יצירת קורס דיגיטלי ומוצרים דיגיטליים – ככה תעשו את זה נכון

קורס דיגיטלי לקידום אתרים
קורס דיגיטלי ויצירת מוצרים דיגיטליים הפכו ללהיט הכי חם בעולם הדיגיטל בתקופה האחרונה. בשבועות האחרונים, עם פרוץ משבר הקורונה, אנחנו רואים עלייה חדה בכל מה שקשור לקורסים דיגיטליים, מוצרי מידע דיגיטליים וכל מה שקשור בעולם הלמידה והעבודה מרחוק.
אפשר לראות בצילום המסך המפורט שלקחתי מאתר גוגל טרנדס את העלייה החדה בפופולאריות של נושא הלמידה מרחוק וזה רק במדינת ישראל.

רוצים לבנות מוצר דיגיטלי? צפו במדריך

 
פופולאריות של קורס דיגיטלי
 

אז ככל שמשבר הקורונה נמשך, מבינים בעלי עסקים, אנשי חינוך, ממשלות וכמעט כל אדם על הפלנטה הזו, שהמהפכת מוצרי המידע הדיגיטליים שכבר החלה, תתפוס תאוצה ענקים בגלל משבר הקורונה וזה בדיוק הזמן לנצל את המשבר כדי להתחיל ולייצר קורסים דיגיטליים ומוצרי מידע דיגיטליים משלכם. אז איך בכלל מתחילים ליצור מוצר מידע דיגיטלי ואיך מייצרים אסטרטגיה לדבר כזה? הכל במדריך המפורט שהכנתי עבורכם.

כבר עכשיו חשוב לי לציין שאני כותב את המדריך הזה לאחר ניסיון של כמה שנים טובות ביצירת מוצרים דיגיטליים ומכירה שלהם, גם בעסק שלי וגם ללקוחות רבים שלי. כל המידע שנכתב כאן הוא כתוצאה מעבודה אמיתית בשטח וממכירה של קורסים ומוצרי מידע דיגיטליים לאלפי לקוחות בשנים האחרונות. אה וכן, קורס דיגיטלי הוא דרך נפלאה לעשות כסף מהבית, כל זאת בהנחה שיש לכם ידע שאנשים ירצו לקבל ולשלם בעדו.

אז לפני שנתחיל, בואו נבין רגע מה בכלל אומרים המושגים השונים.

מה זה קורס דיגיטלי או מוצר מידע דיגיטלי?

קורס דיגיטלי או מוצר מידע דיגיטלי הוא למעשה לקחת ידע, ניסיון, טיפים או כל דבר שיכול לתת ערך אמיתי ומעשי לקבוצה מסוימת של אנשים, ולארוז אותו בצורה דיגיטלית כך שאותם אנשים יוכלו לצרוך את המוצר ולהפיק ממנו תועלת. קורסים דיגיטליים יכולים להיות כמעט בכל תחום החל מאימון אישי, שיווק דיגיטלי, מתמטיקה, התפתחות אישית וכל דבר שעולה על דעתכם כנראה יכול להיכנס לקטגוריה הזו. כמובן שאם זה היה כל כך קל אז כולם היו עושים את זה וכולם גם היו מצליחים בזה אבל האמת היא שזה לא כל כך פשוט. יצירת קורס דיגיטלי מוצלח מצריכה מכם עבודה לפי תכנית מסודרת, אסטרטגיה שיווקית מדויקת, יצירת חומרי לימוד איכותיים ולדעתי לא פחות חשוב מכך, הקמת מערך תמיכה לתלמידים כך שהם יוכלו לקבל מענה על כל השאלות שלהם בצורה מסודרת.

מענה אמיתי על צורך

אם אתם מתכננים ליצור קורס דיגיטלי או מוצר מידע דיגיטלי כלשהו שגם ימכור ויכניס לכם כסף, כדאי שתענו ראשית על השאלה החשובה ביותר, על איזה צורך הקורס שלכם עונה?

