שיווק שותפים, או אפיליאט מרקטינג כמו שאומרים באנגלית, הוא ערוץ די צומח בעולם הדיגיטל ולא מעט חברות ועסקים ברחבי העולם משתמשות בו כאפיק שיווקי מרכזי. אפשר לראות לא מעט קורסים בתחום והרבה הבטחות ללמד אתכם איך לעשות כסף באינטרנט מהבית באמצעות שיווק שותפים. השאלה החשובה מבחינתי היא האם שיווק שותפים הוא באמת אפיק שאפשר להתפרנס ממנו בכבוד או סתם עוד הבטחה להתעשרות מהירה. במאמר הזה אנסה לעשות לכם סדר ולהסביר מה זה בדיוק שיווק שותפים ואיך אתם יכולים כבר היום להתחיל.. אבל לפני כן, כמה עובדות על דרך השיווק המעניינת הזו.. ידעתם ש :
- חברת הייעוץ "פורסטר" חוזה שהשנה (2020) ההוצאה בארצות הברית על מוצרים שנקנו דרך שיווק שותפים תגיע לסכום אסטרנומי של 6.8 מיליארד דולר
- 81% מהמותגים בעולם עושים שימוש בשיווק שותפים ברמה כזאת או אחרת.
- 20% מן ההכנסות השנתיות של מפרסמים מגיעות מתכניות שותפים.
מה זה שיווק שותפים?
שיווק שותפים זוהי שיטת מכירה אשר השותף מרוויח עמלה על מכירת מוצר של אדם או חברה אחרת.
לדוגמא: דמיינו שאתם משיקים קורס לשיווק באינטרנט.
במקום לשלם למישהו שיפרסם עבורכם במשרה מלאה\חלקית, אתם יכולים לקחת שותפים שיעשו זאת עבורכם ויקבלו עמלה על כל אדם שביצע קנייה בזכותם (או כל פעולה אחרת, נדבר על כך בהמשך המאמר). המדידה מתבצעת לפי קישור ייחודי שמונפק עבור המשווק וכאשר גולש מגיע לדף המכירה של המוצר דרך אותו קישור ורוכש, ניתן לעקוב אחר התנועה ולשייך את הרכישה לאותו משווק שותפים שהפיץ במקור את הלינק.
האם אפשר לעשות שיווק שותפים ללא אתר?
בהחלט כן, כל פלטפורמה שיש לכם גישה אליה ודרכה אתם יכולים להגיע בזמן קצר לכמות גדולה של אנשים יכולה להוות מקפצה מעולה לצורת שיווק זאת.
בדוגמא למטה: קישורי אפילייאט(מסומן) מן ערוץ יוטיוב אל דף המכירה באמאזון.
אז איך שיווק שותפים עובד?
בגלל שמתודת המכירות באינטרנט הזאת עובדת על ידי חלוקת העבודה בין גורמים שונים, היא מצליחה להיות אפקטיבית ביותר, ולעיתים ליצור מין מצב של ווין – ווין – ווין לכל הצדדים המעורבים.. שהם:
- המוכר הרשמי (לדוגמה: היבואן הרשמי של טויוטה) או היצרן (חברת טויוטה)
אלו מי שהם בעלי הזכויות הבלעדיות למכירה או היצרן של מוצר בשוק מסוים.
המוצר יכול להיות פיזי (כמו בגדים או צעצועים) או שירות (כמו קורס דיאטה או אימון אישי).
נשאלת השאלה למה משתלם לאותם בעלי מוצר או זכויות לשווק ככה? מדוע לא לעשות קמפיין ולמכור בצורה ישירה?
הסיבה העיקרית לכך היא שבשיווק שותפים, היצרן או היבואן לא צריכים להתעסק בכלל עם פרסום המוצר. יש אנשים שישמחו להפיץ את הבשורה עבורכם ב"חינם".. ורק כשאתם תראו מזה כסף.. הם גם ייראו חלק קטן מן המכירה. זה בעצם פרסום מבוסס תוצאות והתשלום מתקבל אך ורק לפי הצלחה כך שהסיכון כולו הוא על המשווק ולא על היצרן.
