תוכן עניינים
עוד לפני שאתם שואלים
אפטר אפקטס הוא השם גם של התוכנה וגם של אפקטים מיוחדים בכללי. לימודי אפטר אפקטס כשהכוונה היא לתוכנה יכולים להיעשות כחלק מקורס באוניברסיטה, מכללה, מוסד לימודי אחר, קורסים אונליין או עצמאית דרך יוטיוב.
אפטר אפקטס היא תוכנה ורסטילית, ויש בתוכה הרבה נישות. רוב האנשים שמשתמשים באפטר אפקטס (נקראים אפטריסטים או קומפוזיטורים) משתמשים בה לאפקטים מיוחדים או למושן גראפיקס
תהליך הפיכת קובץ הפרויקט לקובץ מסוג סרטון. בתהליך הרנדור המחשב מחשב בכל פריים מה אמורה להיות התמונה הסופית לאחר הוספת כל האפקטים והאנימציות. ברנדור כל תמונה מחושבת בנפרד ומוספת לתוך קובץ חדש של וידאו. באפטר אפקטס זהו קובץ mov בעוד בתוכנה נוספת מבית אדובי, מדיה אנקודר (media encoder) ניתן לייצא ישירות כקובץ מסוג mp4. ניתן להסתכל על זה כתהליך הייצוא של התוצר הסופי מהפרויקט. במילה רנדור אינה אקסלוסיבית לאפטר אפקטס ורלוונטית גם לתוכנות אחרות.
מושן גרפיקס או מושן דיזיין הוא תהליך הפקת אנימציות מתוך הסתכלות עיצובית. מה הכוונה? בעוד שאנימציה כפי שאנחנו מכירים אותה מתרכזת ביצירת סיפור שלם, עולם המושן גרפיקס מתמקד באספקט העיצובי של העבודה.
אפשר אך לא מומלץ. אפטר אפקטס היא תוכנה שנועדה להוסיף או לעבד חומר קיים, ולא בשביל לנפות ולסדר כמויות של חומר צילומי. בנוסף לכך אין לה את הכלים המתאימים כדי לעבד אודיו כהלכה. תוכנת עריכה שכן מתאימה לכך היא פרימייר.
אפטריסט ועורך וידאו אלו שני מקצמועות שונים, למרות שישנם הרבה אפטריסטים שהם עורכי וידאו, עריכת וידאו מתעסקת בחלקים של יצירת מוצר שלם מחומרים צילומיים ועוד אפטר אפקטס מתעסקת בהוספה לחומרים קיימים או יצירתם.
דוגמא קטנה לדברים שאפשר לעשות עם אפטר אפקטס
תחשבו על מה שראיתם בפיד שלכם בפעם האחרונה שגללתם באינסטגרם או פייסבוק. בין סרטון של מישהו שעושה אפקטים מגניבים, למנטור שמילים צצות מאחוריו ברגעים החשובים, לסרטון אנימציה שמסביר על שירות אינטרנטי, לסרטון מינימלי שמכיל רק טקסט וכמה צורות אבל עדיין תפס את תשומת הלב ועד סרטון פרסומת למוצרי חשמל. כנראה שבכל הסרטונים האלו היה שימוש מסוים בתוכנה אפטר אפקטס, התוכנה שהפכה להיות הסטנדרט בתעשיית הפרסום והאפקטים המיוחדים.
מה זה אפטר אפקטס?
אפטר אפקטס (לפעמים נקראת רק אפטר בישראל)היא תוכנה לעיבוד וידאו מבית אדובי, חברת תוכנה השולטת באופן כמעט מוחלט על שוק הגרפיקה עם תוכנות כמו פוטושופ, אילוסטרטור, אינדיזיין, פרימייר וכמובן אפטר אפקטס. אפטר אפקטס היא תוכנה ורסטילית, וגם אנשים שעובדים עם התוכנה למחייתם (או בשפת התעשייה "אפטריסטים" ואילו בחו"ל יקראו להם לרוב קומפוזיטורים או אנימטורים) לרוב מתמקדים בנישה מסוימת בתוכה. לרוב אפטר אפקטס משמשת לעיבוד וידאו, אפקטים מיוחדים, מושן גרפיקס ותלת מימד.