אני רואה הרבה מאוד משווקים ואנשי פרסום שטוענים כי כל אחד יכול ליצור קורס דיגיטלי ולא משנה באיזה תחום הוא עוסק כי הרי לכל אחד יש מומחיות במשהו שהוא יכול למכור אותה. אז אני לא חושב שהדבר הזה מדויק. אכן יש אפשרות כזו שלכל אחד יש ידע שיכול לעניין מישהו ואפילו בתמורה לסכום כסף מכובד, אבל הנקודה החשובה לדעתי היא המענה על הצורך. זו הנקודה הראשונה שאני ממליץ לכם לבחון בטרם אתם מתחילים ביצירת מוצר דיגיטלי משלכם. חישבו עם עצמכם על איזה צורך אתם עונים ואיזו בעיה אתם פותרים ללקוחות שאמורים לרכוש את הקורס הזה.

אם ניקח לדוגמא מאמן אישי שיוצר מוצר דיגיטלי ומלמד בעלי עסקים ויזמים תוך כדי הקורס איך לשפר את התוצאות העסקיות, זה אכן נשמע טוב כי כל בעל עסק היה רוצה לשפר את התוצאות העסקיות שלו. וכאן נכנסת נקודה חשובה לא פחות, ההיתכנות שלכם להעביר ידע באמצעות הדיגיטל מבלי שהדבר יפגע במתן הערך לרוכש המוצר הדיגיטלי שלכם. בואו נראה מה זה אומר.

היתכנות והתאמת המוצר שלכם לעבודה בדיגיטל

אם נחזור לדוגמא של המאמן האישי, אנחנו יודעים שכל בעל עסק היה רוצה לשפר את התוצאות העסקיות שלו זה ברור. אבל השאלה המרכזית במקרה הזה היא האם אותו מאמן אישי אכן יוכל לתת ערך אמיתי בקורס שמועבר מרחוק. הרי אנחנו יודעים שבתחום הזה ספציפית, חשוב מאוד המגע האישי, הפגישות הפרונטליות, הגעה לבית העסק, ראיונות עם העובדים ואנשי הצוות וכדומה. לכן, גם כאשר יש לכם דרך לענות על צורך אמיתי של קהל לקוחות מסוים, זה עדיין לא אומר שאתם מתאימים ליצירה של מוצר דיגיטלי. אתם חייבים לבדוק האם יש לכם יכולת אמיתית לתת ערך ללקוחות שלכם באמצעות קורס דיגיטלי שמועבר מרחוק ללא פגישות פרונטליות.

במידה והצלחתם למצוא פתרון לשתי הנקודות שהעליתי כאן, זאת אומרת שאתם יודעים לענות על צורך מהותי אצל קהל הלקוחות שלכם ואתם גם מסוגלים לתת ערך אמיתי לגמרי מרחוק, מזל טוב, אתם נמצאים במקום הנכון וכדאי לכם מאוד להתחיל ולתכנן את מוצר המידע הדיגיטלי הראשון שלכם. אז מהם השלבים שתעברו בדרך עד ליצירת המוצר המוגמר?

תהליך יצירת מוצר דיגיטלי

בתהליך של בניית קורס דיגיטלי או כל מוצר מידע דיגיטלי כזה או אחר, כדאי מאוד להכין תכנית עבודה מסודרת אם רוצים להוציא מוצר איכותי ובזמן הקמה סביר והגיוני. דווקא בגלל שזה מוצר דיגיטלי ולפעמים נדמה לנו שזה הרבה יותר פשוט ומהיר מיצירה של מוצר פיזי, אני למדתי שהתהליך הזה עשוי להיות ארוך מאוד אם לא עובדים בצורה סדורה ונכונה לפי שלבים היררכיים נכונים. אז גם כאן, כל מה שאני כותב ומייעץ לכם הוא על סמך קורסים משלי שבניתי ועדיין בונה בשנים האחרונות שנמכרו לאלפי לקוחות מרוצים.