- ה"שותף" או המפרסם
מי שמשווק באופן אקטיבי אל הצרכן הסופי במטרה לגרום לו ללחוץ על קישור האפליאייט המוביל אל אחת מפלטפורמות המכירה הרבות שקיימות (נרחיב על כך בהמשך), וזאת עושים באמצעות פרסום בגוגל, פייסבוק או בכל פלטפורמה אחרת.
אוקיי ולמה כדאי לכם להיות שותפים ?
מכיוון שאתם יכולים לזכות לחלק קטן מן המכירה של מוצר או שירות שלא נקפתם אצבע או השקעתם את זמנכם בלייצר אותו.
- הלקוחות
כמובן שאני מדבר כאן על מקרים אופטימליים אבל בעיקרון..
אם שיווק שותפים נעשה בצורה נכונה אז הלקוח יקבל בנוסף למה שהוא רוכש גם מידע רלוונטי על החברה, תהליך הייצור, המוצר או השירות שהוא חיפש והתעניין בו..
זאת מכיוון שצריך לגרום ללקוחות הפוטנציאליים להסתקרן מספיק בשביל למשוך אותם מאיפה שהם לא נמצאים כרגע (אתרים, פייסבוק,אינסטגרם וכו') ללחוץ על הקישור המוביל אל דף המכירה.
אבל רגע… אם יש יותר משתתפים בתהליך, זה לא אומר שהמחיר יהיה יותר יקר?
נכון, יש כביכול יותר "ידיים" לעסקה.
אבל בגלל שכולם מרוויחים אם יש מכירות ממוצר מסויים אזי המחיר לא ישתנה בדרך כלל, בטח ובטח לא באתרי אי קומרס גדולים כמו איביי או אמאזון.
בגלל שבין אם תגיעו לדף מכירת מוצר מסוים דרך שיטוט באתרים הללו או בין אם דרך קישור שותפים שמישהו פרסם בפייסבוק .. המחיר יהיה זהה.
על פי מה משלמים למשווק שותפים ?
ישנן כמה אופציות לקבל אחוזים על מוצר או שירות משיווק שותפים נכון, נעבור עכשיו על כל אחת מהן :
Pay Per Sale – תשלום לפי מכירה
זוהי השיטה הנפוצה ביותר.
היא כוללת תשלומי אחוזים על ידי היצרן, רק כאשר מתבצעת קנייה של מוצר על ידי אדם שהגיע אל דף המכירה דרך הקישור שהשותפים פירסמו ברחבי הרשת.
החיסרון היחידי בזה שאם אתם המשווקים של אותו המוצר, אתם תצטרכו לעבוד בהתחלה בחינם בשביל לפרסם אותו עד הפעם הראשונה שאדם יקנה דרך הקישור שלכם.
Pay Per Lead – תשלום על פי לידים\הפניות
שיטה טיפה יותר מורכבת, והיא מתבצעת על ידי תשלום של היצרן לשותפים על פי הפניות.
זאת אומרת שהשותפים חייבים לשכנע את מי שמגיע אל הדף של היצרן דרך קישור האפילייאט לבצע איזה שהיא פעולה בשביל להכניס את אותו המבקר לרשימת תפוצה מסויימת.
זה יכול להיות שיבקשו מהמבקר להירשם לניוזלטר של העסק, למלא טופס יצירת קשר או כל פעולה אחרת חוץ ממכירה.
איך לחשב את המחיר לכל ליד?
יש נוסחה די פשוטה בשביל זה. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לחשב כמה אתם מוציאים על קמפיין מסוים ברשת ולחלק את אותו סכום במספר האנשים שנרשמו לשירות שלכם דרכו (הצטרפו לניוזלטר, השאירו פרטים ליצירת קשר וכו').
לדוגמא:
נניח והחברה שלכם מוציאה 1000 ש"ח על קמפיין ממומן בגוגל (SEM) בשביל להגדיל את רשימת התפוצה שלכם במייל העסקי.
אם דרך אותו קמפיין נרשמו 50 איש לניוזלטר אז ההוצאה פר ליד תהיה 20 ש"ח. (1000/50 = 20) .