בואו נכיר את ממשק המשתמש
מושגי בסיס באפטר אפקטס
קומפוזיציה – זוהי המסגרת של הסרטון אותו אנו מכינים. בתוך הקומפוזיציה נקבע את אורך הסרטון, אורכו ורוחבו ואפילו את מספר הפריימים לשנייה. בתוך פרויקט יכולות להיות כמה קומפוזיציות שונות, אפטריסטים יוצרים מכמה קומפוזיציות שונות סרטון אחד שלם. היתרון בשימוש בקומפוזיציות הוא ששינוי בתוך הקומפוזיציה משפיע על כל המופעים שלה, כלומר, אם יצרתי קומפוזיציה והשתמשתי בה בסרטון אחר כמה פעמים, מרגע שאשנה בה דבר מסוים, כל המקומות שהם השתמשתי בה יעודכנו אוטומטית.
שכבות (מסומנות בצהוב)- כמו תוכנות רבות אחרות מבית אדובי, התוכנה עובדת במודל של שכבות. במודל כזה כל אלמנט בסרטון הוא "שכבה" בעלת מיקום מסוים ביחס לשכבות אחרות (כך ששכבה במיקום גבוה יותר תסתיר את אלו שמתחתייה), אורך מסוים ונקודת התחלה שממנה השכבה מתחילה על הטיימליין
טיימליין (מסומן בתמונה בטורקיז)- ציר הזמן, עליו מסודרות כל השכבות והזמן בו הן מתחילות. במהלך העבודה נוכל לנוע על ציר הזמן באמצעות ה-playhead, ולקבוע תכונות מסוימות לשכבות בכל נקודת זמן שנבחר
פלייהד (playhead – מסומן בלבן בתמונה) – הסמן שמייצג את הזמן שאנחנו רואים במסך, במקום אנחנו קובעים את הקיפריימים
קיפריים (keyframe – מסומנים בפוקסיה בתמונה) – פריים שקובע תכונה מסוימת בנקודת זמן מסוימת. לדוגמא, קיפריים שנמצא בשנייה השלישית של הקומפוזיציה (הסרטון) שקובע שאובייקט מסוים הוא בגודל של 100%. במידה ואני אקבע קיפריים נוסף בשנייה החמישית שתקבע שגודלו של האובייקט הוא 0%, האובייקט יקטן ויעלם במשך שתי שניות (מהשנייה השלישית עד לחמישית). כל אנימציה נוצרת בבסיסה מיצירת שני קיפריימים או יותר.
אפקטים (מסומן בירוק בתמונה)- ישנם המון אפקטים שניתן להפעיל על שכבות שונות, החל מהורדת רקע ירוק ועד יצירת סביבה מלאכותית
רוטובראש – כלי להפרדת אובייקט מרקע בסרטון גם כשהסרטון הוא ללא רקע אחיד. זהו כלי שנהפך לפופולארי בשנים האחרונות במיוחד על ידי יוצרי תוכן שמעוניינים שטקסט או גרפיקה תתרחש מאחוריהם אך זהו לא השימוש היחיד.
מושן טראקינג | מעקב תנועה (motion tracking) – מעקב אחר תנועה של אובייקט מסוים בתוך סרטון קיים. השימושים העיקריים של מושן טראקינג הם טשטוש פנים בסרטון, שתילת אובייקטים בסצנה והוספת אלמנטים שעוקבים אחרי תנועה.
תלת – קיצור של תלת מימד, מאפשר ליצור אובייקטים תלת מימדיים. ניתן להגדיר כל שכבה כתלת מימדית ולשלוט בתכונות שלה במרחב. לאחר העדכון של אדובי 2023 ניתן להוסיף אובייקטים תלת מימדיים ישירות לתוך התוכנה. נכון להיום עדיין לא מדובר בתוכנה אידיאלית לעבודה עם תלת מימד, לכן אני ממליץ לכם לעבוד במקרים כאלו עם סינמה 4D.
