איך להיות פרילנסר – 10 טיפים לפרילנסר המתחיל

איך להיות פרילנסר

רוצים ללמוד איך להיות פרילנסרים? צפו בסרטון

בשנים האחרונות אני מרצה בקורסים שונים לשיווק ופרסום באינטרנט במכללות כמו ג'ון ברייס, האקר יו ובחודשים האחרונים מנהל את מגמת השיווק הדיגיטלי במכללת רופין ואת קורס הדגל של המכללה, הקורס לשיווק דיגיטלי. לטובת אותם סטודנטים היוצאים לשוק העבודה ומעוניינים לפתוח עסק עצמאי בתחום השיווק באינטרנט, הכנתי מדריך מפורט עם טיפים ועצות איך להיות פרילנסר.

טיפ 1 – הכינו תכנית עסקית מסודרת

את הטיפ הזה מומלץ ליישם באדיקות בכל תחום עסקי ולא רק בתחם השיווק הדיגיטלי. מהניסיון שלי בשנים האחרונות נוכחתי לדעת שאי הגדרת יעדים כמותיים ומטרות מדידות, גורמת לדריכה במקום ולמצב בו רוב ההתעסקות היומיומית שלנו היא עם העניינים השוטפים מבלי לתת דגש ותשומת לב לנושא הצמיחה והגדילה שלנו.

במיוחד בתחום שלנו, קל מאוד להישאב לפרויקטים ולקוחות מסוימים ולתת להם תשומת לב גדולה, שתבוא בדרך כלל על חשבון הצמיחה וההתפתחות שלנו כעצמאים.

לאחר לא מעט זמן, הבנתי שהמשך עבודה ללא תכנית עסקית מסודרת, תשאיר אותי במצב סטטי ולא אוכל לצמוח כפי שרציתי.

לכן, ההמלצה של היא להגדיר יעדים ומטרות בצורה כמותית כמו (לדוגמא):

  • גיוס של 5 לקוחות חדשים בכל חודש
  • רווחיות של %X על כל פרויקט
  • הגדלת מחזור המכירות ב-100% בשנה הקרובה וכדומה…

גם כשעובדים לבד ולכאורה נדמה שהדברים פשוטים, כדאי לעבוד מול תכנית עסקית כמותית שתביא סדר ועבודה נכונה בטווח הארוך.

טיפ 2 – תבחרו את הלקוחות שלכם בחכמה

ברוב המקרים, כאשר אנחנו מתחילים משרה חדשה או פרויקט מעניין ומלהיב, אנחנו מוכנים לקחת על עצמנו כמעט כל משימה ומטלה בדרך להצלחה בפרויקט.

כשמדובר בלקוחות שברצונכם לגייס כבר עם תחילת דרככם העצמאית, חשוב לעשות סינון מסוים שאותו אסביר כאן.

באופן טבעי לאחר השקעה של רכישת ציוד, התמחות או אפילו קורס שיווקי באחת המכללות, הדבר הראשון אותו אנחנו רוצים לעשות הוא להחזיר את ההשקעה שלנו.

ברוב המקרים (ואת זה אני יודע בעיקר מעדויות של סטודנטים שלי), סטודנט שסיים קורס ייאלץ לקחת כל עבודה או פרויקט כי רק ככה הוא יוכל לבנות תיק עבודות ולצבור ניסיון מעשי בתחום.

באופן מסוים אני מסכים עם הגישה הזו אבל חשוב לשים מספר סייגים לגביה:

ישנם לקוחות שעבודה משותפת איתם ממש בתחילת הדרך שלנו עלולה לגרום לנזק יותר מאשר תועלת.

לקוח כזה לדוגמא:

"עבדתי כבר עם 6 חברות קידום ואף אחת מהן לא הצליחה".

לקוחות מהסוג הזה וודאי מוכרים לחלקכם. הם כבר עברו אינספור חברות קידום אתרים, חלקן טובות חלקן פחות, אבל תמיד זה נגמר בפיצוץ ובחוסר שביעות רצון מצד בעל העסק/אתר.