עכשיו, בגלל שמחיר הפרסום של כל מוצר בנישה מסוימת נובע מרמת התחרות, היצע וביקוש, איכות הלידים או כוחות שוק אחרים, כך לכל נישה או תחום יש מחיר אחר פר כל ליד.
לדוגמא, אם פרסום באינסטגרם אל קהל יעד שמחפש אינסטלטורים יכול לעלות 10 ש"ח להפניה, ליד אל קהל יעד שמחפש דברים שקשורים לקוסמטיקה ביוטיוב יכול לעלות 30 ש"ח.
מי משתמש בזה? האם לא כדאי לקבל אחוזים רק על פי המכירות?
לא בהכרח, זה גם מאוד תלוי איזה מוצר אתם משווקים..
לדוגמא לאתר חברה שמוכרת מכוניות יוקרה משתלם יותר לשלם לפי כל ליד מאשר לחנות אופנה.
למה?
כי אף אחד לא קונה מכונית יוקרה מבלי להגיע ולבדוק אותה לפני זה, בגדים כן.
ולכן לגרום לאנשים למלא טופס יצירת קשר עם חברת המכוניות, יכול להיות מאוד אפקטיבי ולהביא בסופו של תהליך גם לרכישה.
Pay Per Click – תשלום לפי קליק
זוהי דרך לתמרץ משווקים להפנות מבקרים בפלטפורמות שלהם אל האתר של היצרן שמפרסם אצלם.
זאת אומרת שהתמחור נקבע לפי כמות המבקרים בערוצים של המשווקים שהחליטו לעבור אל אתר היצרן ובהפרש של בכמה הם הגדילו את סך הכניסות אליו יחסית לסך הכניסות הכולל בלעדיי אותן פלטפורמות .
החיסרון בדרך זאת היא שאתם צריכים להיות דמויות סמכות מספיק גדולות בנישה שלכם בשביל שעסקים יירצו לשלם לכם עבור הקליקים ושזה יהיה משתלם עבורכם כלכלית.
איך עושים זאת?
נניח ויש לכם אתר שמתעסק בנושאים שקשורים לטבעונות, ולו 5,000 מבקרים בממוצע בחודש.
יכול להיות שמתישהוא נציג של אחת מן החברות שמייצרות אוכל טבעוני יצרו איתכם קשר בשביל לשים פרסומות עם קישור של המותג שלהם באתר שלכם.
ועוד נניח, שלאתר היצרן של האוכל הטבעוני יש 1000 מבקרים בחודש בממוצע.
אם בחודשים לאחר ההתקשרות ביניכם.. כמות המבקרים שהגיעו מן הערוצים שלכם אליהם עלה ב 500 איש אתם תקבלו כסף על ההפרש ביניהם. בין ה 1000 ל 1500.
חשוב לי לציין שאם אתם אשכרה מתכננים לעשות מזה כסף אז כדאי שתחשבו על מעבר לפרילאנס והוצאת חשבוניות גחוק. יש לי מאמר עם טיפים מעולים למי שמתכנן להפוך לפרילנסר בקרוב.
איך מתחילים שיווק שותפים?
ראשית אני תמיד מתחיל בבניית אסטרטגיה שיווקית לכל עסק או מצר איתו אני מתחיל לעבוד. מעבר לכך, רצוי שתשאלו את עצמכם כמה שאלות:
1. מה הנישה שלי?
זהו אחד מן השלבים החשובים ביותר בגלל שאם תעשו שיווק שותפים על מוצר שאתם מתעניינים בו, ככה יהיה לכם יותר קל להתמיד עם התהליך.
אז איך למצוא את הנישה שלי?
קודם כל תעשו רשימה של כמה מוצרים, תחומים או שווקים שאתם מתעניינים בהם.
אם יוצא לכם בהתחלה נושאים רחבים כמו "חלל" או "נעלי ריצה"..
תתחילו לראות מה מתוך הנושאים הללו מעניין אתכם.. (כמו: "טלסקופים למכירה " או "נעליי אייר ג'ורדן אספנות ") ושימו אותם ברשימה נפרדת.
ככה בדיוק תמשיכו, תמקדו ותפרטו את זה כמה שאתם יכולים פר כל רשימה.