סינמה 4D- תוכנה לתלת מימד שמנהלת אינטגרציה עם אפטר אפקטס ומאפשרת יצירת סרטונים עם מודלים תלת מימדיים. מותאמת עבור מי שמעוניין לעבוד בתלת מימד.
רנדור – תהליך הפיכת קובץ הפרויקט לקובץ מסוג סרטון. בתהליך הרנדור המחשב מחשב בכל פריים מה אמורה להיות התמונה הסופית לאחר הוספת כל האפקטים והאנימציות. ברנדור כל תמונה מחושבת בנפרד ומוספת לתוך קובץ חדש של וידאו. בתוכנה נוספת מבית אדובי, מדיה אנקודר (media encoder) ניתן לייצא ישירות לסוגים שונים של קבצים, אך אפשר לרנדר גם מתוך התוכנה. ניתן להסתכל על זה כתהליך הייצוא של התוצר הסופי מהפרויקט. במילה רנדור רלוונטית גם לתוכנות אחרות.
מה אפשר לעשות עם אפטר אפקטס?
מושן גרפיקס
מושן גרפיקס או מושן דיזיין הוא תהליך הפקת אנימציות מתוך הסתכלות עיצובית. מה הכוונה? בעוד שאנימציה כפי שאנחנו מכירים אותה מתרכזת ביצירת סיפור שלם, עולם המושן גרפיקס מתמקד באספקט העיצובי של העבודה. המטרה במושן גרפיקס היא ליצור עיצוב שזז בניגוד לסיפור המסופר במדיום מצויר. כמובן שהתחום הוא אפור, ויש מעצבי מושן שמספרים סיפורים דרך היצירות שלהם, אך ההבדל הוא בכוונה והמטרה מאחורי העשייה. היתרון הגדול של אפטר אפקטס היא ההתממשקות שלה עם תוכנות כמו פוטושופ ואילוסטרייטור, תוכנות נוספות מבית אדובי. תהליך היצירה של מושן גרפיקס מתמקד בעיצוב בתוכנות כמו אילוסטרייטור ופוטושופ, שם הכלים העיצוביים הם רבים יותר וייבוא הקבצים לאפטר אפקטס. שם מנפישים את הקבצים ויוצרים את האנימציה. במידה וישנו שינוי עיצובי מסוים, ניתן לעדכנו בפוטושופ/אילוסטרייטור והעדכון יתבצע אוטומטית באפטר אפקטס.
כלי משלים לעריכת וידאו
התממשקות נוספת שקיימת היא בין אפטר לבין פרימייר פרו, תוכנה נוספת מבית אדובי לעריכת וידאו. במהלך עבודה עם פרימייר או עם אפטר אפקטס, תוכלו לייבא קבצים מהתוכנה האחרת, וכל עדכון שתבצעו באחד מהקבצים, מתעדכן אוטומטית בקבצים האחרים. כלי זה הוא מאוד משמעותי, מכיוון שהוא מאפשר לטפל בתיקונים בקלות. דמיינו לכם מצב שבו לאחר שהנפשתם מושן גרפיק לסרטון בפרימייר, הלקוח מבקש לשנות את הצבע של אחד האלמנטים, זה בודאי היה מבאס אם הייתם צריכים לעבור בין כל התוכנות ולהחליף לגרסה המתוקנת בכל מקום שהשתמשתם בה. לעומת זאת, בשימוש בתוכנות אדובי, ניתן לתקן את העיצוב בפוטושופ או אילוסטרייטור בלבד והעדכון יתבצע אוטומטית בכל מקום שבו הוא מופיע. זוהי תכונה עוצמתית והשימוש בה מקל על תהליך העבודה. עם זאת, במצבים כאלה (הקרויים גם dynamic link) במידה והקובץ המקורי הוזז או ששמו שונה, יווצר מצב של לינק שבור. בנוסף לכך, מצב כזה דורש יותר מהמערכת ועלול לעכב את תהליך העבודה, לכן יש להשתמש בכלי זה בחוכמה.