בשלב הזה אני מניח שמצאתם את הנתיב שלכם למענה על צורך מהותי של הלקוחות שלכם באמצעות מוצר דיגיטלי ולא פחות חשוב מכך, הצלחתם להגיע למסקנה שאתם מסוגלים לתת ערך מהותי ללקוחות שירכשו גם כאשר הקורס מועבר מרחוק. אז אם עניתם על שתי השאלות האלו, אפשר להתחיל בתהליך יצירת המוצר שלנו.

חקר מתחרים

אומר את האמת, אני לא חסיד גדול של חקר מתחרים דווקא מהסיבה שבדרך כלל אנחנו כבני אדם נוטים לחקות את הסביבה שלנו באופן טבעי ולא מודע. כאשר אנחנו עושים חקר מתחרים מסיבי מידי אנחנו כנראה נסטה מדרך הפעולה המקורית שחשבנו לעצמנו וניצור משהו שדומה מידי למתחרים שלנו. לכן, ממש לפני שאתם עושים את חקר המתחרים שלכם הייתי ממליץ לכתוב בקווים כלליים את הדברים הבאים:

  • מה הצורך המרכזי של הלקוחות שלנו ואיך אנחנו עונים עליו – הבעיה והפתרון
  • מה יהיו נושאי הקורס והפרקים המרכזיים שבו
  • מה התמחור ההגיוני שנראה לנו סביר לגבות בעבור הידע שלנו

ברגע שיש לנו את הנקודות האלו מול העיניים כדאי לעשות מחקר מתחרים ולבדוק מי האנשים בארץ ובעולם שעושים את מה שאנחנו רוצים לעשות. מה אורך הקורס שלהם, מה התמחור שהם גובים ומה הנושאים הכלליים שהם מדברים בקורס. שוב, אני ממליץ לכך לא להעתיק שום דבר מאף אחד ואני באמת מאמין וזו לא קלישאה שכשאתם מביאים את עצמכם בצורה מזוקקת לכל מוצר ומהלך שיווקי, הסיכוי שהוא יצליח גדול הרבה יותר. לכן, קחו בעירבון מוגבל את חקר המתחרים ובאמת רק נסו לוודא שאתם נמצאים במקום הגיוני וסביר מבחינת תמחור ונושאי הקורס.

נקודה חשובה בהקשר הזה היא לבדוק את המתחרים שלכם גם במוצרי הפרונטליים וגם במוצרים הדיגיטליים. כדאי לבדוק שאכן יש ביקוש לידע שאתם מציעים גם בקורסים פרונטליים וגם בקורסים אינטרנטיים.

קהל היעד

אם אתם כבר עוסקים מספר שנים בתחום שאתם מתמחים בו אז אני מניח שאתם כבר מכירים את קהל היעד שלכם ולמרות זאת, נסו למצוא קווים מאפיינים לקהל היעד שלכם מבחינת גיל, מין, תחומי עניין, יכולת כלכלית וכדומה. מבחינתי בהקשר הזה חשוב לי מאוד לבדוק האם קהל היעד שלי מסוגל מחשבתית לשלם על מוצרי מידע דיגיטליים ואיננו מקובע על קורסים פרונטליים ובנוסף לכך האם קהל היעד שלי בכלל בנוי ללמידה מרחוק ויוכל להפיק מכך ערך. מציאת קהל היעד שלכם בצורה מדויקת תעזור לכם להבין איך לייצר את חומרי הלימוד מצד אחד ומצד שני היא גם תעזור לכם בשלב האחרון שהוא שיווק ומכירת הקורס.

איפיון מדוקדק

כאן מגיע השלב שכל אחד מביא לשולחן את תחום ההתמחות שלו. בשלב הזה אתם נדרשים להתחיל ולהכין את חומרי הלימוד מבחינת סילבוס, סדר שיעורים, אורך כל שיעור וכדומה. בהקשר הזה אני ממליץ בחום על מערכת טרלו TRELLO שבה גם אני משתמש בכל קורס דיגיטלי שאני יוצר. באמצעות המערכת אני מסדר כרטיסים לכל אחד מהשיעורים עם הסבר על מה אני הולך לדבר באותו שיעור, מה יהיה האורך שלו וכדומה. לכל שיעור ניתן לתת צ'קליסט ונקודות חשובות שאני צריך לציין באותו שיעור. בלי המערכת הזו היה לי מאוד קשה להפיק ולהוציא לפועל את הקורסים האינטרנטיים שלי.