אני מבטיח לכם שאם תעשו זאת באמת, ותתחילו לחלק את כל אחד מן הנושאים הרחבים…
בסופו של דבר אתם אמורים להישאר עם לפחות 10 תתי נושאים (או תתי תתי נושאים) שהכי מעניינים אתכם. וזה יוכל לכוון אתכם אל המוצר שתרצו למכור ושקשור אל אותם תחומים.
2. מי המתחרים שלי?
אחרי שאתם מבינים מה אתם רוצים לשווק, תתחילו להבין מי הם הדגים הגדולים ביותר בבריכה שלכם.
זאת אומרת מי הם האנשים שכבר מוכרים את השירות או המוצר שאתם מתעניינים למכור ואיך הם עושים זאת.
האם הם עושים זאת דרך סרטונים שמשווקים את המוצר ביוטיוב? , האם דרך פרסום ממומן בפייסבוק שמוביל אל דף נחיתה ? או כל דרך אחרת.
והאם מצליחה להם הטקטיקה הזאת?
האם אתם רואים הרבה צפיות או רשומים לערוצים שלהם? האם אתם מכירים אותם ומחשיבים אותם כסמכות בנישה הזאת? באילו עוד פלטפורמות הם מפרסמים ואיך?
אם תתחילו לנתח את המתחרים שלכם שכבר עושים את מה שאתם רוצים לעשות תוכלו להבין הרבה מאוד דברים על המוצר והשוק שלכם.
וכך בקלות יחסית לדעת איזה תוכן ליצור בשביל למשוך את המבקרים להיכנס אל לאן שאתם רוצים. האם מאמר? פודקאסט? או סרטון? (מבחינת מכירות,קליקים או הפניות).
בנוסף, תבדקו באילו פלטפורמות המתחרים שלכם נמצאים בהן ? (פורום שיווק שותפים FXP, רשתות חברתיות וכו') למה? והאם הם פעילים שמה?
ודבר אחרון תראו לאן הם מפנים את המבקרים בשביל שיבצעו מכירה.. האם זה באתר הרשמי שלהם? האם הם עושים שיווק שותפים באמאזון? אלי אקספרס או איביי? או כל מקום אחר ותנסו להבין למה הם עושים זאת? והאם זאת אסטרטגיה נכונה לדעתכם ?
3. להבין את קהל היעד שלכם
ככל שתלמדו יותר על הנישה והמתחרים שלכם כך אתם תתחילו להבין מי הם קהל היעד שלכם, ואילו בעיות אתם יכולים לפתור להם עם המוצר שאתם משווקים?
אוקיי.. ואיך אפשר לדעת זאת?
פשוט.. בואו נניח שאתם יוצרים קורס דיגיטלי לדולה (מלוות הריון) בישראל.. סביר להניח שקהל היעד שלכם הם לא גברים בני 45 מגרמניה נכון?
הסבירות מאוד גבוהה שאלו דווקא יהיו נשים ישראליות בגילאי ה 25 עד 45, ולהן יש הרגלים מסויימים שאפשר לנטר ולעקוב אחריהם וכך לפרסם להן את הקורס היכן שהן נמצאות ומדברות ביניהן על הנושא .
מה זאת אומרת?
- איפה הן נמצאות כשהן מחפשות את השירות הזה? (האם בקבוצות אימהות והריון בפייסבוק, האם עוקבות אחרי משפיעניות בנישה באינסטגרם? האם צופות בסרטונים קשורים ביוטיוב? קוראות מאמרים בנושא בבלוגים באתרים? או בכלל הן נמצאות בפורומים כמו Mako?)
- איך הן מחפשות ? (באילו ביטויים או סלנגים הן משתמשות בשביל לבטא את הרצון שלהן לשירות הזה? כמו "דולה בצפון" או "כמה קורס דולה" )
- מתי הן מחפשות (האם אחרי השכבת ילדים, באיזור שבע שמונה בערב? האם לפני שהן יוצאות לעבודה, באיזור 6 וחצי 7 בבוקר? האם בארוחת הצהרים באיזור 12 וחצי 13? או האם בכל זמן אחר? )
- ומה הן מחפשות ( איזה תוכן הן רוצות לראות שקשור לשירות הזה? האם וידאו, מאמרים או פודקאסטים? האם הן מחפשות יותר לדעת מה המחיר או עוד אינפורמציה על השירות?)