פרילנסר מתחיל בתחום השיווק שינסה לקדם לקוח כזה כבר בתחילת דרכו עלול גרום לעצמו נזק לא קטן. הנזק הזה יכול להתבטא בירידה חדה בביטחון העצמי המקצועי של איש השיווק (להזכירכם הוא רק עכשיו יצא לשוק העבודה). בנוסף לכך אותו בעל עסק עשוי להזכיר לכל הקולגות שלו את הסיפור על אותו איש שיווק שנכשל בתפקידו ולא הצליח להביא תוצאות מינימליות ועוד מגוון נזקים שעלולים להיגרם מלקוח שכזה.

אז מה עושים?

בתחילת דרכי השתדלתי לפנות קודם כל אל המעגלים הקרובים אליי בניסיון לקבל עבודות ופרויקטים ראשונים. היתרון שבפניה למעגלים קרובים הוא כמובן היכולת לייצר פגישות ואינטראקציות עם לקוחות פוטנציאליים על סמך היכרות אישית ללא תיק עבודות ומוניטין בתחום. החיסרון יכול להיות לדוגמא ברמה הכלכלית (ברוב המקרים לא נוכל לגבות מחירים מלאים מלקוחות כאלו) וגם לעתים בחוסר היכולת שלנו לבחור את לקוחות שמגיעים מתעשייה או סגמנט מסוים אליו אנחנו מתחברים.

לכן, ההמלצה שלי היא להתחיל מהמעגלים הקרובים ולנסות לגייס לקוחות ראשונים ממקורות כמו: משפחה (לא תמיד מומלץ אבל הכי קל להתחיל משם), חברים של חברים, שכנים או מכרים, אנשים שעבדנו איתם בעבר או עובדים איתם היום וכדומה.

אחרי שצברתם ביטחון ו"השתפשפתם" על המעגל הראשון, זה בהחלט הזמן לצאת החוצה ולהרחיב את מעגל הלקוחות דרך מפגשי נטוורקינג, קמפיינים, פנייה יזומה ללקוחות פוטנציאליים ועוד.

המלצה נוספת

בחרו עמותה או ארגון ללא מטרות רווח שזקוקים לשירותים שלכם ותרמו לו מספר שעות עבודה בחודש כחלק מתרומה לקהילה. ארגונים מהסוג הזה מרכזים אליהם תנועה של אנשי עסקים, בעלי חברות ולקוחות פוטנציאליים עבורכם. אם תעשו עבודה טובה סביר להניח שתוכלו להרחיב את מעגל הקשרים והלקוחות שלכם וגם כמובן לעשות משהו טוב על הדרך.

טיפ 3 – תקפידו להשתלם ולהתעדכן כל הזמן

אחד הדברים היותר מאתגרים שאני מוצא בעבודה כפרילנסר בתחום השיווק הוא העובדה שאין באמת סביבת עבודה מפרה או עובדים נוספים איתך בחברה איתם ניתן להתייעץ. פרילנסר בתחום השיווק יחלק את זמנו בדרך כלל לעבודה עצמית מול המחשב, פגישות עם לקוחות פוטנציאליים ופגישות עדכון עם לקוחות קיימים.

אם במקום עבודה מסודר יש לנו את מחלקת השיווק או את הבוס להתייעץ איתו ולעשות סיעור מוחות אז בתור מפרסמים עצמאיים כמעט ואין לנו את האופציה הזו.

בחברות גדולות שמכבדות את עצמם בנוסף לסיעוד המוחות נהוג להוציא אחת לתקופה לקורסים והשתלמויות מקצועיות בכדי לשפר את הידע המקצועי של העובדים ולתת שירות טוב יותר ללקוחות על ידי עבודים מקצועיים ועדכניים.

המחסור באינטראקציה וסביבת עבודה משותפת עשויים לגרום לירידה במוטיבציה וגם לשחיקה ביכולת המקצועית.

אז מה הפתרון?

