינג אחרי תקופת זמן מסוימת ולכן צריך לרענן קהלים כל פעם ולהיות עם היד על הדופק.

מה זה קמפיין רימרקטינג דינמי?

קמפיין רימרקטינג רגיל הינו קמפיין שסופר רק את הכניסה של המשתמש, לעומתו קמפיין רימרקטינג דינמי מאפשר לכם לעקוב אחר הפעולות של הגולשים ולפרסם מוצרים ספציפיים שהם התכוונו לרכוש.

עדכון iOS 14.5 וכיצד הוא השפיע על הרימרקטינג הדינמי

עדכון האבטחה של אפל שינה את הגדרות הפרטיות ואיסוף המידע מהמשתמשים. דבר זה הוביל לכך שכיום אי אפשר לעשות קמפיין של רימרקטינג דינמי ללא אישור מהמשתמש לקחת את פרטי המעקב האישיים שלו. בנוסף לכך נחסמו אפשרויות אוטומטיות של מעקב בתוך האתר מצד הדפדפן. במצב כזה על מנת לעשות קמפיין דינמי יש צורך לעקוב אחר פעולות הגולשים מצד השרת ולא מצד הלקוח (הדפדפן). למזלם של רוב בעלי האתרים, גם ווקומרס וגם שופיפיי נמצאות בשיתוף פעולה עם פייסבוק, המאפשרת להם לעקוב אחר תנועת המשתמשים מצד השרת, ובכך כן לייצר אפשרות של קמפיין רימרקטינג דינמי באתרים הבנויים על הפלטפורמות הללו. לחברות אחרות לבניית אתרים יש לפעמים הסדרים דומים משלהם עם חברות כמו אמזון וכדומה. לכן לפני שאתם בוחרים פלטפורמה לבניית אתרים, בררו האם ישנו הסדר לגבי מעקב צד שרת עבור קמפיין רימרקטינג דינמי.

למה לעשות קמפיין רימרקטינג דינמי

קמפיין רימרקטינג דינמי הוא קמפיין רימרקטינג מתומצת, הוא פונה לקהל מדויק מאוד עם מסר מדויק מאוד. אם מישהו רק ביקר באתר שלי, הוא לא בהכרח רצה לקנות, או שהאתר שלי מכיל כל מיני קטגוריות שאולי לא רלוונטיות אליו, במצב כזה אני לא יכול להיות ספציפי מדי במודעות שלי. לעומת זאת בקמפיין רימרקטינג דינמי אני משווק לכל אחד את מה שהוא באמת רוצה, שכן הוא לחץ על המוצר ואף הוסיף אותו לעגלה. רימרקטינג הוא משמעותי בשוק שבו תשומת הלב היא מוגבלת והתחרות היא ללא רסן. כל עיכוב, הפרעה או הסחת דעת מבדילים בין המרה לעגלה שננטשה, ולכן קמפיין רימרקטינג מעניק הזדמנויות שנייה להמרה שלא הצליחה עקב הסיבות הללו.

טיפים ליצירת קמפיין רימרקטינג

פלח את הקהל שלך כמה שיותר

כל עסק בינוני-גדול מוכר כמה שירותים או מוצרים שונים אחד מהשני. אני לדוגמא מוכר גם שירותי פרסום וחבילות דיגיטל, אבל גם קורסים והכשרות לשיווק דיגיטלי. אם אני לא אעשה את ההפרדה בין שני הקהלים האלה, קמפיין הרימרקטינג שלי לא יהיה רלוונטי לחלק גדול מהקהל. אין סיבה שאני אשווק את שירותי שיווק למי שרוצה ללמוד את התחום, או לחילופין, מי שלא מעוניין לעשות שיווק דיגיטלי אינהאוס, לא יפיק תועלת מפרסומות לקורס שלי ברופין. לכן עליי ליצור שני קהלים שונים בהתאם לדפים שהם ביקרו בהם, ולפעולות שהם עשו בדפים. ואז להקים שני קמפיינים שונים לכל קהל.