דרך נוספת בה ניתן לשלב בין ביניהן היא באמצעות גרפיק טמפלטס או תבניות גרפיות. באפטר אפקטס ישנה האפשרות לייצא קומפוזיציה כתבנית גרפית. תבנית גרפית היא תבנית שהוכנה מראש לשימוש בפרימייר כך שניתן יהיה לחסוך זמן או לעשות דברים באפטר אפקטס שאינם אפשריים בפרימייר. היתרון בתבנית גרפית הוא שניתן לשלוט במאפיינים כמו טקסט או צבע בתוך פרימייר ובכך לשלב גרפיקות מורכבות בתוך פרימייר מבלי לחזור לאפטר אפקטס כדי לעשות שינויים. זה מאפשר עבודה מהירה יותר ויכולת לשלב בצוות העריכה עורכי וידאו שאינם מנוסים בה. כיום באתרים כמו אנבטו אלמנטס יש מבחר עצום של תבניות גרפיות שניתן להוריד תמורת סכום חודשי ולהשתמש בהם בפרויקטים שלכם גם מבלי לדעת אפטר, אך הכרת התוכנה תעשור לכם לשלוט ולשנות את התבניות כאוות נפשכם.
אפקטים מיוחדים
גולת הכותרת של התוכנה היא היכולת שלה לשלב אפקטים מיוחדים לתוך תוכן מצולם קיים. בין אם אתם מעוניינים ליצור סימולציה של אש, סימולציה של מים, הוספת עשן, לסצנה, החלפת רקע ירוק או הוספת חפצים אחרים במרחב, תוכלו לעשות זאת בכמה קליקים פשוטים. בתוכנה ניתן ליצור אפקטים מיוחדים כמו בסרטים בהוליווד. למעשה, אפילו בסרטים הוליוודיים משתמשים בה, כמו האפקטים בסרט "המשחק של אנדר" והפתיח של "האויב בתוכנו – סטארטרק" נעשו בה. האפקט של התוכנה על עולם הקולנוע והאנימציה הוא עצום, ובשנת 2019 הוענק לתוכנה פרס האוסקר בתור ההתקדמות הטכנולוגית והמדעית.
האם אני יכול לערוך באפטר אפקטס
אף על פי שניתן לערוך סרטונים בתוכה, התוכנה אינה אידיאלית לדבר. אנם מדובר בתוכנה חזקה מאוד ובעלת ורסטיליות רבה, אך היא אינה מיועדת לניפוי וטיפול בכמות גדולה של חומר צילומי. בנוסף לכך, אין לה כלים הכרחיים לעריכת וידאו כמו עיבוד אודיו. היא אינה תחליף לפרימייר פרו, לכן עורך וידאו מנוסה צריך לשלוט בשניהם. אלטרנטיבות אחרות לתוכנות לעריכת וידאו הן פיינל קאט פרו, דה וינצ'י ריזולב וקמטזיה (המתאימה במיוחד למתחילים ואף הקלטתי קורס עליה).
החשיבות של אפטר אפקטס למשרדי פרסום
כיום עולם השיווק הדיגיטלי מרוכז בשיווק בוידאו, למעשה כ-86% מכלל העסקים משלבים וידאו כחלק מאסטרטגיית הדיגיטל שלהם. מעבר לכך, כ92% מהמשווקים סברו כי שימוש בוידאו הוא חלק מהותי מתוכנית השיווק שלהם. העובדה המעניינת מכולן היא שכ-87% אחוז טענו שהחזר ההשקעה שלהם על קמפיינים מבוססי וידאו הוא חיובי. בתור משווק דיגיטלי ותיק, אני יכול לומר שהיכולת לייצר סרטונים שיווקיים עבור הלקוחות שלי היא כלי משמעותי וממיר. בעולם בו אנחנו מצד אחד מעוניינים לצרוך תוכן בוידאו ומצד שני נבלעים בתוך העומס של הרשתות החברתיות, יצירת סרטון שיבלוט בפיד היא יכולת חשובה מאין כמוהה. היכולות של התוכנה מתעלות על הרוב המוחלט של התוכנות לעריכה ועיבוד וידאו, והן מאפשרות ליצור שוני בין אותם הסרטונים שסתם רצים לרשת לבין הסרטון שלכם. בנוסף לכך, רוב הפרסומות נעשות בתוכנה או בעזרת