ברגע שיש לכם איפיון מסודר עם כל מערכת השיעורים בקורס, סדר הדברים, אורך הסרטונים המשוער וכדומה, אפשר יהיה להתקדם לשלב הבא.

איך ייראו השיעורים בקורס הדיגיטלי שלנו

כאן תצטרכו להחליט מה יהיה אופי השיעורים מבחינת Look and Feel שזה אומר איך בכלל תיראה הויזואליות של השיעורים עצמם. האם אתם הולכים להעביר את כל השיעורים שלכם בצורה פרונטלית באולפן ממש כך שיראו אתכם או שהשיעורים יתקיימו בצורה של צילום מסך ממצגת שתרוץ על המחשב שלכם. מעבר לכך חשוב להתכונן מראש ולהחליט כמה זמן הולך להיות כל שיעור, האם יש מטלות מעשיות אחרי כל שיעור או מבחן שבודק את רמה ההבנה עוד.

חשוב לאזן כאן בין שני דברים – מצד אחד אתם רוצים להפיק כמה שיותר מהר את המוצר שלכם ולהוציא אותו לשוק ומן הצד השני אתם רוצים שהמוצר יהיה כמה שיותר איכותי ודומה לשיעור פרונטלי. אני חושב שדרך האמצע במקרה זה תהיה ההחלטה הכי טובה. לצלם את כל הקורס בצורה פרונטלית יגרור הוצאות כבדות על עריכה וצילום, שינון והכנה של טקסטים או הקרנה שלהם על טלפורמטר שקיים רק באולפנים רציניים ועוד. מצד שני קורס שכולו מורכב ממצגות גם הוא לא נותן לכם את המענה הכי טוב שכן אתם מאבדים את הקשר האישי שנוצר עם התלמידים שרואים אתכם על המסך במידה והצילום הוא אכן פרונטלי.

אני ממליץ על שיטה שבה תצלמו 20% מהקורס בצורה פרונטלית כך שכל פרק ייפתח עם צילום שלכם מסבירים על נושא הפרק, מה הולך להיות, למה חשוב לשים לב וכדומה. שאר השיעורים יכולים להיות בהקלטה של מצגת מהמסך ואני חושב שבהחלט זו פשרה ראויה.

בניית קורס דיגיטלי עם אנשי מקצוע וציוד טכני נכון

בשלב הזה תידרשו לבחור איש מקצוע שיעזור לכם לצלם את הקורס. כמו שהמלצתי, כדאי לצלם לפחות 20% מהקורס בצורה פרונטלית באולפן עם מסך ירוק או עם כל רקע שיעשה לכם טוב ויכבד את הקורס. מעבר לצלם שתצטרכו לטובת הפרויקט אתם גם תצטרכו עורך וידאו שיערוך את החומרים ויוסיף אפקטים והסברים ויזואליים. אני ממליץ לפנות לצלמים שמסוגלים לתת לכם את שירותי הצילום והעריכה יחד כך שלא תצטרכו לעבוד מול גורמים נוספים שעשויים לעכב את זמן העליה שלכם לאוויר.

במידה ואתם מקליטים אצלכם בבית את יתר השיעורים שמצולמים על מסך המחשב שלכם אז אני ממליץ על רכישה חד פעמית של מיקרופון איכותי. יש המון אפשרויות לרכישה של מיקרופון שכזה עם מגוון עצום, אני באופן אישי משתמש במיקרופון BLUE YETI, הוא לא זול אבל הוא איכותי בטירוף וסוגר לי את הפינה בכל ההדרכות והקורסים שאני מקליט.


ככה נראית הקלטה שלי בלייב של קורסים חדשים ואפשר לראות משמאל את המיקרופון שאני משתמש בו לצורך ההקלטות.