מתחמי עבודה משותפים – בישראל ישנם כבר עשרות ואולי מאות מתחמי עבודה משותפים כמו WEWORK ודומותיה. במתחמי העבודה הללו אתם מקבלים את כל השירותים והכלים הדרושים לעבודה היומיומית שלכם כמו חדרי ישיבות, מתחמי עבודה, משרדים פרטיים לפגישות ועוד.

קבוצות פייסבוק מקצועיות – גם כאן ישנו פיתרון נהדר בדמות קבוצות פייסבוק פעילות בהן חברים אלפי מפרסמים ושם ניתן להתייעץ לגבי כל שאלה שעולה אצלכם ולמעשה כמעט בכל תחום החל מניהול קמפיינים, קידום אורגני, בניית אתרים ועוד.

למידה עצמית

כיום ניתן למצוא כמעט כל מדריך וטיפ אפשרי לייעול העבודה שלכם באינטרנט. קבעו לכם זמן רבוע בכל שבוע בו תשלימו ידע בצורה עצמאית על ידי צפייה בהרצאות של אנשי שיווק מובילים, קריאה של מדריכים בבלוגים שונים ועוד.

אתרי אינטרנט ייעודיים ללמידה עצמאית

תחום הלמידה העצמית באינטרנט התפתח והתקדם בצורה מטאורית בשנים האחרונות וכיום ניתן לקבל קורסים מלאים במגוון רחב של תחומים ונושאים בעלות נמוכה וברמה מקצועית גבוהה במיוחד. אציין אתרים כמו Lynda או tree house שבהם ניתן לקבל הכשרות ברמה גבוהה ובעלות כספית נמוכה.

קורסים

ניתן למצוא קורסים רבים ומגוונים בשלל מכללות ברחבי הארץ העוסקים בשיווק באינטרנט. אני אישית הרציתי במספר מכללות בארץ וכיום מנהל אקדמי בקורס לשיווק דיגיטלי במכללת רופין. הקורסים האלו מומלצים כמובן למי שמגיע ללא רקע או רוצה לבצע הסבת מקצוע לתחום השיווק והפרסום באינטרנט.

כנסים וסדנאות

בשנים האחרונות בישראל ניתן לראות פריחה של עשרות כנסים וסדנאות מקצועיות בתחום השיווק הדיגיטלי. כמובן שאין צורך להגיע לכל הכנסים ואפילו לא לרובם. בכנסים הטובים יותר ניתן לקבל מידע וכלים מעשיים על החידושים בפלטפורמות הפרסום השונות, שיטות חדשות ויצירתיות לפרסום דיגיטלי ועוד. אני ממליץ להגיע אחת לכמה חודשים לכנס מקצועי בתחום השיווק הדיגיטלי ולהשקיע בכך את הזמן והכסף שלכם, זה ישתלם בהמשך.

גוגל פרטנרס

במידה ואתם עוסקים בניהול קמפיינים בממשק גוגל אדוורדס או מתמחים בגוגל אנליטיקס – שווה בהחלט להצטרף לתכנית גוגל פרטנרס שמעניקה לחבריה אפשרות של השתלמויות, קורסים וכנסים מקצועיים – רובם ללא תשלום או בתשלום סמלי בלבד.

בנוסף לפעילויות השונות מומלץ גם כן לעבור את מבחני ההסמכה הרשמיים של גוגל בכדי להשלים ידע וליישר קו בכל שנה עם החידושים בפלטפורמות של גוגל.

טיפ 4 – עטפו את עצמכם בנותני שירותים משלימים מקצועיים ומומחים

דאגו להקיף את עצמכם בנותני שירותי משלימים כך שבמידת הצורך תוכלו לתת פיתרון כולל ללקוחות שלכם או להפנות אותם לאנשי מקצוע ספציפיים בתחומם.

מניסיון אני יכול להעיד שלקוחות עסקיים בישראל מעדיפים לקבל את מגוון שירותי הדיגיטל שלהם דרך כמה שפחות ספקים, זאת כמובן מבלי לפגוע באיכות השירות והמוצר שהם מקבלים.

כל פרילנסר בתחילת דרכו יכול לבחור את תחומי ההתמחות שלו ואת מידת הפריסה שלו לגבי מוצרים משלימים.