אילו אתרי שיווק קיימים בעולם ?
לפניכם רשימה של 10 אתרי שותפים הגדולים והרווחיים ביותר, עם קישורים אליהן ככה שתוכלו לבדוק בעצמכם איזה היא הכי טובה עבור המוצר שאתם מעוניינים למכור. הסדר שבהן האתרים מופיעים הוא רנדומלי לחלוטין.
Booking.com – אם עולם התיירות והמלונאות מעניין אתכם אין ספק שאתר זה אמור להיות בראש הרשימה שלכם. דרך שיווק השותפים של בוקינג תוכלו לקבל עמלה על כל אדם שביצע הזמנה באתר והגיע אליו דרך הפלטפורמות שלכם (פרסומות באתר, ערוץ יוטיוב וכו')
- AWIN.COM – רשת שיווק שותפים בריטית ותיקה שנוסדה בשנת 2000 שנקראה בעבר Window Affiliate . בשנת 2010 נקנתה החברה על ידי קבוצת ZANOX ואז עברה מיתוג עסקי שם הוחלט גם על השם הנוכחי של החברה. עם מעל ל 147 מיליון מכירות שבוצעו באתר רק 2019 זוהי אחת מאתרי שיווק השותפים הגדולות ביותר בעולם עם מעל ל 1000 עובדים ומשתרעת עם משרדים על פני 15 מדינות.
- Rakuten Advertising – שייכת לקבוצת ראקוטן העולמית. נוסדה בשנת 1997 על ידי הירושי מיקיטאני, היא אחת מאתרי המסחר האלקטרוני הגדולות והוותיקות ביותר בעולם.
- אמאזון – לא נראה לי צריך להסביר יותר מדיי על החברה הזאת. נוסדה על ידי ג'ף בזוס בשנת 1994 בתור אתר למכירת ספרים באינטרנט, מה שהופך אותה לאחת מהחלוצות בתחום המסחר האלקטרוני. שווי השוק של חברה זאת מוערך מעל לטריליון דולר נכון לשנת 2020.
- איביי – נוסדה על ידי פייר אומידיאר בשנת 1995 היא גם אתר למסחר אלקטרוני ואחת מהראשונות לעשות זאת. עם כ 300 מיליון משתמשים ומאות מיליוני מוצרים שמוצעים שמה למכירה איביי היא אחת מן המתחרות הישירות של אמאזון.
- ETSY – נוסדה על ידי חמישה חברים בשנת 2005 בניו יורק, מתמחה במכירת עבודות יד ופריטי אספנות של אמנות כאלה ואחרים.
- JVZOO – נוסדה ב 2011 היא אחת מפלטפורמת המסחר הצומחות במהירות בשנים האחרונות.
רשתות שיווק שותפים בישראל
- SEKINDO – הוקמה ב 2007 על ידי אורן ברדיצ'בסקי, אייל בצלאל ורותם שאול. באמצעות חבילות מדיה פרוגרמטיות, פתרונות למובייל ועזרי פרסום כמו באנרים, דפי נחיתה ועוד.. סקינדו היא אחת מרשתות הפרסום המובילות בישראל.
- Ambassadors – נוסדה בשנת על ידי אנה ברודי, היא רשת תכניות שותפים למשפיענים שמקשרת בין חנויות אונליין ישראליות למשפיעניות רשת שמרוויחות עמלה על מכירות.
- Ding Dong Affiliates –אתר שותפים נוסף מישראל, תוכלו למצוא שם מוצרים למכירה ממגוון עצום של תחומים.
מקווה מאוד שעזרתי לכם להבין איך מתחילים שיווק שותפים.. אם תרצו עוד מידע או הכוונה בנושא אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר.
רוצים לקבל כתבות כאלו ומדריכים נוספים ישירות למייל? הירשמו לרשימת התפוצה שלי ונהיה בקשר!