בחירת פלטפורמה לאחסון מוצרים דיגיטליים

הקלטתם את השיעורים? הכנתם את כל החומרים? נהדר! עכשיו נשאר לכם לבחור פלטפורמה. אז הדבר הזה מתחלק ל-2. בפעם הראשונה אתם צריכים מקום שבו תוכלו להעלות את כל הסרטונים שלכם, אתר כמו יוטיוב שמסוגל להתמודד עם כמות גדולה של סרטונים והזרמה שלהם באיכות HD. בפעם השנייה תצטרכו לבחור פלטפורמה שבה ירוכזו כל הסרטונים והשיעורים במסך נוח אחד שיאפשר לתלמידים להתחבר עם שם משתמש וססמא, לדפדף בין השיעורים ולקבל את כל המידע על הקורס במקום אחד.

בנקודה הראשונה אני ממליץ לכם להעלות את הסרטונים שהפקתם ליוטיוב או לאתר וימאו. היתרון המרכזי של אתר וימאו שבו אני משתמש הוא העובדה שבחבילת ה-PRO עליה אני משלם בתשלום שנתי, ניתן לחסום את הסרטונים כך שלא יוכלו להוריד אותם למחשב ולא יוכלו לצפות בהם בשום מקום אחר פרט לעמוד הקורס. כך אני מבטיח שהסרטונים שאני מפיק נשארים ברשותי ולא ניתן להפצה או להטמעה באתרים אחרים.

אחרי שבחרתם אתר שאליו תעלו את הסרטונים שלכם, אתם צריכים לבחור פלטרפורמה שתרכז את כל הסרטונים בצורה של קורס. אני זוכר שכשהקמתי את הקורס הראשון שלי פניתי לחברה לבניית אתרים שתבנה עבורי פורטל קורסים משל עצמי. הוצאתי עשרות אלפי שקלים ולצערי האתר קרס פעמים רבות, נאלצתי לשלם המון המון כסף על תיקוני באגים, אחסון מהיר וכדומה ולאחר מספר חודשים החלטתי להוריד את הכל מהאוויר ולהעביר את כל הקורסים שלי לפלטפורמה מוכחת וחיצונית שכבר בנויה ולא מצריכה ממני בנייה מחדש.

בהקשר הזה אני יכול להמליץ על מערכת רב מסר שבה אני בונה כיום את הקורסים שלי. רב מסר בנו מערכת שנקראת סקולר והיא נמצאת בחבילת הבסיס לכל מי שרוכש את שירותי רב מסר. היתרון הוא שהמערכת בעברית, נוחה מאוד ומאפשרת למשתמשים להתחבר עם שם משתמש וסיסמא בצורה מאובטחת ולקבל את כל המידע והשיעורים של הקורס בצורה מסודרת. ככה זה נראה:

קורס דיגיטלי לקידום אתרים

ישנן אפשרויות נוספות כמו לבנות אתר חברים בוורדפרס באמצעות תוספים שנועדו לכך, תשלום למערכת חיצונית שתארח את הקורס שלכם ועוד ועוד. הכי חשוב לבחור פלטפורמה שתאפשר לכם כמה שיותר גמישות ומצד שני תספק ממשק נוח ומאובטח לתלמידי הקורס.

הקמת מערך תמיכה וליווי לתלמידים

הדבר הבולט בחסרונו בקורסים דיגיטליים הוא חוסר היכולת במפגש, בהסבר פרטני ובהרגשה כללית של התלמידים מחוסר היכולת שלהם ללמוד משהו בלימודים מרחוק. לכן, כל מערך התמיכה שלכם חשוב מאוד להצלחת הקורס. צרו מערך תמיכה הכולל פניות במייל, ווטסאפ ובכל ערוץ אפשרי ונוח לתלמידים. תנו לתלמידים שלכם תחושה כי העבודה שהקורס מועבר מרחוק לא פוגעת כהוא זה בכמות התמיכה והליווי שהם יקבלו. מעבר לזה ניתן לתת הדרכות פרטניות בזום כחלק מרכישת הקורס ועוד ועוד. אני באמת מאמין שככל שהיכולת של יוצר הקורס לתמוך בתלמידים ביעילות ובמהירות תגדל, כך תגדל מידת הביטחון של התלמידים ואיתה שביעותה רצון מהקורס.