כל שוק הדיגיטל הולך לכיוון של התמחויות ספציפיות ואנו רואים פחות ופחות אנשי מקצוע יחידם שיודעים לעשות "הכל" – גם SEO ברמה גבוהה, גם קמפיינים בפייסבוק, גם גוגל אדוורדס וכדומה.

ההמלצה שלי היא לייצר לכם כבר בתחילת הדרך את "נבחרת החלומות" שלכם לגבי כל המוצרים המשלימים שלהם תזדקקו מול הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, שירותים כמו:

  • חבר אחסון אתרים
  • חברה או פרילנסר לבניית אתרים ודפי נחיתה
  • עיצוב גרפי ומיתוג
  • צילום סטילס
  • צילום וידאו
  • כתיבה שיווקית וקופירייטינג
  • קידום אתרים SEO אורגני
  • ניהול קמפיינים בפייסבוק
  • ניהול קמפיינים PPC בגוגל אדוורדס
  • פרסום באינסטגרם

ברגע שיש לכם מגוון רחב של אנשי מקצוע מוכשרים ואמינים, תוכלו להציע ללקוחות הפוטנציאליים שלכם שירותים נוספים בידיעה שתוכלו לתת אותם באמצעות אנשי המקצוע אותם בחרתם.

טיפ 5 – הקפידו על מיתוג ונראות טובים ומכובדים

אמנם אתם בתחילת הדרך וליהיו כאלה שיגידו לכם, תתחילו ככה בלי מיתוג ורעיון והכל יסתדר מעצמו. אז אני חושב שבמקרה הזה דווקא מאוד חשוב למתג עצמכם וליצור זהות ייחודית עבור העסק שלכם כבר מהיום הראשון.

זה אמנם קצת קשה כבר בהתחלה "להתאפס" על כל המושגים כמו זהות מותגית, שפה גרפית, לוגו, חזון וכדומה אבל החשיבות של כל המאפיינים האלו כבר בהתחלה היא סופר חשובה.

הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא פשוט לרשום על דף נייר את כל החוזקות והנקודות הייחודיות שאתם מביאים לעבודה. לאחר מכן כדאי לנסח מספר נקודות וקווים שיאפיינו את העסק שלכם, נקודות כמו שירות לקוחות, אחריות מקצועית, מחויבות לתוצאות ועוד. הנקודות הללו יעצבו את הראייה העסקית שלכם ויתוו את הדרך בהמשך הפעילות העסקית שלכם.

אחרי שעשיתם את כל זה, בהחלט אפשר כבר לחשוב על שם לעסק, לוגו, אתר אינטרנט, דף פייסבוק ועוד.

אתם תגלו שהרבה יותר קל לגייס לקוחות (במיוחד בתחילת דרככם) כאשר אתם מגיעים עם מיתוג ראוי, אתר אינטרנט שמציג את פעילותכם וכרטיס ביקור שמכבד אתכם.

טיפ 6 – אל תתביישו להגיד "אני לא יודע"

אצל לא מעט אנשים וקולגות שאני מכיר, יש השתדלות מסוימת לתת תחושה לסביבה ובמיוחד ללקוח פוטנציאלי שאנחנו יכולים לתת לו את כל הפתרונות להם הוא זקוק. אפילו אם אנחנו לא באמת מסוגלים, הכל כדי לגייס את הלקוח הבא.

בתור מרצה במספר קורסים ובמיוחד בשנים האחרונות יצא לי להיתקל בלא מעט "מומחים" שזה עתה סיימו קורס שיווק באחת המכללות ועוד לא ניהול קמפיין אחד בחייהם, עשו טובה, אל תהיו כאלה (-:

גייסתם לקוח? התחלתם לנהל קמפיין? מעולה!

כמו בהרבה מקרים ובמיוחד בתחום דינמי כמו שלנו, משהו בטח ישתבש בדרך – קמפיין שפתאום נפסל, כמות המרות שלא מטפסת, קמפיין שלא משיג את היעד שהצבתם ועוד אינספור תקלות אפשריות.