הבהר מהיכן הגעת

כאשר יוצרים את הקריאטיב והעיצוב לקמפיין רימרקטינג, חשוב לדאוג שהגולש יזהה מאיפה המוצר הגיע, ויותר חשוב מזה, שהוא התכוון לקנות או קנה מהאתר שלך. אם המוצר נראה תלוש לגולש, האפקט של הקמפיין עבד, או יותר גרוע, הוא ילך לקנות אצל המתחרים. לכן חשוב שהמודעה תהיה מפתע ותדבר עם השפה העיצובית של האתר שלך. באופן כללי כאשר מייצרים גרפיקות ומלל למודעות, הן צריכות לדבר בשפה עיצובית דומה לדף הנחיתה/דף המוצר שלכם. ניגודיות בין המודעה לדף המוצר יכולה לפגוע במעבר החלק לקנייה בין אם מדובר בקמפיין רימרקטינג או לא.

צור מודעות רספונסיביות

רספונסיביות היא אחד הדברים המהותיים לכל מי שעובד בעולם השיווק הדיגיטלי. בין אם מדובר בבניית אתרים או עיצובים מותאים למובייל ודסקטופ, כל מה שאתם עושים צריך להיות רספונסיבי. מודעות רספונסיביות הן מודעות המותאמות לגודל המסך ובכך מספקות חוויה טובה יותר. יצירת מודעות רספונסיביות היא מטרה חשובה גם עבורכם, שכן חווית משתמש טובה יותר מתרגמת לאחוז המרה גבוה יותר. בעולם כל כך תחרותי, טעות כמו מודעות לא רספונסיביות עלולה לעלות לך ביוקר.

טרגט את אלו שנטשו את העגלה

אחד הדברים הנפוצים בנוגע ללידים שלא הומרו הוא נטישת עגלות. הם עברו את כל התהליך של חיפוש המוצרים ומעבר לקופה רק כדי להתחרט ברגע האחרון. אמנם זה מבאס עבורינו בעלי העסקים, אבל כל פעולה שלקוח פוטנציאלי נוקט ושאנחנו יכולים למדוד מאפשרת לנו ליצור שיווק מפורט ומדוד יותר עבורו. במקרה של עגלה שננטשה אנחנו יכולים בקלות ליצור מאורע (איוונט – event) ולעקוב אחר המוצרים שהוכנסו לסל. לאחר מכן כאשר נעשה קמפיין רימרקטינג דינמי נוכל לשווק לו את המוצרים הספציפיים שהוא התעניין בהם. זה לא שהם לא התעניינו במוצרים האלה מלכתחילה, אלא שהם החליטו לחשוב על זה שוב ואולי לחזור. הבעיה העיקרית שלנו כמשווקים וכבעלי עסקים, היא שלרוב אנשים שוכחים לחזור, או שאחרי פרץ האדרנלין הראשוני יותר קשה להצדיק קנייה מסוימת. בעזרת קמפיין הרימרקטינג אנחנו מעודדים את הלידים לחזור ולסיים את השלב האחרון של הקנייה. פה המטרה היא לשכנע את המשוכנעים.

תמכור לאלו שכבר מכרת להם

טעות עסקית שחוזרת בהרבה עסקים, היא החשיבה שמכירה היא דבר חד פעמי. ההפך הוא הנכון! אנחנו עובדים קשה בניהול הרשתות החברתיות, בשיווק ויצירת שם מותג, בקמפיינים של מעורבות ותנועה כדי ליצור מערכת יחסים עם הלקוחות. המעבר מהשלב ההתחלתי של זרים גמורים עד למצב שבו לקוח סומך עליך עם הכסף שלו הוא לא מובן מאליו. לכן, במידה ואתם עסק לגיטימי ועם שירות לקוחות טוב, תהיה לו חוויה נעימה ומידת ביטחון בכם. אתם לא צריכים עוד לנסות ולשכנע למה כדאי לו לקנות אצלכם, אלא רק למכור לו עוד. יתרון נוסף הוא שאתם יודעים במה הוא מתעניין ואת מה הוא אוהב, מכיוון שהוא כבר קנה אצלכם. קמפיין רימרקטינג ללקוחות עבר בעזרת רשימת תפוצה של הפרטים של הלקוחות היא כלי פשוט לקמפיין שמכניס כסף מהקהל הכי קל.

אולי יעניין אותך גם...