עדכון התכנים בקורס

לקראת סיום המדריך אני רוצה לגעת בנקודה מאוד מאוד חשובה להמשך הדרך שלכם בעולם המוצרים הדיגיטליים והיא עדכון תכנים בקורסים השונים שלכם. קורס דיגיטלי טוב הוא קורס מעודכן. הקפידו לעדכן את התכנים בקורס שלכם ואף להודיע לתלמידים כי מספר תכנים עודכנו. זה ממש לא כיף לדעת שאתה עושה קורס שבנו ויצרו אותו לפני 5 שנים ולא עדכנו אותו מאז. מכאן גם אותה תחושה של אנשים שמעדיפים שילמדו אותם פרונטלית בלייב כי ככה הם בטוחים שהתוכן שמועבר להם הוא עדכני ורלוונטי לתקופה של עכשיו. עדכון הקורס הוא חלק חשוב מאוד משביעות הרצון של התלמידים שלכם, זכרו זאת.

שיווק הקורס האינטרנטי שלכם

במידה והכל מוכן ואתם יכולים כבר לצאת לדרך, מה שתצטרכו עכשיו זה באמת לשווק את הקורס שלכם בצורה הטובה ביותר. אז גם כאן יש לא מעט דרכים שאפשר ללכת בהן. אפשר להיעזר באיש שיווק דיגיטלי, משרד פרסום או כל אחד שיכול לייצר לכם קמפיין איכותי ברשת.

ישנם מספר ערוצים מרכזיים:

פייסבוק – ניתן לייצר קמפיין פייסבוק ליצירת לידים ועניין לקורס הדיגיטלי שלכם. לאחר שתקבלו את הלידים תוכלו לחזור אליהם ולעניין אותם ברכישת הקורס. זכרו כי יצירת לידים בפייסבוק אמנם מאפשרת לכם לייצר לידים בעלות זולה אך קהל היעד יהיה רק יחסית ויידרש תהליך מכירה ארוך יחסית.

גוגל – ניתן לייצר עניין ותנועה לקורס שלכם באמצעות פרסום בגוגל לפי מילות מפתח. אני סבור שקמפיין כזה יביא לכם תנועה מדויקת ואיכותית של קהל שאשכרה מתעניין במוצר שלכם ויהיה קהל חם הרבה יותר מקהל שהגיע מפייסבוק.

נכסים קיימים – רשימת תפוצה היא דוגמא מצויינת למקום מעולה לשיווק הקורס שלכם. במידה ואספתם פרטי גולשים או בניתם קהליה במהלך השנים, קורס דיגיטלי הוא הצעה מצויינת לחברי הקהיל השלכם, הן באמצעות שליחת ניוזלטר, סמסים ומסרים בדרכים אחרות.

כל הדברים שהצעתי כאן תלויים מאוד בקהל היעד, בתקציב הפרסומי העומד לרשותכם ובעוד מספר פרמטרים חשובים. קצרה היריעה מלהסביר כאן על אפשרויות השיווק השונות של מוצרים דיגיטליים ואני מבטיח לעשות זאת במדריכים הבאים שלי.

אז קדימה, צרו את המוצר הדיגיטלי הראשון שלכם, זו הדיוק התקופה המתאימה להתחיל במלאכה, בהצלחה!

רוצים לקבל כתבות כאלו ומדריכים נוספים ישירות למייל? הירשמו לרשימת התפוצה שלי ונהיה בקשר!

אולי יעניין אותך גם...

מה זה UGC: תוכן גולשים שמקדם את המותג שלך

תוכן מבוסס משתמשים (UGC – User Generated Content ) הפך במהירות להיבט מרכזי באסטרטגיות שיווק מודרניות, כאשר מותגים רבים מזהים את הפוטנציאל שלו לטפח קשרים אותנטיים, להגביר את אמון הצרכנים ובסופו של דבר להגביר את המכירות. אבל תחילה בואו נבין מה זה UGC?