הלקוח פנה בשאלה ואין לכם תשובה?

אל תחרטטו! אל תמציאו תשובה ואל תגידו שאתם יודעים מה לעשות, לפעמים להגיד "אני באמת לא יודע אבל אני מבטיח לחזור אליך עם תשובה תוך זמן קצר" זה הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות ללקוח ולעצמכם.

לא חסרות קבוצות פייסבוק, פורומים של תמיכה ואינספור קולגות שישמחו לתת לכם עצה.

 

טיפ 7 – השקיעו בכלי העבודה שלכם

תחשבו על זה, אתם עובדים לבד, בלי משרד ושכירות יקרה, ארנונה\מים\חשמל, בלי הוצאות על מזכירה ומנגנון ועוד ועוד.

נצלו זאת והשקיעו את הכסף הזה בכלי העבודה שלכם. ככל שתצטיידו בכלי עבודה איכותיים וחדשניים יותר, כך תגבר היכולת שלכם להתחרות בשוק דינמי ותחרותי כמו שלנו.

כשאני כותב כלי עבודה אני מתכוון למגוון רחב של כלים בהם אנחנו בתור משווקים עושים שימוש ביום יום. אנסה לחלק זאת למספר סוגים:

אתרי אינטרנט: יש לגם אתר אינטרנט? מתחזקים עבור הלקוחות שלכם אתרי אינטרנט? מצוין!

אל תחסכו על אחסון אתרים איכותי, מהיר, אמין ומאובטח. כמובן שסוגית התמיכה היא אולי הדבר החשוב ביותר בקבלת החלטה על רכישת אחסון.

עובדים עם וורדפרס? השקיעו בתוספים איכותיים, תבנית אמינה ושמרו על רמה גבוהה של עדכון ואבטחה.

גם בגל מה שקשור להעלאת אחוז ההמרה באתר מומלץ מאוד להשתמש בכלים (חינמיים בחלקם) כמו צאט לאתר, הרשמה לרשימת תפוצה, הוטגאר וכדומה.

ניהול קמפיינים: אין זה משנה באיזו פלטפורמה אתם מנהלים את הקמפיינים עבור הלקוחות שלכם – פייסבוק, גוגל או טאבולה ואאוטבריין – ישנם מגוון כלים זמינים עבורכם לבחינה של הקמפיינים שלכם, אופטימיזציה אוטומטית, ניהול בידים ועוד. חלק מהכלים טובים יותר וחלק פחות, הכל תלוי בסוג הקמפיינים שאתם מנהלים וגובה התקציב שיוצא מהחשבון שלכם. בין הכלים שאני מכיר (ובטח יש עוד מאות כאלו) אדאספרסו לניהול קמפיינים בפייסבוק, איזילידס לניהול קמפיינים בגוגל ועוד.

חומרה ותכנה: זה אולי נשמע לא הגיוני אבל מאז שהחלפתי את המחשב הנייד שלי, אני סוגר הרבה יותר עסקאות, מנהל את הזמן שלי בצורה טובה יותר ומצליח לעשות הרבה יותר בפחות זמן מבעבר. הנסיעות התכופות שלי ברחבי הארץ גרמו לכך שאף מחשב לא הצליח לעמוד בעומס ולהחזיק מעמד בלי לקרוס או לסיים את הסוללה מוקדם מהצפוי. אז מה עשיתי? קניתי MAC (-:

יש כמובן ויכוח עתיק יומין בנוגע לאיזה מחשב עדיף ולמי, אבל הוא ממש לא חשוב כאן.

מה שבאמת חשוב הוא ההחלטה שלכם להשקיע בכלי העבודה את מקסימום המשאבים הדרושים בכדי לייעל את הזמן שלכם ולהשיג יותר תוצאות עבור העסק שלכם ועבור קהל הלקוחות שלכם.

זה יכול להיות מחשב, תכנה צד שלישי שתייעל את הקמפיינים שלכם או אפי

אתם עצמכם – והכי חשוב, אתם! תקפידו לעשות את ההפרדה החשובה בין עבודה לבין חיים פרטיים (לא כל כך פשוט למי שבאמת משוגע על המקצוע), תנו לעצמכם מנוחה ותמיד תזכרו, מחר הוא יום חדש לגמרי (-:

טיפ 8 – בנו נכסים ותחזקו אותם – זה ישתלם לכם בהמשך

ההבדל המשמעותי ביניכם לבין חברה גדולה או עצמאי בעל ותק הוא כמות הנכסים והוותק שלהם.

זה לא משנה באיזה נכס מדובר- אתר אינטרנט מקודם, בלוג מצליח, מנגנון שיווקי שעובד – כל דבר שכזה מצריך ניסיון, טיפוח מתמיד והשקעה – אבל בעיקר, המון המון זמן.

לכן אני ממליץ שכבר בתחילת הדרך שלכם השקיעו בצורה מושכלת וצרו לעצמכם נכסים שיניבו רווחים בעתיד – בנו אתר אינטרנט חזק, דף פייסבוק מקודם בו אתם מפרסמים את השירותים שלכם, בלוג עצמאי בו תפרסמו חידושים עדכונים ורעיונות.

ההשקעה הזו נראית לעיתים קשה ואפילו מיותרת כשאתם בתחילת הדרך אבל בהרבה מקרים, נכסים שהקמתם בתחילת הדרך ונראו לכם לא חשובים במיוחד, יוכלו להפוך לנכס מניב ומרכזי בהמשך הפעילות העסקית שלכם.

טיפ 9 – תהיו יצירתיים ותבדלו את עצמכם

זה אמנם כלל קצת שחוק אבל במיוחד במקצוע שלנו זה באמת נכון ומשמעותי עבורכם.

מגוון מכללות פולטות מאות ואלפי בוגרים בשנה אל שוק העבודה במגוון התמחויות בעולם השיווק הדיגיטלי – הייחוד והבידול משחק כעת תפקיד חשוב וכל דבר שבו תוכלו להתבלט ולהתמחות – יביא לכם בוודאות יותר לקוחות ויאפשר לכם לתת שירות מקצועי ואיכותי יותר.

היתרון התחרותי והבידול שלכם יכול להיות תחום התמחות מסוים כמו תיירות ונופש אותו אתם מכירים טוב יותר מהשאר ויש לכם יתרון על פני המתחרים. זה יכול להיות בערכים שירותיים מסוימים או עקרונות וחזון ייחודיים עבורכם, שיטת עבודה ייחודית ולמעשה, כמעט כל דבר. לדעתי הכל הולך כל עוד זה נותן ערך אמיתי ללקוח שלכם ומייצר בידול וייחוד עבור העסק שלכם.

טיפ 10 ואחרון חביב – אל תצפו לתוצאות מיידיות והישארו סבלניים

זה בטח לא המקצוע בו עושים את "המכה" , שמרו על סבלנות ואורך רוח, זה ישתלם לכם. ייקח לכם זמן לבנות מוניטין, שיטות עבודה ומנגנון שיווקי שיזרים לכם לקוחות ואף ישמר אותם.

תקפידו לשמור על ראש פתוח, הכשירו את עצמכם כל הזמן דרך האינטרנט או באמצעות קורסים וימי עיון חיצוניים, כך תשמרו על יתרון תחרותי ויכולת מקצועית גבוהה.

השקיעו ואל תתייאשו, אם תעבדו נכון – ההצלחה תגיע!

מקווה שעזרתי וכמובן שאשמח לקבל תגובות ופידבקים.

אהבתם?

תהיו בני אדם טובים ותשתפו את המאמר שלי (-:אי

אולי יעניין אותך גם...

מה זה UGC: תוכן גולשים שמקדם את המותג שלך

תוכן מבוסס משתמשים (UGC – User Generated Content ) הפך במהירות להיבט מרכזי באסטרטגיות שיווק מודרניות, כאשר מותגים רבים מזהים את הפוטנציאל שלו לטפח קשרים אותנטיים, להגביר את אמון הצרכנים ובסופו של דבר להגביר את המכירות. אבל תחילה בואו נבין מה זה UGC?